• Alexi

Mega -Omega till alla! :-)

Jag undrar om jag kan få lite hjälp. Dottern är snart tre år och jag börjar fundera på om hon skulle må bra av omegatillskott. Hon äter hemskt dåligt, typ korv och välling går bra... och som ettåring åt hon rätt mycket fisk, numera nästan ingen. Hon är sen med språket och är väldigt temperamentsfull, väldigt bestämd och envis och samtidigt rätt svårt med det sociala, interaktion med andra barn osv. Mycket kring temperamentet hör väl till åldern dock...

Kan omega vara bra och i så fall vilken sort? Vi måste ha någon man kan blanda med vällingen utan att smaken tar över för på annat sätt kommer vi inte få i henne något, vi hade ett helvete i vintras när det behövdes penicillin...

• Alexi
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-18 15:27:42 följande:
    Åååh.. suck dessa ungar som inte äter. Jag har en själv här hemma, vi har tagit läkarkontakt nu för senaste gången vi hade köttfärssås och spagetti så nekade hon det med. Nu är det bara smörgås, utan pålägg; mannagrynsgröt; risgrynsgröt och pannkakor. Lika dan på dagis. Inte ens den mest pedagogiska och tål modigaste fröken kan få henne att smaka på något annat. Tjejen är STENHÅRD. Hon går hellre hungrig i flera timmar fast det finns mat till henne än att äta om det inte behagar.

Så till Omega, Om det bara hade varit temperamentet hade jag nog rekommenderat PlusEPA men eftersom det är så mycket mer så tror jag att det behövs "mer" testa Eye Q, morEPA mini eller Eskimo kids. Tror din dotter behöver Omega-6 också. I PlusEPA är det bara Omega-3 delen EPA. Det finns EPA i de andra sorterna men inte så stor mängd som i PlusEPA. 
    Vad du väljer att testa är upp till dig men det kan ju även vara så att hon behöver både och. Min son som är 9 år får 1 PlusEPA på morgonen och 2 MorEPA mini på kvällen, vi har försökt att trappa ner men det märks med en gång att det inte går.

Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och D-vitamin, finns bara i flytande, med tuttifrutti eller apelsinsmak.
    MorEPA mini finns bara kapslar med jorsgubbssmak, det går att tugga på dom, svälja de hela eller sticka hål på dom och klämma ut och ge på sked eller i mat.
    Eye Q finns i flytande med Vanilj eller citronsmak, tuggisar med jordgubbssmak eller neutrala kapslar. 

Några saker som har gjort att mina barn har tagit Omegan (nu tuggar de hål på dom så de smäller och snaskar i sig de utan smak som ingenting men det fanns tider förr när jag ville ge bort mina barn
    Jag har sagt att det är hopp medicin, man hoppar bättre när man har tagit Omega. De har visat hur högt de kan hoppa och sen efter ha tagit Omegan så har jag dragit på stora fyrverkeri, jubelrop och hela faderullan. 
    Hade några småfigurer, från kinder ägg. De här figurerna höll jag med handen på skeden så det var dom som gav barnet omega.
    Ett tag hade vi ett fee-spö, rosa, glittrigt och fluffigt. Det fick man ENDAST hålla i när man tog sin Omega. 
    Vi har betalat, 5 kr för alla försök (stora sonen skulle lära sig ta kapslar istället för urklämda) 

Måste avsluta, tbx senare! 
    Tack för svaret!

Men vad är det av det jag beskrev kring dottern som du tror hon skulle vara hjälpt av med omega-tillskott? Jag har ju mest läst om koncentrationssvårigheter mm kring sånt här och det upplever jag inte att dottern har egentligen. Vi har just läst tio böcker på rad.

Det går inte att resonera med henne och på det viset få henne att stoppa något i munnen känner jag, så att behöva kämpa med det varje dag känns helt ogörligt. Men välling får hon nu både morgon och kväll så om det gick att blanda i något där skulle det kunna gå. Men är det apelsinsmak och liknande så ger väl det mycket smak på en välling.

Det går lite runt i huvudet på mig när du skriver om de olika sorterna, du skriver tex att min dotter kanske behöver "både och", hur menar du då? Vad är det i de olika delarna och sorterna som skiljer åt?
  • Alexi

Tack snälla för svaren, jag ska läsa det några gånger och prata med maken och läsa på lite mer så får vi se vad vi ska testa och hur!

• Alexi

Måste bara fråga, vad är det för typ av sömnproblem som omega kan hjälpa emot och varför hjälper det? Dvs bebisar vaknar ju liksom naturligt och sånt borde det väl inte hjälpa emot? Vad är normala uppvak och onormala?

• Alexi
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-21 23:56:24 följande:
    Alexi@ Jag ska försöka svara dig men du måste veta att jag inte är någon expert eller utbildad på det här med Omega, hjärnan och hur det fungerar. ..... Ett barns hjärna utvecklas oerhört mycket första åren och under tiden som den utvecklas så måste den även ta hand om och bearbeta händelser, intryck och känslor. Det här görs oftast i sömnen, när andra delar av hjärnan vilar. Bland det minsta som finns i hjärnan så är det nervbanor som har kontakt med varandra, synapser tror jag det heter. Signalerna mellan de olika nerbanorna (domdriter) förbättras med smörjmedel = fett = essentiella fettsyror = omega. ..... När det verkligen händer mycket i hjärnan men det inte finns tillräckligt med kontakt mellan synapserna så kan det sända signaler ut i kroppen, tex en ryckning, klåda, oro eller annat och då vaknar barnet. ..... Hjärnan utvecklas i vilket som, om man ger Omega eller inte men Omega gör att utvecklingen går så smidigt som möjligt. .... Sen så finns det forskning som visar att just de där kontakterna och signalerna mellan nerbanorna är väldigt nedsatt eller t.o.m. på vissa ställen inte existerar alls, det har man främst sett på personer med NPF. Speciellt hos de med autism. Nu inte sagt att alla ni med barn som sover lite oroligt att de skulle ha NPF, autism! ...... Hoppas jag har lyckats förklara för dig, utan att röra till det för mycket. Annars får jag försöka igen
    Intressant och bra förklaring, tack!
  • Alexi

Jag fick tuggisar EyeQ som prov idag och till vår stora häpnad åt dottern en första och sen fem till, hon som är världens kinkigaste med mat. Hon ska få imorgon också, sen vågar jag nog köpa en stor förpackning! Flaskan med EyeQ provade vi att hälla i vällingen och det gick inte hem...

• Alexi

Fundersam2011: jag är fiskallergisk så jag kör med linfröolja från hälsokosten i perioder, häller jag den i lite fil är smaken helt ok.

• Alexi

En fråga, kan magen hos barnet reagera på något sätt när man börjar med omega? Min treåring får sedan fyra-fem dagar EyeQ tuggisar, sex stycken per dag (15 ml). Hon har haft väldigt lös avföring en gång per dag i tre dagar men inget annat och jag undrar om det är något tecken på magsjuka (som går på förskolan) eller om det kan vara en effekt av tabletterna?

• Alexi

Liten Karin: jag har en otroligt matkinkig treåring. Döm om vår stora förvåning när hon efter stor tvekan smakade på en Eyeq tuggis och tyckte de var goda. Så nu äter hon dem glatt varje dag och ber om fler. du kan beställa smakprov på dem från tillverkaren så slipper du köpa helt paket.

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)