Little Ms Chatterbox skrev 2013-05-30 14:45:29 följande:
Nu Dettor

Nu ska jag svara dig. Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har hoppat över dina frågor flera gånger. Jag har ju svarat dig på andra ställen men tar allt igen.
Omega-3 är i princip pressad fisk, eg. slungad men man ska väl inte gå in på snaskiga detaljer

. Fiskolja är fettet från fiskens kött och kanske mest skinnet, fiskleverolja är just levern med och i levern lagras även A-vitamin. Riktigt stora doser av fiskleverolja kan ge A-vitamin förgiftning eller vad det nu heter när man får i sig förmycket av det. MEN Fiskleverolja smakar peck, tran, ruttet och blääää så hur någon skulle vilja ta mer än nödvändigt av det förstår jag inte. Iaf. det är inte farligt att ta fiskolja, i normala doser.
Som jag skrev tidigare så är det lätt laxerande och något blodförtunnande, men de håller på att ändra restriktionerna och råden om det, så om det finns risker för blödning ska man prata med läkare. Naturfolk har sedan urminnes tider ätit mycket fisk och säl som är rik på Omega och de har ju klarat sig ganska bra på den dieten

.
Omega från fisk är inget som fisken själv tillverkar utan det är från plankton. Sen finns det Omega-3 från växtriket också som man kan använda men den är oftast dyrare.
Vilket märka man väljer att ge är lite krasst att säga att du får vad du betalar för det. Omegaprodukter av billigare pris är oftare lite sämre kvalitet. Eye Q har ingen eller mycket lite eftersmak av fisk, jag själv har aldrig rapat upp fisksmak av den sorten med ofta av andra billigare märke. Samma med MorEPA mini junior eller PlusEPA. Jag har inte testat flytande så som Eskimo kids eller Eye Q men de som har gjort det har nog de flesta sagt att det inte smakar fisk eller inte så mycket. Nu finns det säkert någon som inte håller med men jag vet att företagen jobbar mycket för att neutralisera smaken så det är en del av vad pengarna går till.
Det skiljer lite på sammansättningen mellan de olika produkterna, PlusEPA innehåller endast Omega-3 delen EPA, andra delen heter DHA. EPA har man sett att det gör stor nytta för att minska aggressioner och explosivt humör. DHA är till för hjärnan utveckling, Det är DHA i både Eye Q, MorEPA och Eskimo kids, och även en massa andra sorter men jag tar de stora säljarna nu. Men det är olika nivåer på DHA så man kan säga att produkterna riktar in sig lite på olika effekter.
Om det är just effekten av EPA man vill åt så är ju främst PlusEPA eller E-EPA den bästa. Det är samma styrka på de två olika men bara olika tillverkare, och pris.
Man kan ge Eye Q i samma doser som PlusEPA för att komma upp i samma mängd EPA, tror det blir mer än 6 Eye Q om dagen. Men de som har testat, jag till min son och några andra här på FL säger samma sak. Eye Q är bra, inte något sagt om det men just den sorten där EPA är ensam så händer det något alldeles extra, Den effekten kommer bara med EPA för sig själv. Men som det är med min son så måste han ju ha Omega för koncentrationen också så han får flera olika kapslar. Och han har ju sina ADHD-mediciner också, både Strattera och Ritalin. Samt bla Circadin för sömnen.
Gör om jag svarade tidigare, skriv till
info@bringwell.com och be om provförpackningar. Kanske helst PlusEPA men även MorEPA mini och Eskimo, för det är samma distributör för alla de märkena.
Jag har haft mycket kontakt med det företaget förr men jag vet inte vem det är nu men du kan säga att Little Ms Chatterbox på
familjeliv.se sa att du skulle skriva till dom.
Äter och sover din son bra annars? Några andra saker som ger svårare vardag för er? Tics? Hang-up´s? Jag frågar för många ser att det också brukar bli bättre efter att man börjat ge Omega så ha uppsikt på det också om ni testar så du får en bra bild om det funkar med Omega.
Tics och Hang-up´s är ju ofta mentalt skrot och om vardagen flyter på bättre med hjälp av Omega kan det bli mindre krångel under dagen som kommer ut som tics och man tycker det blir lugnare men vet inte om Omega hjälper mot tics, orsaken egentligen, men det är ju lite oväsentligt. En bra dag är ju en bra dag ändå, vad det än beror på.
Hoppas du har fått lite svar på dina frågor, är det något mer så fråga gärna.
PS, jag köper oftast mina Omegaprodukter på
vitaminvaruhuset.se de är billiga och snabba. Men de flesta hälsokoster har ett bra utbud. Det är dyrare i butik än på nätet och flytande Omega är dyrare än samma sort som kapslar, det är en tillverkningskostnad.
Tack för ditt svar, ingen fara att det dröjde. Förstår att du har haft mycket runt dig, vi håller ändå på att ta slut på hans nuvarande burk, den som inte innehåller så mycket EPA, men vi har höjt dosen på den.
Min son sover bra och har inga tics. Det som är jobbigt är att han blir så lätt arg/irriterad och alla dessa svordomar som är av den grövsta sorten. I skolan fungerar ADHD medicinen ganska bra förutom att han även där kan bli lätt irriterad, men inte alls som hemma vad jag förstår på hans resurs.
Nu har ju även läxorna blivit en kamp, vilket inte har varit något problem förut.
Han har ganska svårt att fokusera också, så jag tänker att DHA kanske också är bra om man höjer. Men vad tror du om eyeQ tuggisar och ge 4 om dagen?
Han är så kinkig, när det gäller att hälla saker på maten även om det inte smakar, så det bästa just nu är nog tuggisar och det finns väll inte i morepa.
Jag uppskattar verkligen din hjälp med detta ska du veta. Vi vill gärna inte ändra adhd medicinen eftersom den har gett ganska bra resultat skolmässigt och nu har han inte lika ont i magen heller. Därför tror jag stenhårt på att höja omega-3 istället, eftersom vi innan adhd medicinen inte hade så mycket bråk och då åt han bara en kapsel omega-3.
Tack än en gång.