Inlägg från: dettor |Visa alla inlägg
  • dettor

Mega -Omega till alla! :-)

Little Ms Chatterbox hade du svarat på mitt inlägg från den 2juli? Tror att jag ev råkade ta bort det.

• dettor
    Alvi skrev 2013-07-04 21:37:26 följande:
    Jo! Alltså, två "stora men ändå små" grejer som jag verkligen har reagerat på! 1) Dottern satt i soffan, lillasyster på snart 2 år satt bredvid. Lillasyster gjorde illa sig och började gråta. I vanliga fall hade dottern fått ett panikslaget uttryck i ansiktet, tagit sig ifrån soffan så fort som möjligt och ställt sig och börjat skrika, eventuellt slå lillasyster. Men, OMG, hon satt kvar, såg väldigt ledsen ut, man såg att hon hade det jobbigt, men hon satt kvar! Och slog inte lillasyster! Sade bara att det var jobbigt med skriket! och så nummer 2) Lillebror retades. I vanliga fall hade hon kastat sig över honom med ett lejonvrål och varit vansinnig. Men nu SKRATTADE ungen! Hon skrattade och liksom lekte med i retandet! Hon var så "care free"....!! Det var helt otroligt att se! Sedan har jag även tänkt på att även om hon får utbrott, så når de en topp och går ner direkt! På 3 sekunder, istället för att vara i några minuter och skapa kaosvåg på kaosvåg. Detta är ett mirakel och jag HOPPAS det är tabletterna, och inte sommarlovet! Till och med skeptiska maken ser skillnaden jag talar om...!
    Mamma till ett knasbarn och två normalstörda

Vilka omega 3 tabletter äter hon?
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-07-04 23:21:22 följande:
    Nej det har jag inte gjort, jag har knappt varit vid datorn alls den sista veckan, har varit väldigt upptagen med massor md saker här hemma och HAB, IKEA, möbler som ska byggas och, pust, det är jobbigt att ha semester   Vad är det för sorts Omega som du ger honom, som du kallar den gamla Omegan? Jag kommer inte ihåg vad du har skrivit.  

Pharibo tuggisar med jordgubbssmak är det jag kallar dom gamla. Vad tror du om dosen EPA och DHA som han får i sig?
  • dettor
    dettor skrev 2013-07-06 23:17:21 följande:
    Morepa och plusepa är det typ samma sak?

Ingen som vet?
  • dettor

Ska man köpa morepa junior, eller morepa till ett barn på 8år? Alvi vilken kör du?

• dettor

Min son har nu en tid ätit eyeQ tuggisar ett tag och märker inte å stor skillnad. Han får två kapslar till maten. Ska man testa att han tar fler? Han är så fruktansvärt lätt irriterad och ordförrådet ska vi inta tala om. Har funderingar om man ska höja eller köpa plusEPA el morepa och lägga till tillsammans med eyeQ. Vad tror ni här inne, med erfarenhet?

• dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-08-12 15:52:25 följande:
    För att komma upp i samma nivå med EPA i Eye Q som det är i PlusEPA måste man ta 6 st Eye Q om dagen så du får antingen öka upp till det eller lägga till PlusEPA till det du ger nu för att få mer effekt av Omegan, främst för att få bort lättirritationen och det grova språket. Det är inte säkert att han kommer bli en liten ängel, men förhoppningsvis bättre än vad det är nu. Hur länge hat han ätit Eye Q nu? 

Han har ätit det kanske i ca 2månader. Hur många av vardera bör han ta, typ två två? Tack för ditt svar och din kunskap. Plusepa var inte billigt men helt klart värt att pröva, eftersom adhd medicinen fungerar sådär.
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-08-22 17:05:33 följande:
    1 PlusEPA och 2 Eye Q. 

Okej, tack. Då ska jag beställa plusepa. Ska han ta alla 3 samtidigt efter måltid? Och visst kunde man sticka hål på plusepa och hälla på maten? Smakar den oljan?
  • dettor

Little MS Chatterbox- vet du hur snabbt plusepa kan ha effekt? Vet att det är olika, men kan det ge effekt på mindre än en månad? Vi började igår, och ska höja hans medicin på lör, det är därför jag frågar. Hoppas på effekt snabbt, så att man vet vad som är vad.

• dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-10 10:04:55 följande:
    Den effekten jag ser på mina barn så är det direkt, har inte sonen tagit det på morgonen så märker man det direkt, redan efter någon timma kan man se att han inte har tagit det. Och det är samma när man märker att han har tagit den, efter 1 timma blir han lugnare i sitt temperament och mer fokuserad. Nu vet jag ju inte om det är så för alla, man kan ju hoppas att det går lika fort för er son för då borde du se skillnad redan innan lördag. Håller tummarna för det  

Okej, då hoppas jag det. Är det bättre att ge den på morgonen? Håller den sig hela dagen och kvällen? Vi gav efter kvällsmaten igår och mormor som var barnvakt sa att det inte hade varit någe bråk mellan bröderna. Så hoppas hoppas, då kanske vi inte behöver höja dosen. Plusepa har väll effekt på koncentrationen oxå?
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-10 13:50:54 följande:
    En kapsel "ska" ju räcka ett dygn men jag gissar ju nettoeffekten avtar alt efter som så vill man att det garanterat ska hålla hela dygnet så kanske bäst att antingen ge både morgon och kväll eller så ge på morgonen och se hur länge det sitter i och hoppas på det bästa, att det räcker dygnet runt.

Då ska jag nog testa på morgonen, så kanske vi slipper höja, tusen tack för hjälpen.
  • dettor

Det går att sticka hål på kapseln och bara ta oljan. Vi kör plusepa och den smakar inget. Sen finns det Eye q tuggisar som smakar jordgubb, min son tycker dom är som godis.

• dettor

Little MS chatterbox

Vet du vad det är för ålder på Eye Q tuggisar. Har letat men hittar inget. Kan min 4åring äta det?  

• dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-27 20:19:39 följande:
    Ja-då, det kan dom. Det är samma innehåll i dom som flytande Eye Q och de vanliga neutrala kapslarna, Det är bara smaken och det segare/mjukare kapselskalet som skiljer. Och priset. De är dyrare. Åldersgränsen som är satt på kapslar är för att det är en kvävningsrisk och allt som är smått och barn kan få i sig och riskera att sätta i halsen sätter man 3-årsgräns på. Det har inget med innehållet i sig att göra. DEt är så att små barns hjärnor håller fortfarande på att utvecklas så de behöver mer Omega i förhållande till hur stor kroppsyta de har. Därför är det samma dos för både barn och vuxna.

Okej, min 4åring har ätit omega 3 Disney förut, men tänkte att eftersom storebror har plusepa och tuggisarna, så kan dom ju faktiskt dela på den burken. Blir lite mindre burkar att hålla reda på. Tack för hjälpen.
  • dettor

Har en fråga min son äter plusepa pga humörsvängningar och svordomar, han har ätit det i ca 1 1/2månad och det har hjälpt en del tror vi. Men tyvärr har det varit rörigt i skolan oxå och som nu börjar bli lite bättre. Så det är svårt att avgöra om plusepa har effekt. Han blir fortfarande arg när det inte går som han vill och då kastar han saker och svär, hemma slåss han ibland. Nu till min fråga kan det ta tid innan man märker något eller skall man byta till morepa eller nått annat. Skall tillägga att han får plusepa på morgonen och 1kapsel eyeQ på kvällen.

• dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-21 21:54:29 följande:
    Just det explosiva humöret och aggressioner sägs vara bäst att ge just PlusEPA. Så jag tror inte att det skulle bli bättre att byta till något annat. Ska ni göra något så lägg till ytterligare en PlusEPA till det han får idag.  Jag förstår att det inte bara är att göra, det blir en ekonomisk fråga också. Testa en vecka och utvärdera efter det för att se om det är värt det. Alternativt kan ju vara att lägga till ytterligare Eye Q.  Jag hoppas att det ger er effekt!   

Okej, provar att lägga till en eyeQ först för han är inte så förtjust i plusepa, vi öppnar dom, vägrar svälja hela. Kan det ta tid innan effekt, har hört 3 månader?
  • dettor
    Tinglan1 skrev 2014-01-30 07:03:23 följande:
    Min son är 8år och är rätt cool men det som börjar bli jobbigt är 1-2 tim efter han somnat så gapar han i ren förskräckelse, kommer upp och är helt annorlunda, svara när vi pratar med han men är så arg. Sen lägger ha. Sig och sover som vanligt. På morgonen när jag försiktigt frågar så är det som han inte kommer ihåg kvällen innan och vad som hänt. Detta börjar tära på mig nu för jag vet inte vad jag ska göra längre, tror du omega skulle kunna ge lugnare kväll/natt och isåfall vilken omega han äter helst tabletter, kan du hjälpa mig?

Min son hade oxå så (nattskräck) dock inte så ofta, men efter att vi började med omega 3 så har han inte haft natt skräck på, ja jag vet inte när. Så jag tror att det hjälper mot det. Min son äter eye Q tuggisar 2st om dagen.
  • dettor
    Kuben skrev 2014-02-17 03:38:28 följande:
    Hej alla kloka! Jag behöver era råd! Jag behandlar mina oroliga barn med omega sedan ett år tillbaka och VILKEN SKILLNAD i humör, sömn och utveckling. (Ja, det är klart att 1 års utveckling gör sitt också! ) Från att vara klassade ADHD- light till att vara glada, nöjda, pigga, men lugna barn som hänger med i skola och förskola: Det är fantastiskt! Nu är jag själv gravid, tidigt. Är missfallsbenägen (6 mf) och tror att det har med mitt immunförsvar att göra. Får en del understödjande mediciner... men inte allt som finns tillgängligt då man är konservativ i Sverige. Nu är min tanke att jag själv borde vara noggrann med att redan i detta stadium äta Omega. Men så fick jag höra att det fanns risk för fosterskador vid fel preparat... Hjälp! Frågan är nu, vilka bör man ta? Jag har tagit Medstops Omega-3 Fiskolja (90 kapslar), 2 st/dag. Är dessa ok?!? Eller borde jag ta en annan produkt, i så fall vilken? Stort, stort tack för hjälp!!

Vad ger du dina barn för omega 3?
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)