Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Bobbylina skrev 2011-11-22 13:23:55 följande:
    Han får 2st på morgonen. Tror inte att han är allergiskt mot fisk, däremot är han väldigt känslig mot tvättmedel och får vintertid mycket utslag som kliar, men omega (när han fått eyeQ har hjälpt mot detta)

Är det bättre att ge på kvällen? funderar nämligen på att köpa plusEPA till honom oxå och då kanske man kunde ge det på morgonen och MorEPA på kvällen?     
    Om du ska ge PlusEPA också så är det nog bäst att ge PlusEPA på morgonen och MorEPA mini på eftermiddagen/kvällen. 

Lite konstigt att han reagerar på det sättet med att vakna på natten. Det har ju gått några dagar sen du skrev inlägget (förlåt att jag inte har svarat tidigare), är det på samma sätt fortfarande? Har du testat att ge det redan på eftermiddagen, kanske behöver lite tid å sig att ta sig ut i kroppen och verka. 
  • Little Ms Chatterbox
    kura skrev 2012-01-02 10:12:46 följande:
    Vilket Omega 3 tillskott ger ni era barn? Känns som en djungel med tanke på alla märken och sorter :/
    Mina barn äter lite olika. Största sonen tar både PlusEPA (bara ena delen av Omega-3, EPA i) på morgonen och MorEPA mini på kvällen. Äldsta dottern tar sällan PlusEPA men får i henne en och annan MorEPA mini då och då. Lillkillen tar gärna MorEPA mini, men han har fått för sig att det minsann bara ska vara de dagarna som han äter frukost hemma. Hans tvillingsyster äter bara Eye Q, utan smak. Fattar inte varför hon inte vill ha den trevligare MorEPA mini som smakar jordgubbe. 
    Men, men bara jag får i dom någon sort så blir jag nöjd.
    2nd baby skrev 2012-01-08 20:28:53 följande:
    frågar experten rakt på. Viken omega 3-6-(9) rk du att ta för vuxna? Best hem nyss www.caredirect.se/halsokost/omega-fiskoljor/e... till lillan som är 1,5 år, men hittar inget likartat för vuxna. Vad tar du själv? Ska börja ge dottern för hon ska sova bättre + för det är viktiga ämnen barn bör få i sig. Vi försöker äta fisk i gång i veckan...
    Tack/Nellosen
    Om du vill ha i dig Omega-6 och ev Omega-9 så skulle du princip kunna ta samma som din dotter (om du klarar av smaken). Om du kan tänka dig att skippa Omega-9 så blir det lite enklare, Eye Q, Mor-EPA mini eller Efalex, finns fler produkter också men det är de jag har i huvudet som jag vet innehåller Omega-3 & -6. Själv så tar jag PlusEPA på morgonen och Omega-6 kapslar, Efamol, på eftermiddagen. Min psoriasis blev bättre när jag började med Omega-6.
    Omega-7 är bra för slemhinnorna (kanske främst för kvinnor 55+) och Omega-9 är också en "hudomega" som Omega-6. Men Omega-6 tillsammans med Omega-3 så blir det bra för humöret och hjärnans utveckling. Omega-3 är bra för leder och kärl. 
    2nd baby skrev 2012-01-08 21:33:04 följande:
    www.naturligtomhalsa.se/parser.php?did=805%3A... mkt bra artikel!

Jag beställde Eye Q till mig & Eskimo kids till lillan. Ska se om hon somnar in lättare och sover lugnare utan att vakna med skrik o utbrott som hon börjar göra nu sista månaden....
     Haha, missade att det var du som skrivit båda inläggen Eye Q blir nog bar till dig. 
    Det var en bra artikel, de tog upp lite där om varför det inte är reklam riktat till just för sömnen på barn och tex till barn med ADHD. 
    LiveHappy skrev 2012-01-09 13:59:53 följande:
    Startade en tråd precis om omega-3 men sen såg jag den här tråden, tänkte att ni kanske är duktigare på det här än mig. Mina barn älskar fisk och äter det ofta, så dom får "bara" kosttillskott, tycker inte dom behöver extra omega. Men jag äter aldrig fisk och har hört att omega3,6,9 påverkar hud, hår, syn (stämmer det?). Jag har ätit omega-3 Forte ett tag men det är så fasligt dyrt, finns det något billigare alternativ? Har läst att dom är bäst i test nämligen.
     Omega-3 forte innehålelr bara just Omega-3, inte Omega-6 (GLA) och Omega-9 så om du vill ha i dig Omega-6 & -9 också måste du lägga till någon produkt eller byta preparat. (dvs om du inte ändrar kosten)
    Vad betalar du för Omega-3 Forte? Och vad vill du ha för något istället? Vilka Omegor?
    Billigaste produkter hittar du ju på nätet, att handla i hälsokostbutiker kan vara väldigt dyrt för samma produkt. 

Jag tycker vitaminvaruhuset.se har bra produkter och levererar snabbt, om man handlar över 500 kr är det fraktfritt. 
  • Little Ms Chatterbox
    LiveHappy skrev 2012-01-09 17:28:58 följande:
    Okej men jag byter heller produkt än handlar en tredje burk varje månad.
    198 kostar den där jag handlar den, tror inte just den finns billigare faktiskt.
    Jag vill helst ha både 3,6 och 9.  

Ska kika på länken.. 
    Eye Q på vitaminvaruhuseet.se kostar 284 kr för 180 kapslar, det borde räcka i 3månader för dig, du behöver inte äta någon högre del i början. 
    Mor-EPA mini kostar 209 kr för 1 månad. Men då är det inte Omega-9 i någon av dom. 
    Att få tag på bara Omega-9 vet jag inte om det går, borde det göra men jag vet inte var eller vilka märken som är bra. Tyvärr

Nu har jag betett mig som en stalker och sökt på FL om vad du skrivit. Verkar som om du vill ha allmänt bättre hud och hår? Jag har köpt ricinolja, men inte testat än. Det ska tydligen vara bra för håret. Har du läst länken om det här på FL?
    www.familjeliv.se/Forum-24-73/m62184204.html

• Little Ms Chatterbox
    LiveHappy skrev 2012-01-09 17:38:27 följande:
    Tittade igenom dom som fanns.

Va tror du om dom här:

vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3078

vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=5147

Dom är nog också bra men Bio marin naturell innehåller ingen Omega-9, såg du det?

Omega Lin innehåller Omega från lin så om man är vegetarian så är den bra. Måste jag komma ihåg för framtida frågor. 
  • Little Ms Chatterbox
    2nd baby skrev 2012-01-09 22:02:56 följande:
    Hej, vad menar du med om jag klarar av smaken? Tuttifrutti är väl gott? Tungan ute Skål

Herregud vad du håller reda på alla era piller 3 barn och du tar också en hel del själv. En medalj ska du ha Skrattande

en fråga. Lilla är bara 1,5 år. tänkte köpa vitaminer  men tydligen ska barn vara över  7 år för ta dessa. Så småbarn ska ej ta vitaminer men det går bra m omega till henne *ngt förrvirrad...
    Vad säger expon? Drömmer
    Jo-då tuttifrutti är jättegott men i kombination av en svag fisk ton så...

Fast skrev jag bara om tre barn då har jag nog slarvat bort ett för jag har fyra barn. Obestämd

Det här med vitaminer kan jag inte så mycket, det har med olika rekommendationer från livsmedelsverket (?) att göra. Eftersom man "ska" ge D-droppar så får man inte ge tillskott för då kan det bli för mycket och så har det även med att göra med dagsbehovet på ett så litet barn kontra hur mycket de får i sig från maten. De vitaminerna som är med i Eskimo kids "krockar" inte med D-droppar på barn från rekommendationsåldern så är därför det går att ge Eskimo kids från yngre ålder än vitamintillskott.

(Ena dotter vägrar äta i princip allt utan smörgås utan pålägg och pannkakor, men hon vägrar att smaka på näringsdrycker och vitamintabletter också så för henne hade det varit bra med extra tillskott. Suck

Fråga läkaren hur du ska göra med vitaminer till din dotter, Min dotters läkare har sagt att jag kan ge henne men det är ju för att hon är som hon är i maten så det är ju specifikt för just henne.

Hoppas jag har förklarar så det blev begripligt om det här med vitamintillskott. Annars får du fråga igen.
    Är man väldigt duktig på det här med kost och att räkna ut så kan man väl sätta sig ner och räkna ut hur många dagar i veckan som man kan ge vitamintillskott om man vill ge det om man har barn som strular med maten men själv så är jag inte så duktig med matten ens, och jag har gett upp med kriget om att få dottern att äta (nyttigt) nu ett tag.

• Little Ms Chatterbox
    2nd baby skrev 2012-01-10 12:34:26 följande:

Fick ett mejl idag. GLAAAD:

"Vi sponsrar tyvärr inte men jag skulle vilja skicka en burk Mumomega  till dig som är ”eye q ” när man vill bli och är gravid…fantastiskt för fostrets utveckling. Man kan självklart fortsätta med den vanliga Eye Q men denna är framtagen för gravida och Olle Haglund som skrivit artikeln du skickade med rekommenderar denna innan man blir gravid och under tiden.

Vill även skicka en prov påse på tuggisarna till din dotter. Tog hon flytande nu? Min son som är 2 år älskar tuggisarna…de har lite jord gubbs smak och xylitol i skalet." 

Skickar produkterna och information  till adressen i ditt mejl. Ha en fortsatt fin dag och lycka till med ”sovandet” och bebis planerna.

Snällt :)) 

Det var ju jättebra!!!
  • Little Ms Chatterbox
    MajaLarsson skrev 2012-01-11 18:43:39 följande:
    Hej!

Vill någon vara snäll och ge mig råd?

Har en son som fyller 6 år i sommar och som är väldigt ojämn i humöret. Ena sekunden är han supergosig och nästa sekund blir han rosenrasande och ibland slåss han. Han har alltid varit sån här men det är mer hanterbart vissa perioder som tur är

Vad kan vara bra att ge honom? Han sover även väligt oroligt och drömmer mycket. 
    Just den åldern som din son är i så drömmer de väldigt mycket, det är en period som de ska igenom. Men för det behöver man ju inte strunta i det. Kan man få sömnen bli lite bättre så klart att man ska göra det. 

PlusEPA mini, Eskimo kids eller Eye Q borde få honom att sova lite bättre. Det borde även hjälpa till att förbättra humöret men om det inte är tillräckligt så skulle du kunna testa PlusEPA.

Min son äter både PlusEPA på morgonen och MorEPA mini på kvällen, det får honom att bli jämnare i humöret och sova bättre. Den första tiden kan man få lösare avföring med högre doser av Omega.  
  • Little Ms Chatterbox
    2nd baby skrev 2012-01-11 20:37:29 följande:
    L.M.CH: kom på en sak. Att dottern tar eskimo kids som fyller  dagsbehovet av vitamin D. Jag ger henne d droppar (i vällingen) varje kväll....how to do now?
    Om det är tillräckligt med D-vitamin i Eskimo kids för din dotter behov så behöver du inte ge henne dropparna också. 
    Jag tror att behovet av D-vitamin ökar lite när barnen blir lite äldre, fråga BVC om du ska ge några några droppar i veckan eller om det inte behövs.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)