kura skrev 2012-01-02 10:12:46 följande:
Vilket Omega 3 tillskott ger ni era barn? Känns som en djungel med tanke på alla märken och sorter :/
Mina barn äter lite olika. Största sonen tar både PlusEPA (bara ena delen av Omega-3, EPA i) på morgonen och MorEPA mini på kvällen. Äldsta dottern tar sällan PlusEPA men får i henne en och annan MorEPA mini då och då. Lillkillen tar gärna MorEPA mini, men han har fått för sig att det minsann bara ska vara de dagarna som han äter frukost hemma. Hans tvillingsyster äter bara Eye Q, utan smak. Fattar inte varför hon inte vill ha den trevligare MorEPA mini som smakar jordgubbe.
Men, men bara jag får i dom någon sort så blir jag nöjd.
2nd baby skrev 2012-01-08 20:28:53 följande:
frågar experten rakt på. Viken omega 3-6-(9) rk du att ta för vuxna? Best hem nyss
www.caredirect.se/halsokost/omega-fiskoljor/e... till lillan som är 1,5 år, men hittar inget likartat för vuxna. Vad tar du själv? Ska börja ge dottern för hon ska sova bättre + för det är viktiga ämnen barn bör få i sig. Vi försöker äta fisk i gång i veckan...
Tack/Nellosen
Om du vill ha i dig Omega-6 och ev Omega-9 så skulle du princip kunna ta samma som din dotter (om du klarar av smaken). Om du kan tänka dig att skippa Omega-9 så blir det lite enklare, Eye Q, Mor-EPA mini eller Efalex, finns fler produkter också men det är de jag har i huvudet som jag vet innehåller Omega-3 & -6. Själv så tar jag PlusEPA på morgonen och Omega-6 kapslar, Efamol, på eftermiddagen. Min psoriasis blev bättre när jag började med Omega-6.
Omega-7 är bra för slemhinnorna (kanske främst för kvinnor 55+) och Omega-9 är också en "hudomega" som Omega-6. Men Omega-6 tillsammans med Omega-3 så blir det bra för humöret och hjärnans utveckling. Omega-3 är bra för leder och kärl.
Haha, missade att det var du som skrivit båda inläggen

Eye Q blir nog bar till dig.
Det var en bra artikel, de tog upp lite där om varför det inte är reklam riktat till just för sömnen på barn och tex till barn med ADHD.
LiveHappy skrev 2012-01-09 13:59:53 följande:
Startade en tråd precis om omega-3 men sen såg jag den här tråden, tänkte att ni kanske är duktigare på det här än mig.

Mina barn älskar fisk och äter det ofta, så dom får "bara" kosttillskott, tycker inte dom behöver extra omega. Men jag äter aldrig fisk och har hört att omega3,6,9 påverkar hud, hår, syn (stämmer det?). Jag har ätit omega-3 Forte ett tag men det är så fasligt dyrt, finns det något billigare alternativ?

Har läst att dom är bäst i test nämligen.
Omega-3 forte innehålelr bara just Omega-3, inte Omega-6 (GLA) och Omega-9 så om du vill ha i dig Omega-6 & -9 också måste du lägga till någon produkt eller byta preparat. (dvs om du inte ändrar kosten)
Vad betalar du för Omega-3 Forte? Och vad vill du ha för något istället? Vilka Omegor?
Billigaste produkter hittar du ju på nätet, att handla i hälsokostbutiker kan vara väldigt dyrt för samma produkt.
Jag tycker
vitaminvaruhuset.se har bra produkter och levererar snabbt, om man handlar över 500 kr är det fraktfritt.