Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Paninaro skrev 2012-08-06 23:53:02 följande:
    Hej!
    Skrev nog mitt inlägg i en gammal tråd så jag kopierar in det här också och hoppas att det här är den senaste tråden...

Undrar om någon kan hjälpa mig med svar på denna fråga.

Jag har köpt MorEPA till mina barn. Såg på förpackningen att det stod (på den norska) innehållsförteckningen att det ska ges till barn över 3 år. Det stod ingen motsvarande rekommendation på svenska.
    Ska jag avvakta med att ge till 1-åringen?
    Åldersrekommendationerna är för att mindre barn kan sätta kapslar i halsen, kvävningsrisken. Men det går att sticka hål på kapseln och klämma ut innehållet över mat eller ge på sked. då smakar det lite fisk över det men testa och se om ditt barn gillar det som det är. 

Eftersom det var olika på den norska och den svenska texten är det nog olika regler i länderna hur tidigt man får rekommendera hälsokost/naturläkemedel till barn.  
  • Little Ms Chatterbox
    Tapas2000 skrev 2012-10-30 10:54:23 följande:
    Hej!

Jag är ny här och funderar på att börja ge min son omega 3 eftersom jag hört att det ska vara så bra. Jag har dock en fråga som någon kanske har svar på?

Min son har i stort sett sovit hela nätter sen han var 4,5 månad (nu är han snart 11 mån) men dagtid har han ett hetsigt temperament. Han har i stort sett bara två lägen, glad eller störtförbannad. Mellanregistret finns nästan inte och han har inte det minsta tålamod. Matningarna är en utmaning för ger man inte maten i exakt rätt ögonblick, inte för tidigt - inte för sent, så utlöses "larmet" och då är det fullständigt skrik och panik. Jag håller på att få magsår på det här...

Min förhoppning är att omega 3 kan hjälpa honom att bli lite mer harmonisk men min fundering är om man riskerar hans goda nattsömn genom att tillföra det? Det är ju nämligen det området som fungerar för oss.

Tack på förhand! 
    Hej!
    Jag tror inte att nattsömnen skulle bli påverkad
    Jag vet då inget som skulle kunna göra det, om det inte skulle ligga någon födoänmesallergi, tex fisk som skulle kunna blossa upp just när man tillför Omega-3, Har du gett fisk tidigare och det har funkat bra så borde det inte vara några bekymmer. 

Vilken produkt har du tänkt att testa?

• Little Ms Chatterbox

Det tror jag blir bra. Stick hål på kapseln med en nål och kläm ut innehållet på mat eller bara ge direkt på sked. Går att blanda ut i yoghurt eller ge tillsammans med lite vätska. Men eftersom det är en olja så går det inte blanda en stor mängd vätska, det lägger sig ovanpå. 

• Little Ms Chatterbox
    Fridayyy skrev 2012-11-13 09:46:20 följande:
    Hur vet man om det smakar konstigt??? Mina kapslar från MorEpa smakar ju som eftersmak av makrill i burk...eller hur man nu ska beskriva det??? Men det är väl så de ska smaka?

Köpte tuggisar till barnen av Eye Q jordgubb, de smakar ingen fisk alls. Är de lika bra för mig? Hur många ger ni till era barn som är 1-2 år? Jag testar att ge till honom nu för att han vaknar ca 10 ggr per natt.
    Ber så hemsk mycket om ursäktSkäms Jag har missat att kolla här i tråden.

Viss eftersmak av fisk kan det vara men det ska inte vara härsket. Det får inte alls lukta eller smaka ruttet. 

Eye Q kaplsar, tuggisar eller neutrala är lika bra till vuxna som barn. Det är samma innehåll i dom bara det att tuggisarna är lite dyrare. Så sväljer man dom hela så kvittar det ju vilken sort man väljer. 

Doseringen är helt enkelt efter hur stort behov som personen har. På förpackningen skriver tillverkaren att man ska börja med 6 kapslar och sen trappa ner men det behöver man inte, enligt dom så ska det ta ett tag för att bygga upp ett förråd i kroppen och när man har gjort det så ska man gå över till 2 om dagen men de menar att det bara tar längre tid att bygga upp förrådet om man tar 2 om dagen från början.
    Men jag tycker det är viktigare att verkligen se hur stort behovet är och anpassa dosen efter det. Man kanske måste ligga på 4 kapslar om dagen alltid för att få effekt eller så kanske man klarar sig på bara 1 om dagen så det är individuellt. 
    Bäst är väl att börja med en högre dos och sen trappa ner och se var man hamnar på.

Till ett barn som är 1-2 år hade jag nog gett 2 kapslar om dagen om det inte var väldigt stor sömnstörning eller tex mycket trots och humörsvängningar. Men jag hade inte dragit mig för att gett mer om det hade behövts och barnet hade gillat att ta tillskottet. 

Nu är det ju längesen du skrev här och ag är nyfiken på om du redan har testat och hur det gått. Skriv gärna och berätta. Och om du själv har tagit och märkt någon skillnad

Ha en bra dag!{#emotions_dlg.flower} 
  • Little Ms Chatterbox
    Fridayyy skrev 2012-12-07 11:47:05 följande:
    Sonen började sova bättre efter några veckor. Vet ju inte om det bara berodde på omega-3 eller om det var vanesak efter avslutad amning att han fick in att han skulle äta enbart på dagen. Har inte märkt nån skillnad på dagen, kanske att han är ännu mer intensiv nu när han sover bättre...Skrattande

Vet inte om min PMS har blivit bättre, har haft lite andra relationsbekymmer som kan ha gjort mig irriterad för det är minst lika mycket när jag inte har mens, så detta får jag återkomma med när det lugnat ner sig lite. Men jag ska fortsätta med mina tuggisar.
    Låter bra!
    Hoppas dina privata saker ordnar upp sig! 
  • Little Ms Chatterbox
    Fridayyy skrev 2012-12-07 12:27:18 följande:

Tack! Det gör det säkert. Är mest intensivt med barnen nu samt ett uppvaknande i relationen som nu bara ska bli bättre. Ska fråga min man sen om HAN tycker att PMS:en blivit bättre. Ofta inser man ju knappt själv att det är det som ställer till det när man blir arg utan anledning.
    Nää, det är ju knappast så att han noterar att det inte var någon PMS-häxa idag heller när han kliver in genom dörren och att du funderar på om det inte finns något att störa sig på  
  • Little Ms Chatterbox
    Anubisa skrev 2012-12-14 10:53:44 följande:
    Hej!

Det är första gången jag skriver något här, har hittat detta forum av en slump. Det verkar som om ni här är så kunniga när det gäller omega-fetter och deras effekter och jag har en del funderingar.

Jag har en kille som nyss fyllt 4 år och som kan sägas vara hyperaktiv. Han har ingen adhd-diagnos eller något i den stilen menhan har helt klart många symptom på detta med koncentrationssvårigheter och dålig impulskontroll. Men hyperaktiviteten är nog det jobbigaste. Då läste jag att omega-fetter kunde eventuellt hjälpa så för ett tag sedan köpte vi en Eskimokids och har gett honom det (5 ml) så gottsom dagligen. Ibland har vi dock glömt av det i flera veckor osv. Hur som helst så verkar det inte hjälpa speciellt mycket, och det kan det ju hellerinte göra när man inte ens har gett det konsekvent. Igår köpte jag Eye Q 180 kapslar på apoteket och har idag börjat att ge honom. Han ska äta 6 kapslar om dagen i 12 veckor står det. Det låter mycket men på förpackningen står det att det gäller alla åldrar så jag antar att det är okej. Har ni upplevt att Eye Q fungerar bra på hyperaktivitet? Nu är det så att pojken stårinför beslut om att operera sina halsmandlar för han har problem av dessa. När jag läste symptomlistan på stora halsmandlar så var just hyperaktivitet ett av dessa. Det är också mycket annat som stämmer in så jag vet ju alltså inte om det är halsmandlarna som är problemet eller om det är något åt adhd-hållet. Omega kan ju inte skada tänkte jag så det får bli det oavsett vad den bakomliggande orsaken är. Hur länge kan det ta innan man får se effekt?

Min andre son är precis 1 år fyllda och han är inte hyperaktiv eller någoti den stilen, men han sover väldigt risigt på natten. Jag tänkte därför börja ge honom Eskimokids som ju är från 1 år. Jag började igår och upplevde att han sov bättre inatt än ha gjort på länge men det kan ju vara en slump, så fort går det kanske inte? Min fråga gällande honom är ju detta med D-vitamin. Jag ger ju honom 5 droppar D-vitamin om dagen fortfarande och Eskimokids innehåller ju också D-vitamin. Bör jag minska antalet D-droppar närjag ger Eskimo-kids?
    Hej, och välkommen hit!
    Det med halsmandlar och hyperaktivitet har jag inte hört något om men det kan säkert vara så.  
    Det stämmer med dosen att man ska ge så mycket. Man KAN välja att ge mindre, inget fel i det men så som tillverkarna säger så hävdar de att man lägger upp ett förråd i kroppen av Omega så sen när det är ordentligt laddat så minskar man. Men en del behöver ha den högre dosen hela tiden, så gör vi med vår son. Han får 6 Eye Q kapslar och en PlusEPA. Det är bara Omega-3 delen EPA i dom och det är främst för aggressioner och ett explosivt humör. 

Hur man ser effekt är helt individuellt, jag ser direkt på bara några timmar på mina barn, och även mig själv. Jag tar Eye Q för jag tycker att jag blir klarare i huvudet och får bättre humör, hade hemsk PMS förr. Det är samma sak om vi har glömt att ge sonen, han har inga depåer alls fast vi ger så mycket. En dag utan Omega är hemsk. Både för honom själv och för oss.
    Medan andra inte ser någon effekt förrän efter någon eller några veckor, man får helt enkelt testa sig fram. 

Men jag vill varna för en sak, det här är viktigt att du tänker på det. Omega-3 är blodförtunnande så inför planerade operationer så måste man sluta med Omega-3 några veckor innan. Så inför det här med halsmandlarna så måste du berätta för hans läkare att ni ger det.
    Omega-6 är inte blodförtunnande så det kan man fortsätta att ge om man tycker att det hjälper, vanligaste preparaten med Omega-6 är Efamol och Qarma.

Anledningen att alla, oavsett ålder ska ha samma dos är för att barns behov av Omega är större är för att deras hjärnor fortfarande håller på att utvecklas så de kräver mer, vi vuxna behöver bara underhålla hjärnfunktionerna. 

Angående din andra son så tror jag nog säkert att han kommer sova bättre om du ger Omega. Jag tror nog inte att det är en slump att han redan har börjat sova bättre bara efter en natt. Första gången vi gav sonen Omega, det var MorEPA mini som vi började med, då somnade han på 15 minuter, kvällen innan och alla kvällar innan dess från att han var mycket liten hade det tagit 2 timmar för honom att somnaFörvånad. Hans far trodde jag ljög när jag kom ner så fort och påstod att han sov , sambon gick upp till sonens rum och petade på honom. Han sov lugnare och hade mycket färre uppvak och de gånger som han vaknade somnade han om igen mycket lättare. 
    Det är rätt som du tänkt att man ska minska lite på D-dropparna. Men man får räkna ut hur det blir för dels så ökar D-vitaminbehovet ju äldre barnet blir och sen vill jag inte skriva något på nätet som gäller din sons ålder och någon annan går efter det till sitt barn och det är en annan ålder på det barnet. Dessutom så spelar det ingen roll hur mycket Omega jag äter, något bra på matte blir jag aldrig så jag kanske räknar fel. 

Berätta gärna hur det går för dina barn, om du ser någon förändring. 

• Little Ms Chatterbox
    Anubisa skrev 2012-12-15 14:14:13 följande:
    Tack så mycket!

Ja, det är märkligt dethär fenomenet halsmandlar/hyperaktivitet.Jag trorinte det är så välkänt men ändå står det med i symptomlistan på 1177. Det handlar egentligen om att man med förstorade halsmandlar kan få en taskig sömnkvalité och att det i sin tur bidrar till att man blir trött dagen därpå. Tröttenheten visar sig oftast i form av hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter. Av en slump så googlade jag på adhd + halsmandlar och hittade en artikel gjord av en läkare i sydsverige som gjort halsmandeloperation på många barn. En stor andel av dessa barn hade även en adhd-diagnos. En del hade stora halsmandlar och en iögonfallade orolig nattsömn med snarkningar osv, men en del hade inte särskilt stora mandlar, däremot ganska "fula" och "variga" sådana. Dessa barn snarkade inte men man besöt sig för att operera ändå. Det visade sig att många barn som hade en adhd-diagnos blev av med den efter operationen och när läkaren i fråga lät ryktet sprida sig så visade sig att åtminnstonde 3 andra öron-näsa-hals läkare hade upplevt samma sak. Intressant tycker jag :)

Hur som helst. Jag får väl köra på Eye Q ett tag och se vad som händer. Jag upplever inte att min son har så mycket aggression eller vredesutbrott. Ibland blirhan ju arg förtill synes banala saker men jag tycker inte det händer så ofta och han är ändå så pass kontrollerad att han inte kastar saker eller så. Det händer aldrig någonannanstanns än hemma heller, förutom om han blir arg för att vi måste gå hem från någonstanns där det är roligt. Jag upplever det inte som något problem iaf. Det är som sagt hyperaktiviteten som är jobbig, även om den verkar grunda sig på någon slags "glädjefnatt". Han springer och hoppar jämt men är samtidigt väldigt glad. Men han tröttar ju ut sig otroligt och han vägrar att sova på dagtid, han blir helt enkelt övertrött. Han har svårt att sitta still vid matbordet osv osv. Sover ganska bra på natten dock, inte svår att söva.

Jag tycker redan jag ser en viss effekt fastän det bara gått en dag, och till och med sambon tycker sig se det trots att han är skeptisk mot dessa kapslar. Vi tycker han verkar mer "tillfreds", kontaktbar, klarare i språket, mer ögonkontakt, lugnare vid matbordet, äter upp maten,..ja..helt enkelt mer tillfreds på alla plan faktiskt. Lillpojken som jag gett eskimo-kids sover faktiskt bättre också, han vaknar ett par gånger under natten men ör mycket lättare att söva om. Han gnäller en stund istället för att gallskrika som det kunde bli förut. Så jag är positivt överaskad och hoppas detta håller i sig!

Jag har försökt räkna på D-droppar/eskimo-kids och kommit fram till att eskimo borde ge ungefär halva dagsbehovet av D-vitamin, därför ger jag 5 ml sådant och 2,5 (3 egentligen, svårt att ge en halv droppe) droppar D-droppar.

Tack för infom om blodförtunnande. Det ska jag absolut hai åtanke om det blir operation. Det tråkiga är att den operationen förmodligen blir ungefär i slutet på den här 12 veckors perioden då man ska ge 6 kapslar. Förodligen måste jag ju sluta ge dem någon vecka innan, ska tala med doktorn om det. Å andra sidan behöver han operationen, så det är väl bara att börja om igen efteråt, det blir bara så dyrt att starta om med nya 12 veckor efteråt.
    När jag har väntat på planerade operationer och ätit Omega-3 (låter som jag blir opererad titt som tätt ) så har rekommendationerna varit att sluta med Omega-3 3 veckor innan. Sen har man vilja att det ska gått några veckor efter också men har vart stora operationen (i buken) så kanske annorlunda. 
    Men jag tror nog aldrig behöver köra på med en ny 12 veckors period efter uppehållet. I alla fall inte 6 stycken, i 12 veckor. Ta tex 4 st i 6 v och sen ner till 2 om dagen. Man vet ju inte, er son kanske klarar sig med 2 om dagen, eller så kanske han alltid behöver 3-6 st om dagen för att funka bra. 

Sen vill jag nog göra en kommentar om det här med variga mandlar utan svullnad. Jag har slutat med mjölkprodukter, verkade som om min mage inte tål det längre och hjälper inte med bara laktosfritt. Efter att jag slutade så upptäckte jag att jag fick mindre "halspluppar", illaluktande klumpar från mandlarna, jag blev bättre i näsan, förut hade jag alltid lite grön-gult snor, alltid täppt när jag sov osv... Nu har jag ingen hyperaktivitet men det skulle ju kunna ha samband med extra känsliga mandlar eller nåt sånt i hos de med ADHD-diagnos som blivit bättre när man har gått över till mjölkfri diet. 
    Min yngsta son har mjölkproteinallergi, när vi upptäckte det och slutade med mjölken sov han bättre, slutade snarka. Han hade väl inga direkta hyperaktivitesdrag då, för han var ju bara runt året men han har en del hyperaktivitet nu, är 5 år nu. Vi ser mycket av hans beteende som är samma som äldsta sonen men han är inte alls så "mycket" som äldsta var när han var 5 år. Det kan ju vara vara att vi vet mer mer nu, vi vet hur man ska göra för att vardagen ska funka bättre och inte skapa massa stress och sånt. 
  • Little Ms Chatterbox

Jag ber om ursäkt att jag inte har varit så aktiv att svara i tråden som jag borde men jag har varit mycket sjuk och genomgått 3 operationer på kort tid så jag håller på att återhämta mig och har inte så mycket kraft. 
    Jag tar några svar åt gången, jag har inte glömt er

Kram på er alla och det är trevligt att tråden fortfarande hålls vid liv.  

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)