Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

MajaLarsson skrev 2013-02-16 20:48:43 följande:
    Hej!

Jag ger PlusEPA till min yngste son och ser faktiskt en förbättring i hans humör Inget som märks jättetydligt men han får inte lika många utbrott längre iaf
    Räcker det med en kapsel om dagen som det står på förpackningen?

Jag har själv börjat äta omega 3 nu. Verkar dessa bra?
    www.mmsports.se/Body-Science-Omega-3.html

Min store son vill oxå äta omega säger han, men vad ska man välja då?
    Han är 11 år, väldigt smal, ganska klen i kroppen (överrörlig, har ofta ont). Trött och har börjat få magproblem.
    Äter inte gärna grönsaker.
    Sover bra på nätterna och har ett gott humör  
    En kapsel "ska" räcka men det avgör man själv, det är inte farligt att dubbla dosen om man ser en förbättring av det. De kända biverkningarna som man vet om är främst lösare avföring och fram till nyligen har man sagt att det är lite blodförtunnande men det verkar som om läkarvetenskapen håller på att ändra sig om det. En del läkare säger att det inte finns bevis för det men jag låter det vara upp till var och en att avgöra.
    Någon med blödarsjuka ska ju givetvis ta det med sin läkare och samma sak inför planerade operationer. (Jag fick klartecken för att fortsätta äta Omega nu senast efter mina operationer även om jag hade haft en stor blödning men jag valde att vänta ett tag till innan jag började äta Omega igen.)

Om du skulle göra någon ändring så kanske det skulle vara att lägga till någon typ av Omegaprodukt med både Omega-3 och Omega-6 i. Omega-6 är också bra för humöret så om ni vill ha ännu bättre effekt på Omega till din yngre son så skulle det kunna vara en lösning. 

Den Omega som du länkar till verkar bra ur miljösynpunkt, (djuphavsfisk i kallt vatten osv) och inte massa extra E-nummer och annan skit. Hur många tar du om dagen? Om du ska räkna lite på vad det kostar i förhållande till andra per dagsdos får du tänka på att jämföra tex hur mycket du betalar för tex just EPA. I PlusEPA är det 500 mg i en kapsel och i den du äter är det 180 mg.

Samma gäller det din äldre son, Omega i kombinerad typ. Tex Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids. Men jag undrar om någon läkare har tittat på honom för en 11-åring ska ju inte ha ont i leder, bara sådär! Visst kan man få lindring av ledsmärta av Omega men det är nog bra om en läkare tittar på honom också.

Hoppas jag har gett dig ett bra och tillfredsställande svar. 
  • Little Ms Chatterbox
    Sannaslim skrev 2013-03-26 12:31:55 följande:
    Hej vet inte om Little Ms Chatterbox ffe ar aktiv men tankte testa. Jag har en 15man bebis som har somn problem hon somnar ratt bra men vaknar mitt i natten och ar pigg i minst 2 timmar innan hon somnar om. Jag har gett en kur Morepa chewy orange och det hjalpte faktiskt hon vaknade cirka 1gg i veckan istallet for varje natt. Problemet nu varfor jag inte vill ge samma igen ar att hon har flera livsmedelsallergier bla fisk, apelsin och roda frukter sa under hela kuren fick jag toppa med antihistamin. Mycket av uppvaken beror nog pa det. Sa jag undrar om du kan rekomendera nagon vegansk omega 3? Har googlat runt lite men inte hittat nagon till barn. Tack pa forhand!
    Jag ska börja med att be så hemskt mycket om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. 
    Udo`s Choice är helt vegetabilisk.
     www.somanordic.se/produkter/udos-choice-omega-3-6-9/

Men där är det också saker som kan innehålla allergener som tex soja. Hur är det med det för din dotter?
    Jag känner mig verkligen osäker på att svara efter som hon har så många allergier, du måste kolla upp ordentligt innan du ger henne något! Hör även med hennes läkare om du känner dig minsta osäker. 
    Linfröolja är rik på Omega-3.
    Men rikta inte bara in dig på Omega-3, Omega-3 ihop med Omega-6 blir också en bra kombination som har bra effekt på sömnen hos de flesta. 
  • Little Ms Chatterbox
    Spikur skrev 2013-04-12 12:09:43 följande:
    Aaaldeles för långa trådar för att jag ska ha tid att läsa igenom dom. Du hade gjort en bra sammanfattning i en annan tråd Little Miss Chatterbox men jag har svårt att hitta information om hur små barn man kan ge omega 3. Min sambo undrade om inte hon kunde äta det och så fick sonen (4 mån) den genom bröstmjölken?

Om du ammar går det över i bröstmjölken så då kan man börja direkt när bebisen är född. Det finns bla en produkt som heter Mumomega son är för både gravida och ammande, barnet får i sig Omega genom navelsträngen också.
    I Norge är rekommendationerna från 4 levnadsveckan för bebis. Och traditionerna att ge Omega, i form av fiskleverolja i Norge (till skillnad mot kapslar med fiskolja som är i Omegakapslar så tillverkas fiskleverolja från fiskens lever och lever innehåller mycket A-vitamin.) Omega-kapslar är från fiskolja som istället kommer från fiskens kött/fett och innehåller inte A-vitamin.
    I kontroll Sverige vill livsmedelsverket/socialstyrelsen ha en annan koll på vad vi ger våra små barn så därför är rekommendationerna oftast från ett år. Det är för att de vill att vi ska ge D-droppar och en del Omegaprodukter innehåller ibland andra tillsatta vitaminer, så som D och E. E-vitamin ska alltid vara med i Omega om det är en bra produkt. E-vitamin är ett naturligt antioxidant för oljan.

Så till frågan, om man ammar går det över i bröstmjölken men man kan även ge till icke ammande barn. Semper och NAN tillsätter Omega i ersättningen så det är inget skadligt i sig. Men man ska ju givetvis passa på det med ev fiskallergi om man ger Omega från fiskolja till mindre barn.

De produkter som finns på marknaden som riktar sig främst till bebisar och ammande mödrar har en lite högre del DHA.
    DHA är en del av Omega-3 som är extra bra för just hjärnans utveckling så det är därför som det är för bebisar, hjärnan utvecklas extremt mycket det första året hos bebisen så det är därför som barn och vuxna ska ha samma dos Omega.

Flytande Omega är ju klart lättast att få i ett litet barn men det är inget som skiljer mellan kapslarna och flytande mer än att flytande är dyrare och man har tillsatt mer antioxidant för att Omegan ska klara av att hålla sig fräsch i den öppnade flaskan. Man kan ge små barn Omega från kapsel, stick hål på kapseln men en nål och kläm ut på sked eller över mat.

Fråga gärna om det är något mer som ni undrar om  
  • Little Ms Chatterbox
    Alvi skrev 2013-05-29 14:49:19 följande:
    Hejsan fina TS eller någon annan som vet!

Dottern (med utvecklingsstörning på medelnivå) har lite kort koncentration, exploderar ibland när hon blir arg och blir "orimligt" arg över saker.

Jag har verkligen funderat på Omega 3 för jag tror det skulle kunna hjälpa det jag radar upp ovan, men det är ju sjukt dyrt! Man ska ju ta hundranitton tabletter om dagen typ...!! Men äääär det värt att testa, tycker ni??
    Du kan testa att skriva till Bringwell som är distributör för PlusEPA och be om en provförpackning. info@bringwell.com 
    Jag skulle råda dig att testa med Omega till din dotter, kommer ihåg att du ofta har skrivit om henne tidigare så jag "vet" hur hon är.
    Om du får god effekt av Omega och om läkaren är villig att skriva ett utlåtande om det så kan du testa att ta med det i VB-ansökan. Går det igenom så gör det, alltid värt ett försök. 
  • Little Ms Chatterbox
    strössel81 skrev 2013-05-29 19:53:48 följande:
    Hej!

Min son är två år och vi har gett honom Eskimo kids sedan han var ca. 6mån. Vi tycker det funkar bra. Han blir lite lugnare och kan koncentrera sig lite bättre. Men, han sover fortfarande dåligt. Det är uppvak på nätterna och han sover aldrig längre än till fyra på mornarna hur länge vi än håller honom uppe. Så, jag undrar om någon kan ge lite råd. Är det någon omega som skulle passa bättre för oss än Eskimo?

Tack!
    Har du testat att ge mer av Eskimo än vad som står på förpackningen? Det är inget farligt att ge mer, det är "bara" pressad fisk så de dagarna som man äter fisk får man ju alltid i sig en liten extra hög dos med Omega. Omega-3 kan ha en lätt laxerande effekt och en lite längre blödningstid har man sett hos de som äter höga doser av Omega-3 men inte så mycket att man nu längre varnar för det inför operationer. Jag har nyss legat inne på sjukhus för blödning i tarmen utan att de kom på varför det hände mig men jag fick ändå inga restriktioner om Omegaintag efter att det slutat blöda. En lite parentes, så om man har blödarsjuka eller annat sånt så ska man såklart tala med läkare innan man tar större dos.

Men annars så tänkte jag att du skulle kunna be läkare om att få testa Circadin till sonen. Det är tablettform av det kroppsegna hormonet Melatonin som gör att man blir trött på kvällen. Om det inte funkar med Circadin kan man ge ren Melatonin i droppform men då måste läkare söka licens för varje enskilt recept så en del läkare kan krångla lite om det men ge dig inte i så fall utan stå på dig. 
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-05-22 12:12:13 följande:
    Gud vilken intressant tråd.

Min son har ADHD, där det mesta problemet ligger i att han är impulsiv och blir ganska lätt arg. Han är 8 år och har svårt att svälja tabletter. Vad ska man välja för någon sort? Omega-3 är väll inte farligt på något sätt eller?  
    dettor skrev 2013-05-22 22:33:35 följande:
    Undrar oxå är det eye Q som är de bästa för barn med ADHD?
    dettor skrev 2013-05-29 21:19:09 följande:

Jag är inte så jätte insatt när det gäller omega-3 , men jag tycker att det är värt att prova. Eftersom min son äter adhd medicin som är dyrare än omega-3 , så tycker jag att hellre att han äter mer av den som inte är farlig än att laborera med adhd medicinen. Min son blir oxå lätt arg/irriterad och det sägs ju att hög dos av EPA kan hjälpa till det lugnar ner sig. Så jag ska prova men vet inte riktigt vilken sort jag ska välja.
    Nu Dettor Nu ska jag svara dig. Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har hoppat över dina frågor flera gånger. Jag har ju svarat dig på andra ställen men tar allt igen.

Omega-3 är i princip pressad fisk, eg. slungad men man ska väl inte gå in på snaskiga detaljer . Fiskolja är fettet från fiskens kött och kanske mest skinnet, fiskleverolja är just levern med och i levern lagras även A-vitamin. Riktigt stora doser av fiskleverolja kan ge A-vitamin förgiftning eller vad det nu heter när man får i sig förmycket av det. MEN Fiskleverolja smakar peck, tran, ruttet och blääää så hur någon skulle vilja ta mer än nödvändigt av det förstår jag inte. Iaf. det är inte farligt att ta fiskolja, i normala doser.
    Som jag skrev tidigare så är det lätt laxerande och något blodförtunnande, men de håller på att ändra restriktionerna och råden om det, så om det finns risker för blödning ska man prata med läkare. Naturfolk har sedan urminnes tider ätit mycket fisk och säl som är rik på Omega och de har ju klarat sig ganska bra på den dieten .

Omega från fisk är inget som fisken själv tillverkar utan det är från plankton. Sen finns det Omega-3 från växtriket också som man kan använda men den är oftast dyrare.

Vilket märka man väljer att ge är lite krasst att säga att du får vad du betalar för det. Omegaprodukter av billigare pris är oftare lite sämre kvalitet. Eye Q har ingen eller mycket lite eftersmak av fisk, jag själv har aldrig rapat upp fisksmak av den sorten med ofta av andra billigare märke. Samma med MorEPA mini junior eller PlusEPA. Jag har inte testat flytande så som Eskimo kids eller Eye Q men de som har gjort det har nog de flesta sagt att det inte smakar fisk eller inte så mycket. Nu finns det säkert någon som inte håller med men jag vet att företagen jobbar mycket för att neutralisera smaken så det är en del av vad pengarna går till.

Det skiljer lite på sammansättningen mellan de olika produkterna, PlusEPA innehåller endast Omega-3 delen EPA, andra delen heter DHA. EPA har man sett att det gör stor nytta för att minska aggressioner och explosivt humör. DHA är till för hjärnan utveckling, Det är DHA i både Eye Q, MorEPA och Eskimo kids, och även en massa andra sorter men jag tar de stora säljarna nu. Men det är olika nivåer på DHA så man kan säga att produkterna riktar in sig lite på olika effekter.

Om det är just effekten av EPA man vill åt så är ju främst PlusEPA eller E-EPA den bästa. Det är samma styrka på de två olika men bara olika tillverkare, och pris.
    Man kan ge Eye Q i samma doser som PlusEPA för att komma upp i samma mängd EPA, tror det blir mer än 6 Eye Q om dagen. Men de som har testat, jag till min son och några andra här på FL säger samma sak. Eye Q är bra, inte något sagt om det men just den sorten där EPA är ensam så händer det något alldeles extra, Den effekten kommer bara med EPA för sig själv. Men som det är med min son så måste han ju ha Omega för koncentrationen också så han får flera olika kapslar. Och han har ju sina ADHD-mediciner också, både Strattera och Ritalin. Samt bla Circadin för sömnen.

Gör om jag svarade tidigare, skriv till info@bringwell.com och be om provförpackningar. Kanske helst PlusEPA men även MorEPA mini och Eskimo, för det är samma distributör för alla de märkena.
    Jag har haft mycket kontakt med det företaget förr men jag vet inte vem det är nu men du kan säga att Little Ms Chatterbox på familjeliv.se sa att du skulle skriva till dom.

Äter och sover din son bra annars? Några andra saker som ger svårare vardag för er? Tics? Hang-up´s? Jag frågar för många ser att det också brukar bli bättre efter att man börjat ge Omega så ha uppsikt på det också om ni testar så du får en bra bild om det funkar med Omega.
    Tics och Hang-up´s är ju ofta mentalt skrot och om vardagen flyter på bättre med hjälp av Omega kan det bli mindre krångel under dagen som kommer ut som tics och man tycker det blir lugnare men vet inte om Omega hjälper mot tics, orsaken egentligen, men det är ju lite oväsentligt. En bra dag är ju en bra dag ändå, vad det än beror på.

Hoppas du har fått lite svar på dina frågor, är det något mer så fråga gärna.

PS, jag köper oftast mina Omegaprodukter på vitaminvaruhuset.se de är billiga och snabba. Men de flesta hälsokoster har ett bra utbud. Det är dyrare i butik än på nätet och flytande Omega är dyrare än samma sort som kapslar, det är en tillverkningskostnad.

• Little Ms Chatterbox
    Nu Dettor Nu ska jag svara dig. Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har hoppat över dina frågor flera gånger. Jag har ju svarat dig på andra ställen men tar allt igen. 
    Omega-3 är i princip pressad fisk, eg. slungad men man ska väl inte gå in på snaskiga detaljer . Fiskolja är fettet från fiskens kött och kanske mest skinnet, fiskleverolja är just levern med och i levern lagras även A-vitamin. Riktigt stora doser av fiskleverolja kan ge A-vitamin förgiftning eller vad det nu heter när man får i sig förmycket av det. MEN Fiskleverolja smakar peck, tran, ruttet och blääää så hur någon skulle vilja ta mer än nödvändigt av det förstår jag inte. Iaf. det är inte farligt att ta fiskolja, i normala doser. 
    Som jag skrev tidigare så är det lätt laxerande och något blodförtunnande, men de håller på att ändra restriktionerna och råden om det, så om det finns risker för blödning ska man prata med läkare. Naturfolk har sedan urminnes tider ätit mycket fisk och säl som är rik på Omega och de har ju klarat sig ganska bra på den dieten
    Omega från fisk är inget som fisken själv tillverkar utan det är från plankton. Sen finns det Omega-3 från växtriket också som man kan använda men den är oftast dyrare. 
    Vilket märka man väljer att ge är lite krasst att säga att du får vad du betalar för det. Omegaprodukter av billigare pris är oftare lite sämre kvalitet. Eye Q har ingen eller mycket lite eftersmak av fisk, jag själv har aldrig rapat upp fisksmak av den sorten med ofta av andra billigare märke. Samma med MorEPA mini junior eller PlusEPA. Jag har inte testat flytande så som Eskimo kids eller Eye Q men de som har gjort det har nog de flesta sagt att det inte smakar fisk eller inte så mycket. Nu finns det säkert någon som inte håller med men jag vet att företagen jobbar mycket för att neutralisera smaken så det är en del av vad pengarna går till. 
    Det skiljer lite på sammansättningen mellan de olika produkterna, PlusEPA innehåller endast Omega-3 delen EPA, andra delen heter DHA. EPA har man sett att det gör stor nytta för att minska aggressioner och explosivt humör. DHA är till för hjärnan utveckling, Det är DHA i både Eye Q, MorEPA och Eskimo kids, och även en massa andra sorter men jag tar de stora säljarna nu. Men det är olika nivåer på DHA så man kan säga att produkterna riktar in sig lite på olika effekter. 
    Om det är just effekten av EPA man vill åt så är ju främst PlusEPA eller E-EPA den bästa. Det är samma styrka på de två olika men bara olika tillverkare, och pris. 
    Man kan ge Eye Q i samma doser som PlusEPA för att komma upp i samma mängd EPA, tror det blir mer än 6 Eye Q om dagen. Men de som har testat, jag till min son och några andra här på FL säger samma sak. Eye Q är bra, inte något sagt om det men just den sorten där EPA är ensam så händer det något alldeles extra, Den effekten kommer bara med EPA för sig själv. Men som det är med min son så måste han ju ha Omega för koncentrationen också så han får flera olika kapslar. Och han har ju sina ADHD-mediciner också, både Strattera och Ritalin. Samt bla Circadin för sömnen.
    Gör om jag svarade tidigare, skriv till info@bringwell.com och be om provförpackningar. Kanske helst PlusEPA men även MorEPA mini och Eskimo, för det är samma distributör för alla de märkena.
    Jag har haft mycket kontakt med det företaget förr men jag vet inte vem det är nu men du kan säga att Little Ms Chatterbox på familjeliv.se sa att du skulle skriva till dom. 
    Äter och sover din son bra annars? Några andra saker som ger svårare vardag för er? Tics? Hang-up´s? Jag frågar för många ser att det också brukar bli bättre efter att man börjat ge Omega så ha uppsikt på det också om ni testar så du får en bra bild om det funkar med Omega. 
    Tics och Hang-up´s är ju ofta mentalt skrot och om vardagen flyter på bättre med hjälp av Omega kan det bli mindre krångel under dagen som kommer ut som tics och man tycker det blir lugnare men vet inte om Omega hjälper mot tics, orsaken egentligen, men det är ju lite oväsentligt. En bra dag är ju en bra dag ändå, vad det än beror på.  
    Hoppas du har fått lite svar på dina frågor, är det något mer så fråga gärna. 
    PS, jag köper oftast mina Omegaprodukter på vitaminvaruhuset.se de är billiga och snabba. Men de flesta hälsokoster har ett bra utbud. Det är dyrare i butik än på nätet och flytande Omega är dyrare än samma sort som kapslar, det är en tillverkningskostnad.  
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-05-30 15:11:54 följande:
    Tack för ditt svar, ingen fara att det dröjde. Förstår att du har haft mycket runt dig, vi håller ändå på att ta slut på hans nuvarande burk, den som inte innehåller så mycket EPA, men vi har höjt dosen på den.

Min son sover bra och har inga tics. Det som är jobbigt är att han blir så lätt arg/irriterad och alla dessa svordomar som är av den grövsta sorten. I skolan fungerar ADHD medicinen ganska bra förutom att han även där kan bli lätt irriterad, men inte alls som hemma vad jag förstår på hans resurs.
     Nu har ju även läxorna blivit en kamp, vilket inte har varit något problem förut.

Han har ganska svårt att fokusera också, så jag tänker att DHA kanske också är bra om man höjer. Men vad tror du om eyeQ tuggisar och ge 4 om dagen?    

Han är så kinkig, när det gäller att hälla saker på maten även om det inte smakar, så det bästa just nu är nog tuggisar och det finns väll inte i morepa.

Jag uppskattar verkligen din hjälp med detta ska du veta. Vi vill gärna inte ändra adhd medicinen eftersom den har gett ganska bra resultat skolmässigt och nu har han inte lika ont i magen heller. Därför tror jag stenhårt på att höja omega-3 istället, eftersom vi innan adhd medicinen inte hade så mycket bråk och då åt han bara en kapsel omega-3.

Tack än en gång.   
    Tror att 4 st eller mer kommer ge effekt för er. Ni ska inte störa maten och det runt. Hur gammal var han? 8 år? Då kan man ju föra ett samtal, när det är rätt så lugnt och berätta att han säkert skulle må bättre om han tog tex PlusEPA. Att han får testa om han vill, inget tvång, det är rätt så stora kapslar så det kan vara svårt att svälja hela. 
    Testa med Eye Q och se om det blir effekt och sen öka om det verkar finnas mer att önska.

Nu måste jag göra mat. Kan skriva mer sen. 
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-05-30 21:21:55 följande:

Tack, då provar jag nog med eyeQ tuggisar först för att se om det blir effekt. Han är 8år. Hur gör du med din son på sommarlovet, får han adhd medicin då? På helger oxå?
    Han äter Strattera, den måste man ta hela tiden. Den är lite som SSRI, antidepp så med den är det inget alternativ att pausa med under sommarlovet. Men han får även Ritalin hela tiden, skulle inte vilja vara utan den heller under sommaren. Allas behov och problematik inom ADHD är ju olika men som det är för vår son så skulle han inte funka en dag utan medicin, att han kommer upp på morgonen är en bedrift. Han har ingen egen motor eller logik utan medicin. Han klär inte på sig eller tar sig något att äta om man inte styr honom så för honom skulle det inte finnas på kartan att vara utan medicin på varken helg eller lov. 
    Men visst så kommer man väl inte ge honom riktigt lika stor dos kanske. Som det är nu så får han 30 mg långtidsverkande Ritalin på morgonen och en 10 mg direktverkande. Långa skoldagar eller dagar som det kommer hända mycket, för honom under eftermiddagen så får han även en direktverkande Ritalin 10 mg att ta till lunch. Den där lilla direktverkande på 10 mg kommer vi nog inte ge under sommarlovet, om det inte är något väldigt speciellt. 

Men vi skulle ju kunna ta upp det med honom att kanske välja bort Ritalinet på helgen, men jag tror nog att han ser så många fördelar med att ta den. Han upplever nog hela hemsituationen som stressig. Det är inte så att vi har ett olämpligt hem för någon med ADHD, han har så svåra problem och han har 3 yngre syskon som kan vara rätt så intensiva för honom. Men jag håller ju dom väldigt kort och andra skulle nog säga att de är små änglar. Jag tolererar inget som kan störa fasta rutiner och regler i detta huset, ADHD är som en jobbig släkting som ingen vill veta av men man lik förbannat måste ta hand om. 
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)