• Svar på tråden Älskar Gud
  • K med lilla E
    frun01 skrev 2010-04-07 12:21:09 följande:
    Tullindrivare var ordet dom andvände i bibeln, tänk djupare läs inte bara orden...När dom säger horor och tullindrivare tror jag att dom menar dom som handlar fel och gör fel, eftersom att "det är lättare för en kamel att gå igenom ett nålsöga än  en "rik" att komma till himmlen". Dvs. Det är lättare för dig som handlar fel men ändå tror på Gud att komma till himmlen än någon som tror att han handlar rätt men lever med hat i sitt hjärta.Du kanske tycker att det är konstigt att jag fick ut det av den meningen men när du läser bibeln förstår du vad Gud menar med liknelserna, du ser helheten...
    Herregud vad det verkar krångligt. Jag håller mig nog till mina egna sunda värderingar och fattar beslut som grundar sig på erfarenhet och att jag har goda vänner som jag kan dribbla frågor med. Gud verkar lite långsökt för mig, men om du gärna vill  krångla till det för dig så är det säkert bra för dig.
  • frun01
    K med lilla E skrev 2010-04-07 12:09:50 följande:
    Tycker du låter lite flummig. Du har väl inte rökt något olämpligt eller.....
    Jag är så nykter som man kan vara... Jag är ärlig och säger vad jag känner, inte vad religioner lär dig eller skolan för den delen... Det är det som är grejen att Gud älskar dig som gör fel men vill ändra dig "mer" än någon som tror att den handlar rätt och är duktig.. det står flera gånger i bibeln men du har nog inte läst den...
  • frun01
    Mariohn skrev 2010-04-07 12:12:31 följande:
    Skulle du säga så till ett prostituerat gatubarn på 11 år i Rio också? Som dagligen blir våldtaget, misshandlat och somnar under en bro hungrigt? 
    Hon är lycklig, Gud kommer sätta henne först i himmlen.
    Jag har levt i Jamaica med människor som är riktigt fattiga (finansiellt), utan mat ect. Men dom har kärlek och är lyckligare än människor här i sverige. här i sverige lever dom för djävulen och får äta antideprissiv medicin och är stressade osv....

Men eftersom du inte förstog vad jag menade med det första jag sa kommer du inte riktigt förstå det här heller.. Man ser inte föräns man letar....
  • frun01
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-07 12:16:36 följande:
    Aha. Då skulle du kanske ha infomerat eller skrivit någonting om det, så vi resterande kunde hålla oss någon annanstans?
    Jag antog att människor hade hjärnor så dom kunde tänka att om det inte står något annat än älskar Gud och en länk där hon prisar Gud. Vad annat är lämpligt att göra i sån situation förutom att göra samma sak? Lixom varför säga nått ifall om man itne förstår det?
  • Monsterpannkaka
    frun01 skrev 2010-04-07 12:34:35 följande:
    Hon är lycklig, Gud kommer sätta henne först i himmlen.Jag har levt i Jamaica med människor som är riktigt fattiga (finansiellt), utan mat ect. Men dom har kärlek och är lyckligare än människor här i sverige. här i sverige lever dom för djävulen och får äta antideprissiv medicin och är stressade osv....Men eftersom du inte förstog vad jag menade med det första jag sa kommer du inte riktigt förstå det här heller.. Man ser inte föräns man letar....
    Om du vågar uttala dig om andras lycka och rikedom, vet du inte själv vad lycka är. Jag skulle säga att det är feghet som får dig att inte vilja se hur verkligheten egentligen ser ut.

När du levde med dina såkallade riktigt fattiga i jamaica, kunde du åka tillbaka till Sverige sen och leva här. Det gör stor skillnad för lyckan och känslan av att vara lycklig.

Den där 11åriga flickan i Rio, som inte bara behöver prostitutera sig för att överleva... hon ska dessutom passa sig för polisen,för de skjuter nämligen ett par varje dag. Deras lik slängs på sopstationer och de blir råttmat.

Jag vill att du definierar ordet lycklig, och vad du menar med det.
  • frun01
    Mariohn skrev 2010-04-07 12:23:12 följande:
    Jag förstår visst helheten. Gud välsignade mig med en ovanligt skarp hjärna. Som inte tycker att tullindrivning, prostitution, eller rikedom är saker som borde spela roll när man ska dansa in i himmelriket
    Det spelar roll hur du lever i den bemärkelsen att gud vet vilken situation du är i och varför du gör vad du gör. En fattig människa kanske mördar för hon inte har nånting och lever i sånna förhållanden där dom gör det för situationen är sån. Men en människa som har allt men mördar för hon har hat i sitt hjärta är värre och Gud ser allt u kno...
  • Stårschan
    Hon är lycklig, Gud kommer sätta henne först i himmlen.
    Om hon är lycklig, då lever jag hellre som fri och olycklig hedning, ansvarig för mitt eget liv och min egen lycka.
    Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Ord blind

Säg NEJ till droger!!!

?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Mariohn
     Men eftersom du inte förstog vad jag menade med det första jag sa kommer du inte riktigt förstå det här heller.. Man ser inte föräns man letar....
    Jag förstoD vad du menade. Att inte hålla med är inte detsamma som att inte förstå. Vad tror du Gud fader tycker om din dömande inställning? 
  • ViceGuy

Jag är mycket spirituell trots att jag även är ateist. Jag kan förklara hur man kan vara både och:

Det fanns en astronom vid namn Carl Sagan som sade

"The cosmos is also within us, we're made of starstuff. We are a way for the cosmos to know itself."

För mig är det oändligt mer betydelsefullt att vara en del av universum, än att vara guds husdjur vars liv går ut på att tjäna. Universum lever, då vi är en del utav det. Vi består av samma atomer som en gång för många miljarder år sedan befann sig i en exploderande stjärna.

Verkligheten är så extremt komplex och vacker, att avfärda den är en stor synd.

För mig kom "ljuset" i samband med att jag förstod evolutionsteorin, på riktigt. Efter det har jag varit omättligt kunskapstörstig och fascinerad över världen vi lever i.

Det finns fortfarande fantastiskt många upptäckter att göra. Det är just det som gör livet så meningsfullt och värt att leva. Jag, tillsammans med alla andra medvetna individer, är universums medvetande. Att få vara en del av det och hela den naturliga processen, är jag oändligt tacksam över.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
Svar på tråden Älskar Gud