Inlägg från: paprikatingeling |Visa alla inlägg
  • paprikatingeling

Vi som inte var gravida - del 2

Det är bra presens att du håller liv i tråden! Det är då jag kommer på att jag inte har skrivit på länge! :)

Innan jag glömmer förresten, sidkudden funkar bra och E sover gott i den. Däremot somnar han bara i famnen eller sele/sjal.

Vi har inte varit hos någon dietist och vår BVC-tant har inte heller pratat något särskilt om att vi är vegetarianer. Hon verkar ganska lugn av sig. Det där med kommentarer beror ju verkligen på vilka man träffar, sen E kom har det varit rätt lugnt (förutom att folk frågar om han också ska bli vegtarian).

E har fått sina första smakportioner den här veckan - potatis och morot - och det har varit ganksa populärt. Först ser han skeptisk ut och sen kastar han sig mot skeden. Vi har tänkt börja med gröt också snart och hoppas att det kan påverka nattsömnen positivt... Sen vi kom hem från landet har E varit i någon fas och vaknat och skrikit hysteriskt. Ibland efter en timme, ibland efter två. Det enda som har hjälpt är bröstet. Nu verkar han iaf, kanske, gått tillbaka till att äta ungefär var 3:e timme.

E bajsar vid 6-tiden nästan varje morgon (i handfatet, toan sparkar han med benen så att jag nästan ramlar av och pottan vill han mest resa sig ifrån). Nu har han däremot inte bajsat alls på två dagar och ju fått en hel del puré så vi får väl se hur det blir med det där..

• paprikatingeling

Ett inlägg från sömnbristens boning....

E har sovit väldigt oroligt ett tag nu, de senaste dagarna vaknar han minst en gång i timmen, ibland redan efter en halvtimme och gråter. Det enda som hjälper är att komma upp i famnen och bli vyssjad och gungad, ibland hjälper bara bröst eller flaska. VÄLDIGT jobbigt alltså. Det spelar ingen roll om han ligger själv mellan oss, eller i famnen. Möjligen sover han lite längre i famnen. Vår BVC-tant menar att han vaknar varje gång han kommer upp i ytligare sömn och klarar inte att somna om själv. Låter ju rimligt. Vad göra? (som inte innebär att låta honom ligga och skrika tills han somnar)

Annars går det väldigt bra med smakisarna här. E kastar sig efter skeden och vill äta mycket. Han har fått prova potatis, morot, sötpotatis, broccoli och päron samt osötad risgröt. (Gröt på kvällen har inte hjälpt sömnen än så länge...). Fick en känsla av att BVC inte var helt nöjd med Es viktuppgång idag (150 g på 2 veckor till 7100 g till sina 67 cm). Hon sa något om att det nog var dags att komplettera ordentligt med mat. Känns ju tidigt fortfarande.... Men det märks att han blir lugn och glad av att äta.

Jag tycker också tiden går för fort! Mycket för att det "snart" är dags att börja jobba på halvtid för oss båda... 2,5 månader kvar...

Storlekar är onekligen en djungel. E är ju ganska smal och kommer i det mesta av stl 62 fortfarande, även om en del har blivit för kort i ärmar och ben. Stl 68 passar väldigt bra och 74 är helt klart för stort, men går att använda, särskilt till nattblöjan är 74 bra!

Här blir det inte heller något dop. Frugan vill inte veta av några kyrkliga cermonier! Vi har pratat löst om någon form av namngivningscermoni eller fest men tiden har runnit iväg och ska det bli av nu blir det i höst och det känns faktiskt lite sent.

Ammiz: Härligt att du har kunnat vara ensam längre med A! Även vi har invigt sittvagnen eftersom E protesterade högljutt mot liggvagnen och promenader blev plötsligt omöjliga utan att ha honom i selen.

Svar på tråden Vi som inte var gravida - del 2