• sheeba

Varför blir hon så lätt rädd?

Våran hund? Hon gillar inte att gå i mörker och springer i genom hela rundan har gjort så sedan första dagen vi fick henne.
    Hör hon ett högt ljud blir hon jätte rädd och drar i väg.
    Ibland blir jag lite sur och drar henne till mig, fast jag vet att hon bara vill hem.
    Men jag vill inte springa efter.

Kan de vara rädda utan andledning? Typ födda med det? Eller hon bara är sån?
    Här om dagen så skulle vi gå till affären det är en bit att gå.
    Andra gången vi skulle ta med henne. Men hon kände nog inte igen sig, hon hade svansen mellan beben och var jätte stirrig och dragig. Ju längre bort vi kom så blev det värre så Danny fick gå hem med henne igen. Jag har aldrig varit med om detta innan, så jag är lite ovan. Jag gör kanske helt fel fast jag vill hjälpa henne.

Vi hade en jobbig eller ja en krävande hund innan och som det känns nu så orkar jag inte det nu igen. Fast hon är krävande på ett annat sätt.
    Jaja, varför skaffar vi hund när man vet att dte kan bli jobbigt?
    För vi vill ha hund och såklart står vi ut med det. Men bara just nu känner jag att det är jobbigt.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Varför blir hon så lätt rädd?
  • Teskedsmamman

Även hundar kan vara mörkrädda... kan ni gå där det är ljust?!? Min tik blev väldigt mörkrädd efter ett överfall på mig, men min mammas st berhard var mörkrädd från födseln... så de behöver inte ha blivit skrämda...

Försök peppa henne istället för att bli arg på henne, blir du/ni arga på henne förstärker ni bara hennes rädsla... tramsa med henne... lek med en leksak eller något på rundan så hon kanske glömmer att vara rädd...

• Tingeling82

Är hon fortfarande valp? Då brukar det växa bort, och det värsta du som matte kan göra är att trösta hon när hon blir rädd, för då tror hon verkligen att det är farligt.. Själv har jag en snart sjumånaders valp som också är mörk rädd, men det blir bara bättre och bättre.. Och faktiskt brukar d flesta valpar vara mörkrädda, dom är ju trots allt som små barn från början.. Men det är som sagt om du har en valp?

• sheeba

Ja vi har en valp 6 mån.
    Men när vi skulle till affärn så var det ljust ute men hon klarade inte att gå.
    Det r när vi går kvällsrundan hon blir rädd. Den vi går varje dag.
    Det har ju blivit lite bättre för när vi fick henne så kunde hon inte en konsentrera sig att kissa ute.

Hoppas det växer bort.
    När jag blir sur så rycker jag bara tillbaka henne och säger fot, inget annat.
    Skriker inte eller så.

• Tingeling82

Sedan som teaspoon skriver distrahera valpen, gör något kul.. Och när hon börjar bli rädd så gör det inte till något stort utan pusha på hon hurtigt säg typ: kom nu tjejen eller något.. Sen så miljö träna och åter miljöträna.. det har jag fått gjort snart det senaste halvåret dygnet runt känns d som :) Har en ras som behöver mycket miljöträning för är i själva rasen mycket reserverad mot främlingar.

• Tingeling82

Jag hoppas det löser sig. Men det tror jag säkert :) Hon är ju liten än så länge. Men det kan dröjja många månader till, men håll ut :)

• sheeba

Vist försöker jag fånga hennes uppmärksamhet men det går inte.
    Hon är allt för stirrig. Jag har provat att stanna henne låta hon komma och sätta sig eller bara hon sätter sig men inte.

Har lockat med godis men det går inte. Hon ser vilsen och uppjagad ut.
    Men jag får försöka.

Teaspoon> Hur kan hon känna det när jag inte har ett argt läge på rösten?
    Jag brukar i vanliga fall dra henne till mig annars med när hon försöker springa i från och då reagerar hon inte så.

• Tingeling82

Måste bara säga *hoppas du inte tar illa upp* att hon verkar inte lita på dej, brukar ni ta i hon eller skrämma hon på ett eller annat sätt.. för det verkar mest som hon känner sig otrygg. Och sedan har många hundar vekt psyke och behöver inte att man höjer rösten eller dylikt för d reagerar så stark endå. det är det jag kan komma på som kan vara en bidragande orsak. hoppas du inte tar illa vid dej.

• sheeba

Tar inte vid mig för jag vet att jag inte gör sånt
    Hon har varit sån sedan vi fick henne, hon var 3½ månad när vi fick henne, var en omplaceringshund.
    Vi har haft lite bry med henne för det ena och andra och vi försöker verkligen jobba med henne.
    Litar gör hon för blir hon rädd ibland så kan hon komma till oss utan att vi gör något, men oftast är det som jag har beskrivit där uppe.

• Tingeling82

Oki. Men sen så vet inte jag om du kände de som hade hon innan. men dom kan ju kanske ha varit dum med hon, så spåren sitter kvar sen då..?

• sheeba

Jag kände inte dem.
    Men jag är nästan 100 på att hon inte kom ut så mycket heller, det är nog det ända.

• Cattla

Rädsla är tyvärr mycket ärftligt. Så troligen har det inte så mycket med er eller uppfödarens agerande. Hon har säkert fått sin rädsla och osäkerhet med generna. Normala valpar ska vara framåt och nyfikna.
    Det du kan göra för att hjälpa henne lite är att ta med en gammal, snäll och säker hund på promenaderna som visar henne att allt är lungt...

Lycka till

• giz
    hon håller på å bli unghund, då kan dom bli lite spattiga å hariga, fortsätt du som vanligt.
    det är du som är ledaren å hon ska lita på dej å följa dej.
    godis å tålamod, beröm å kärlek.
    vissa hundar blir mega tuffa under unghundsutvecklingen medans vissa ser spöken å hoppar hej vilt.
    sen är det höst, hunden är 6 månader........ hela omgivningen förändras, löven prasslar, trädet ser anorlunda ut osv osv........ det låter mera ute nu än det gör på sommaren, lyssna får ni se...det faller löv, det blåser löv osv.
    snart kommer vintern och du kommer säkert ha en hund som total vägrar gå i djupsnö osv...... är inte så konstigt voven har ju inte upplevt det.... det är ju en ny upptäkt
  • sheeba

Cattla > Viste inte att det var ärfligt, men det är bra att man lär sig

Det är ju inte varje gång hon är/blir rädd, utan bara på kvällar, om någont låter eller kommer som en överraskning eller om vi ska gå där hon inte har gått innan.

Hon är framåt och nyfiken på allt, men reser gärna ragg om det ligger en påse eller så vågar hon inte riktigt gå fram. Hon går en lång omväg innan hon går fram.
    Jag vill att hon ska gå fram ( i hennes tackt) bara för att visa att det inte är farligt och det har funkat bra.

Giz> Ja man får vänta och se till vintern Men jag hoppas dte ska gå bra.
    Men det är inte så roligt med en rädd hund faktiskt Men det har ju blivit bättre sedan vi fick henne så hoppas det förvinner.

Svar på tråden Varför blir hon så lätt rädd?