Inlägg från: sheeba |Visa alla inlägg
  • sheeba

Varför blir hon så lätt rädd?

Våran hund? Hon gillar inte att gå i mörker och springer i genom hela rundan har gjort så sedan första dagen vi fick henne.
    Hör hon ett högt ljud blir hon jätte rädd och drar i väg.
    Ibland blir jag lite sur och drar henne till mig, fast jag vet att hon bara vill hem.
    Men jag vill inte springa efter.

Kan de vara rädda utan andledning? Typ födda med det? Eller hon bara är sån?
    Här om dagen så skulle vi gå till affären det är en bit att gå.
    Andra gången vi skulle ta med henne. Men hon kände nog inte igen sig, hon hade svansen mellan beben och var jätte stirrig och dragig. Ju längre bort vi kom så blev det värre så Danny fick gå hem med henne igen. Jag har aldrig varit med om detta innan, så jag är lite ovan. Jag gör kanske helt fel fast jag vill hjälpa henne.

Vi hade en jobbig eller ja en krävande hund innan och som det känns nu så orkar jag inte det nu igen. Fast hon är krävande på ett annat sätt.
    Jaja, varför skaffar vi hund när man vet att dte kan bli jobbigt?
    För vi vill ha hund och såklart står vi ut med det. Men bara just nu känner jag att det är jobbigt.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Varför blir hon så lätt rädd?
  • sheeba

Ja vi har en valp 6 mån.
    Men när vi skulle till affärn så var det ljust ute men hon klarade inte att gå.
    Det r när vi går kvällsrundan hon blir rädd. Den vi går varje dag.
    Det har ju blivit lite bättre för när vi fick henne så kunde hon inte en konsentrera sig att kissa ute.

Hoppas det växer bort.
    När jag blir sur så rycker jag bara tillbaka henne och säger fot, inget annat.
    Skriker inte eller så.

• sheeba

Vist försöker jag fånga hennes uppmärksamhet men det går inte.
    Hon är allt för stirrig. Jag har provat att stanna henne låta hon komma och sätta sig eller bara hon sätter sig men inte.

Har lockat med godis men det går inte. Hon ser vilsen och uppjagad ut.
    Men jag får försöka.

Teaspoon> Hur kan hon känna det när jag inte har ett argt läge på rösten?
    Jag brukar i vanliga fall dra henne till mig annars med när hon försöker springa i från och då reagerar hon inte så.

• sheeba

Tar inte vid mig för jag vet att jag inte gör sånt
    Hon har varit sån sedan vi fick henne, hon var 3½ månad när vi fick henne, var en omplaceringshund.
    Vi har haft lite bry med henne för det ena och andra och vi försöker verkligen jobba med henne.
    Litar gör hon för blir hon rädd ibland så kan hon komma till oss utan att vi gör något, men oftast är det som jag har beskrivit där uppe.

• sheeba

Jag kände inte dem.
    Men jag är nästan 100 på att hon inte kom ut så mycket heller, det är nog det ända.

• sheeba

Cattla > Viste inte att det var ärfligt, men det är bra att man lär sig

Det är ju inte varje gång hon är/blir rädd, utan bara på kvällar, om någont låter eller kommer som en överraskning eller om vi ska gå där hon inte har gått innan.

Hon är framåt och nyfiken på allt, men reser gärna ragg om det ligger en påse eller så vågar hon inte riktigt gå fram. Hon går en lång omväg innan hon går fram.
    Jag vill att hon ska gå fram ( i hennes tackt) bara för att visa att det inte är farligt och det har funkat bra.

Giz> Ja man får vänta och se till vintern Men jag hoppas dte ska gå bra.
    Men det är inte så roligt med en rädd hund faktiskt Men det har ju blivit bättre sedan vi fick henne så hoppas det förvinner.

Svar på tråden Varför blir hon så lätt rädd?