• Körsbärsträd

Pungbrock och kryptorkism

Min man föddes med dubbelsidig kryptorkism (ej nedstigna kulor), detta opererades han för någon gång när han var under 10 år, minns ej riktigt själv. Han drabbades även av pungbrock när han var liten och gjorde operation för detta.

Vi har nu försökt i sju månader och ännu har inget plus kommit. Jag vet att vi inte ska ge upp ännu, även för helt "normala" kan det ta lång tid, och har försökt att inte tänka på detta med hans operationer när han var liten-

Är det någon här inne som har erfarenhet av kryptorkism och pungbråck, och har lyckats få barn på normal väg?

Just nu känns allt hopplöst....

• Svar på tråden Pungbrock och kryptorkism
  • The75

Hej

Vi är lite i samma sits min man och jag har försökt få barn i 1,5 år utan att lyckas så vi har börjat en utredning och idag fick vi tillbaka min mans första spermie prov han hade INGA spermier, så nu ska vi göra om det och han lämna in spermier för ett utökat prov.

Jo glömde att berätta att han har Kryptorkism  som han precis som din man opererade som barn,förstår att du tycker att det känns jobbigt!

• Vickan I

Tyvärr inget positivt svar, men vill bara säga att det kan gå vägen ändå . Sambon är född med kryptorkism och efter försök och sedan beslut om fertilitetsutredning så framkom det att sambon pga detta har väääääääldigt få spermier. Så få att vi inte kunde göra vanlig IVF utan ICSI. Men allt gick bra så bara det hittar några få spermier som ser bra ut, ex med punktion så kan det lyckas .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Körsbärsträd

Tack för svaren! Inte för att det var så positiva svar visserligen...helst vill man ju höra om mängder av män med kryptorkism som på helt naturlig väg fått barn...  Vi får helt enkelt försöka ett tag till och sen gå igenom utredningar, det kan ju fortfarande fungera. Men får nog ställa in mig på att det inte gör det...

• moii

min sambo har också haft kryptorkism och blivit opererad. Ganska nyligen fick vi veta att även fast han har blivit framgångsrikt opererad så är det så att man ser inte effekterna av operationen fören man just försöker få barn. Det är mycket vanligt att man behöver hjälp med att operera ut spermier om man har opererats för kryptorkism tydligen. Det behöver inte alls vara så att det inte finns spermier men de kanske inte kan komma ut. Det är tydligen också viktigt att lämna hormonprov och att de kollar lever och njurvärden och en massa annat också.

Jag hade kontaktat och ringt en androlog direkt om jag var ni för att få hjälp eftersom ni vet att det kan finnas orsak till oro. Jag tror att man kan få komma direkt till en androlog om man uppger detta. Kan vara bra att nämna om ena testikeln är mindre än den andra osv också i samma veva.

Jag har inga (så klart) erfarenheter av pungbrock alls. Men nämn det också.

Lycka till

• Vickan I

Ja jag tycker också ni ska ringa så satt din sambo kan få lämna ett spermieprov. Min sambo fick lämna först ett prov som var dåligt, en tid senare ett nytt för jämförelse, som var ännu sämre. Detta gjorde att läkaren fann det möjligt att spermierna en dag kanske inte kommer finnas alls och sambon fick därför frysa in spermier för framtida barnförsök om det är så att de kommer försvinna helt sedan!

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • moii

Förresten, sambon tog med sig sina journaler från tiden då han gjorde sin operation, det var tydligen bra eftersom de kunde se vilken metod som använts, det är olika i olika landsting. I stockholm har de vissst haft samma sedan evigheters evigheter.. eller nåt , jag fattade inte riktigt.

• jenniekk

Har inget positivt svar heller, har alltså inte lyckats på vanlig väg. Maken opererades för kryptorkism då han var liten 5-6 år. Spermier finns men inte tillräckligt för att det ska lyckas "naturligt" enligt vår gynekolog, om vi inte har bra mycket med tur som han säger! :)

Mitt råd till er är att söka hjälp direkt. Då ni vet att det finns orsak till att vara oroliga. Slösa ingen tid!

Önskar er all lycka till!

• Körsbärsträd

Vi har skickat in papper för fertilitetsundersökning nu, har angivit kryptorkismen som orsak till att vi inte har försökt ett år ännu och hoppas att det är anledning nog för att vi ska få komma och göra undersökningar.

Känns jättetråkigt att ingen har  något positivt att komma med, men det är väl bara att kämpa på antar jag. På något sätt ska vi få ett härligt litet barn!

Svar på tråden Pungbrock och kryptorkism