Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Det är nötter överallt!!!!

Jag kan i och för sig förstå de stora producenterna då det gäller rengöring av kärl. Rengöring betyder troligtvis produktionsstopp, vilket i sin tur betyder förlorade pengar. Om de väger de mot den summa de tappar på att allergiker inte köper deras produkter så tror jag att de väljer bort allergikerna.

Däremot har jag ibland svårt att förstå mindre konditorier.. De kan ju t.ex. ha en dag i veckan där de bakar t.ex. utan nötter. Och dagen innan rengör man kärlen extra ordentligt. Fast det kanske är extrajobb som de inte anser att de tjänar särskillt mycket pengar på (mer jobb än vad det är värt i slutändan).
    Å andra sidan tror jag att många allergiker är beredda att lägga lite extra pengar på fikat om de inte blir sjuka.

Sen vill jag ju inte påstå att konditorier tar särskilld hänsyn till någon allergiker. Själv är jag mjölkallergisk och har skitsvårt att hitta något som jag vågar äta.. Min syster är nötallergisk och när vi ska ut och fika är det ett heldagsprojekt att hitta ett ställe där vi båda kan fika.

• Anova
    straw2008 skrev 2010-04-08 11:41:57 följande:
    Jag kan väl få passa på att fråga en sak? Om man  bjuder på något på jobbet (100 anställda varav 50 oftast är på kontoret,2 nötallergiker).Man märker alltid att en av dessa blir väldigt besviken om man bjuder på något med nötter. Förväntar ni er att vi skabaka olika saker? En med nötter o en utan ? O givetvis ska vi då göra samma sak med gluten laktos osv.....
    Jag brukar alltid bara dricka kaffe eller te. Förklarar att jag inte tål mjölkprotein, tackar för erbjudandet men måste tyvärr avstå kakan/bullen/tårtan. Sen brukar det inte vara något mer med det.

Den enda gång jag förväntar mig att få något jag kan fika är hos mina föräldrar och hos min kusin (vars fru  och son inte heller tål mjölk, förväntar mig att det är mjölkfritt hemma hos dem).
  • Anova
    lightfish skrev 2010-04-08 11:54:51 följande:
    Själv går jag till Vetekatten här i Sthlm, toppen om man har allergier. Min son är mjölkproteinallergisk samt äggallergisk samt att jag är nötallergiker men där kan vi båda fika .
    Tack för tipset! Vad glad jag blir!!
    Vetekatten var mitt favvofik då jag gick på gymnasiet (då tålde jag mjölk).
    Numera bor både jag och syrran i norrland, men är ofta i Sthlm så jag ska ha Vetekatten i tankarna nästa gång i är i stan och ska fika.
  • Anova
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 12:01:09 följande:
    Men det är just det jag menar... Varför kan dom inte ordna så att dom garanterar nötfritt innehåll? Jag och många andra som bakar hemma kan baka nötfritt så varför kan inte dom? Man måste ju inte baka nötkakor på samma plats som man bakar nötfria alternativ.
    Det kanske är för mycket jobb att sanera en hel bagerilokal?
  • Anova
    lightfish skrev 2010-04-08 12:02:08 följande:
    Precis så! Man fixar ju fram annat om något är vegetarian men inte till oss andra...SKUMT synsätt Ja, vi kan ju bli rejält sjuka eller dö men hey, utan nötter...det går ju inte Något av det värsta som jag varit med om var ett stort café här i Sthlm som jag och en vän fikade på. Stod en låååång stund och fråga vad allt innehöll och valet föll till sist på blåbärspaj. Frågade om den var nötfri och jo det var den. Började äta och kände hur det kliade lite i halsen... Men tänkte inte så mkt på det eftersom hon sagt att den var nötfri. Kliandet blir värre med nästa tugga. Jag går då och frågar igen om hon är säker... Ja får jag till svar. Ok, jag äter lite mer...sen inser jag att det bara MÅSTE vara nötter i. Frågar igen och ber henne till och med räkna upp alla ingredienser. I slutet av detta kommer mandelmassa.... Jag frågade henne: vad är mandelmassa gjort av?  Öh...fick jag som svar... Det hela slutade med att en ansvarig kom och bad om ursäkt för hennes idiotiska svar och  gav mig pengarna tillbaka för pajen. Själv tycker jag väl att jag borde fått mer än så men men.....
    Fast mandel är ingen nöt..
  • Anova
    lokisse skrev 2010-04-08 12:02:47 följande:
    problemet är att dom trots detinte kan garantera att det inte finns spar av nötter.nötalergiker kan ju tex reagera av lukt... det behövs sa oerhört sma mängder för att det ska bli farligt att det i stort inte gar att garantera att det är nötfritt pa ett ställe där dom arbetar med nötter annars.
    Jag tänkte mest på alla allergiker inte bara nötallergiker.
    Alternativet är ju att ta bort alla nötter i sin produktion.
  • Anova
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-08 12:04:29 följande:
    Är man nötallergiker, är man allergisk mot mandel oxå.
    Inte nödvändigtvis.
    Precis som nötallergiker inte behöver vara jordnötsallergiska.
  • Anova
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-08 12:07:36 följande:
    Men det är väldigt vanligt iaf. Jag är allergisk mot nötter också mot mandel och jordnötter. Min allergiläkare sa att är man allergisk mot nåt av det så är det mer vanligt att man är allergisk mot de andra sakerna oxå, än att man inte är det.
    Jag har hört motsatsen. Jag har bara reagerat på jordnötter, men har inga problem med andra nötter och då sa min allergiläkare att det var ganska normalt att man kunde reagera på en nötsort och inte en annan.
  • Anova
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 12:07:36 följande:
    visst är det besvärligt att sanera en hel bagerilokal, men det ska ju inte behövas om dom är väldigt noga på EN plats. FÖRBJUD nötter på en viss plats i lokalen och förbjud dom anställda att äta nötter under arbetstid..
    Kan du då garantera att du inte har några nötter i dina bakverk?
    Jag skulle nog säga att det inte går att garantera.
  • Anova
    lokisse skrev 2010-04-08 12:14:15 följande:
    jordnötter är inte nötter utn ärtor och hör till baljväxterna.
    Precis som mandel är en stenfrukt och tillhör plommonsläktet.
  • Anova
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 12:17:17 följande:
    Ja det kan jag. Annars hade jag inte mått så bra idag
    De har ju förekommit nötter i samma lokal även om det är avskilda ytor.
  • Anova
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-08 12:19:52 följande:
    Och jag tål inte plommon så allt har ju sin förklaring när saker är släkt med varandra. Tål man inte en viss sak så tål man OFTAST inte det andra heller som är släkt..
    Det säger jag inte emot..
    Vet du om det finns någon koppling mellan plommonallergi och nötallergi?
  • Anova
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-08 12:24:30 följande:
    Jag vet inte hur vanligt det är, men alla i min familj och alla som jag känner som är nötallergiker är oxå plommonallergiker.
    Lustigt..
    Jag har en del nötallergiker i bekantskapskretsen (bla. min syster) och ingen är vad jag vet plommonallergiker.
  • Anova
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-08 12:33:11 följande:
    Jag sa ju att jag inte vet hur vanligt det är. Nu kunde jag ju bara referera till min omgivning. Har inte frågat min läkare om detta heller.
    Precis som jag bara kan relatera till min bekantskapskrets..

Är du allergisk mot t.ex. körsbär, persikor, aprikoser eller likande? (stenfrukter)
  • Anova
    lokisse skrev 2010-04-09 13:10:31 följande:
    vist finns det dom som gjör nötfri choklad.men för att det skulle löna sig för tex maribo att öpna en ny fabrik med nötfrit skulle det bli dom ungefära priserna
    Men marabou kanske inte är intresserade av detta kundsegment. De har ett inarbetat varumärke med sina "smaker".
    Skulle tänka mig att om de fick för sig att starta en "allergivänlig" chokladfabrik skulle inte chokladen kosta 200 kr, möjlighen något mer än den som finns i butik i dag. (tänk stordriftsfördelar)

Jag rekomenderar Plamil. De garanterar att deras choklad inte innehåller nötter, ägg, gluten, mjölkprodukter osv. De ingår inte i deras produktionslinje öht.
    En kaka kostar ungefär 35-40 spänn.
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!