Det är nötter överallt!!!!
Jag kan i och för sig förstå de stora producenterna då det gäller rengöring av kärl. Rengöring betyder troligtvis produktionsstopp, vilket i sin tur betyder förlorade pengar. Om de väger de mot den summa de tappar på att allergiker inte köper deras produkter så tror jag att de väljer bort allergikerna.
Däremot har jag ibland svårt att förstå mindre konditorier.. De kan ju t.ex. ha en dag i veckan där de bakar t.ex. utan nötter. Och dagen innan rengör man kärlen extra ordentligt. Fast det kanske är extrajobb som de inte anser att de tjänar särskillt mycket pengar på (mer jobb än vad det är värt i slutändan).
Å andra sidan tror jag att många allergiker är beredda att lägga lite extra pengar på fikat om de inte blir sjuka.
Sen vill jag ju inte påstå att konditorier tar särskilld hänsyn till någon allergiker. Själv är jag mjölkallergisk och har skitsvårt att hitta något som jag vågar äta.. Min syster är nötallergisk och när vi ska ut och fika är det ett heldagsprojekt att hitta ett ställe där vi båda kan fika.