• Anna o Leia

    Det är nötter överallt!!!!

    Jag är nötallergiker och tycker att detta är så himla tråkigt..

    Varje gång, och jag menar varje gång jag går och ska fika, händer detta.
    Vi går in på cafeet, kollar runt på menyn vad som finns, och jag bestämmer mig för en kaffe och något tilltugg.

    Och eftersom jag är nötallergiker, måste jag fråga om kakan/mackan innehåller nötter. Och det svaret jag alltid får är- "alltså vi kan ju inte GARANTERA att det inte finns spår av nötter i någonting"...."fast kaffet är ju nötfritt"..

    Det är så himla trist eftersom det slutar nästan alltid med att vi antingen får gå runt och fråga flera olika cafeer om deras innehåll, och att jag tillslut får sitta där med kurrande mage och dricka enbart en kaffe... Eller att jag börjar tänka- "Skitsamma jag chansar"..
    Ska jag verkligen behöva riskera min hälsa och i värsta fall mitt liv för att dom inte kan baka utan att nötterna flyger runt i hela lokalen??

    Ska jag som nötallerkiker behöva avstå allt ätbart ute bara för att bagerierna/matställena inte kan rengöra sina redskap ordentligt?
    Och för att inte tala om chokladjättarna..tex marabou..hela min familj har bojkottat dom för min skull. Inte för att det hjälper mig, men man kan ju undra hur ett så stort företag inte har "råd att rengöra kärlen".. kom igen, inte råd?

    Det är ju så himla vanligt med nötallergi så jag förstår inte varför dom inte kan ta hänsyn till oss. Precis som dom gör med gluten, ägg och mjölk allergi..

    Och istället för att diska ordentligt eller använda "nötfri" arbetsbänk, skrivs det bara "kan innehålla spår av nötter" det är bara ett simpelt sätt att gardera sig ifall någon skulle bli riktigt sjuk.

    När ska dom ta hänsyn till oss som inte tål nötter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 00:20
    Kan förstå att det skulle vara en för stor risk att garantera nötfritt i ett cafe, där man hanterar nötter, särskillt om man är extremallergiker. MEN, sen finns det jättemånga med "vanlig" nötallergi som hade kunnat äta en kaka/glass ute om personalen bara hade kunnat göra sig besväret att inte använda samma skopa till alla glassar eller lägga nöt/nötfria kakor på samma fat osv..

  • Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!
  • nickefiki

    även om jag använde speciella kärl till att baka nötfritt, så skulle jag iaf säga att jag inte kan GARANTERA för OM det skulle hända nåt så vill jag inte ha det på mitt samvete

  • Anna o Leia
    nickefiki skrev 2010-04-08 11:31:12 följande:
    även om jag använde speciella kärl till att baka nötfritt, så skulle jag iaf säga att jag inte kan GARANTERA för OM det skulle hända nåt så vill jag inte ha det på mitt samvete
    Jo, det är det som är så tråkigt.. Alla är så noga med att inte ha något på sitt samvete men hur kan man tex garantera att något är mjölk, ägg, glutenfritt? det borde ju gälla nötter oxå tycker jag.
  • nickefiki
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 11:34:30 följande:
    Jo, det är det som är så tråkigt.. Alla är så noga med att inte ha något på sitt samvete men hur kan man tex garantera att något är mjölk, ägg, glutenfritt? det borde ju gälla nötter oxå tycker jag.
    De andra allergierna brukar inte döda, nötallergier brukar vara allvarligare.
  • Zixi

    Känner samma sak när det kommer till gluten, det finns i allt....

    Nu är det visserligen inte lika farligt att få i sig gluten som nötter men principen är densamma. Det tas väldigt lite hänsyn till allergiker.

    Har flera gånger funderat på att öppna ett cafe som kan erbjuda flera alternativ för varje allergi/intolerans. Hade det inte varit kul att kunna välja vad man ska äta och inte tvingas ta gräddbullen för det är det enda "säkra" alternativet...


    Juli - 2010
  • Anna o Leia
    nickefiki skrev 2010-04-08 11:35:31 följande:
    De andra allergierna brukar inte döda, nötallergier brukar vara allvarligare.
    Sant! Men det är just det som är så viktigt! Eftersom det kan handla om liv eller död, så borde dom vara extra noga med hur dom tillverkar maten/kakorna.
  • straw2008

    Jag kan väl få passa på att fråga en sak?

    Om man  bjuder på något på jobbet (100 anställda varav 50 oftast är på kontoret,2 nötallergiker).

    Man märker alltid att en av dessa blir väldigt besviken om man bjuder på något med nötter.

    Förväntar ni er att vi skabaka olika saker? En med nötter o en utan ? O givetvis ska vi då göra samma sak med gluten laktos osv.....


    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anna o Leia
    Zixi skrev 2010-04-08 11:37:13 följande:
    Känner samma sak när det kommer till gluten, det finns i allt.... Nu är det visserligen inte lika farligt att få i sig gluten som nötter men principen är densamma. Det tas väldigt lite hänsyn till allergiker. Har flera gånger funderat på att öppna ett cafe som kan erbjuda flera alternativ för varje allergi/intolerans. Hade det inte varit kul att kunna välja vad man ska äta och inte tvingas ta gräddbullen för det är det enda "säkra" alternativet...
    hehe! har tänkt precis samma sak
  • Zixi
    straw2008 skrev 2010-04-08 11:41:57 följande:
    Jag kan väl få passa på att fråga en sak? Om man  bjuder på något på jobbet (100 anställda varav 50 oftast är på kontoret,2 nötallergiker).Man märker alltid att en av dessa blir väldigt besviken om man bjuder på något med nötter. Förväntar ni er att vi skabaka olika saker? En med nötter o en utan ? O givetvis ska vi då göra samma sak med gluten laktos osv.....
    Jag är glutenintolerant och förväntar mig inte att folk ska baka nåt speciellt till mig (om de inte är familj eller nära vänner) men det jag tycker är jobbigt är när folk blir förolämpade för att man inte vill smaka av deras goda kaka...

    Om jag ska på fika hos främmande folk eller styrelsemöten så brukar jag ta med egen kaka för att då blir andra människor mindre obekväma med situationen.

    Sen tycker jag att det hade varit schysst att informera allergikerna om att det kommer att serveras kaka så att de har en chans att fixa nåt eget.
    Juli - 2010
  • Anova

    Jag kan i och för sig förstå de stora producenterna då det gäller rengöring av kärl. Rengöring betyder troligtvis produktionsstopp, vilket i sin tur betyder förlorade pengar. Om de väger de mot den summa de tappar på att allergiker inte köper deras produkter så tror jag att de väljer bort allergikerna.

    Däremot har jag ibland svårt att förstå mindre konditorier.. De kan ju t.ex. ha en dag i veckan där de bakar t.ex. utan nötter. Och dagen innan rengör man kärlen extra ordentligt. Fast det kanske är extrajobb som de inte anser att de tjänar särskillt mycket pengar på (mer jobb än vad det är värt i slutändan).
    Å andra sidan tror jag att många allergiker är beredda att lägga lite extra pengar på fikat om de inte blir sjuka.

    Sen vill jag ju inte påstå att konditorier tar särskilld hänsyn till någon allergiker. Själv är jag mjölkallergisk och har skitsvårt att hitta något som jag vågar äta.. Min syster är nötallergisk och när vi ska ut och fika är det ett heldagsprojekt att hitta ett ställe där vi båda kan fika.

  • Mela78
    straw2008 skrev 2010-04-08 11:41:57 följande:
    Jag kan väl få passa på att fråga en sak? Om man  bjuder på något på jobbet (100 anställda varav 50 oftast är på kontoret,2 nötallergiker). Man märker alltid att en av dessa blir väldigt besviken om man bjuder på något med nötter. Förväntar ni er att vi skabaka olika saker? En med nötter o en utan ? O givetvis ska vi då göra samma sak med gluten laktos osv.....
    Det är så tråkigt att som allergiker allt som oftast behöva sitta och titta på när andra fikar/äter. Försök tänka dig in i en situation där du blir bjuden på ett glas saft/vatten/kaffe när alla andra smaskar i godsaker, och att detta händer vid varje fikabjudning på jobbet, när du som TS går på café, födelsedagsfiranden, brölopp, konferanser osv.
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!