Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

Det är nötter överallt!!!!

Jag håller med dig ts! Jag är oxå nötallergiker och tycker det är såå trist för vad man än ska ta för bakverk när man fikar ute så är det nötter i. Förutom i vanliga kanelbullar typ och hur kul är det att äta såna jämt?

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
    straw2008 skrev 2010-04-08 11:41:57 följande:
    Jag kan väl få passa på att fråga en sak? Om man  bjuder på något på jobbet (100 anställda varav 50 oftast är på kontoret,2 nötallergiker).Man märker alltid att en av dessa blir väldigt besviken om man bjuder på något med nötter. Förväntar ni er att vi skabaka olika saker? En med nötter o en utan ? O givetvis ska vi då göra samma sak med gluten laktos osv.....
    Det förväntar jag mig aldrig. Då tackar jag bara nej och förklarar att jag inte tål nötter. Ända gången jag kan "förvänta" mig nötfritt är när vi är hemma hos mina föräldrar för i våran familj är alla nötallergiker.

Men om man är ute på stan och fikar så kan det ju vara kul att nångång få äta nåt annat än en trist bulle, men då är det oftast nötter eller mandel/mandelmassa i allt.
    Anova skrev 2010-04-08 12:03:30 följande:
    Fast mandel är ingen nöt..
    Är man nötallergiker, är man allergisk mot mandel oxå.
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 12:03:18 följande:
    precis.. fast här är det tillochmed osäkert att äta kanlebullarna... dom vet inte ens om flagorna på bullen är mandel eller nötter.. Jag e trött på okunniga konditoribiträden faktiskt..
    Det var väldigt okunnigt.
    Anova skrev 2010-04-08 12:05:49 följande:
    Inte nödvändigtvis. Precis som nötallergiker inte behöver vara jordnötsallergiska.
    Men det är väldigt vanligt iaf. Jag är allergisk mot nötter också mot mandel och jordnötter. Min allergiläkare sa att är man allergisk mot nåt av det så är det mer vanligt att man är allergisk mot de andra sakerna oxå, än att man inte är det.
    Anova skrev 2010-04-08 12:11:05 följande:
    Tja, då säger de olika då. Min läkare har sagt samma sak i alla 20 år som jag har gått där. Jag fick veta att jag hade allergi när jag var 7 år.
    Anova skrev 2010-04-08 12:16:50 följande:
    Precis som mandel är en stenfrukt och tillhör plommonsläktet.
    Och jag tål inte plommon så allt har ju sin förklaring när saker är släkt med varandra. Tål man inte en viss sak så tål man OFTAST inte det andra heller som är släkt..
    Anova skrev 2010-04-08 12:22:10 följande:
    Det säger jag inte emot..Vet du om det finns någon koppling mellan plommonallergi och nötallergi?
    Jag vet inte hur vanligt det är, men alla i min familj och alla som jag känner som är nötallergiker är oxå plommonallergiker.
    Nightswimmer skrev 2010-04-08 12:24:09 följande:
    När jag jobbade på bageri gav jag alltid det där svaret som TS inte vill ha... Just för att det var ett litet ställe, med endast ett bakbord. Även om vi inte jobbat med nötter just den dagen finns det ju alltid en risk att det finns mikroskopiska spår kvar på bordet, även om man tycker att man har städat det ordentligt. Allergier kan ju variera väldigt mycket, och då tycker jag att det är upp till den allergiska personen själv att avgöra om den vill chansa. Inte mig som jobbar där. Jag kan bara upplysa på ett ungefär om när nötter användes senast i bakningen, t.ex..Apropå dig som fick paj med mandelmassa i: När jag jobbade på bagis frågade folk ibland "Är det nötter i kakan?". Om jag då svarade "Nej, men det är mandelmassa", så brukade jag få två standardsvar. 1. "Ja, men nu frågade jag faktiskt om nötter! Vet du inte att det är olika allergier?!" 2. "Ja, det är ju samma sak. Jag kan dö om jag äter det!" Vart man än vänder sig är visst ändan bak...(Och jo, jag vet att det är olika allergier. Min ena bror tål nötter, men inte mandel och den andra tål mandel, men inte nötter. Själv är jag allergisk mot både och. Alla tre tål jordnötter. Och jo, jag vet hur det är att vara jätteallergisk. I måndags åkte jag in till akuten, efter att ha pussat min son som hade ätit fisk 7 timmar tidigare.)
    Men då är du inte jätteallergisk mot nötter iaf? Eftersom du kunde jobba med det.
    lokisse skrev 2010-04-08 12:25:40 följande:
    oftast är man alergisk mot proteinet som finns i bade nötter och baljfrukter tex ärtor och jordnötter och vissa andra kjärnor.därimot finns det även dom som är alergiska mot just hassel och da reagerar pa pollenet nötterna och till vis del beröring av trät
    Japp, så är det för mig.
    Anova skrev 2010-04-08 12:30:34 följande:
    Lustigt.. Jag har en del nötallergiker i bekantskapskretsen (bla. min syster) och ingen är vad jag vet plommonallergiker.
    Jag sa ju att jag inte vet hur vanligt det är. Nu kunde jag ju bara referera till min omgivning. Har inte frågat min läkare om detta heller.
    Anova skrev 2010-04-08 12:36:04 följande:
    Precis som jag bara kan relatera till min bekantskapskrets.. Är du allergisk mot t.ex. körsbär, persikor, aprikoser eller likande? (stenfrukter)
    Japp, allihop. Potatis oxå (eller snarare skalet på potatisen, blir skitdålig om nån skalar potatis). Jag tål inte heller äpple, päron, tomater, pälsdjur, pollen, osv..
    VasaSthlm skrev 2010-04-08 12:42:44 följande:
    Det stämmer på mig. Jag har haft pollenallergi som har växt bort, men kan inte äta äpplen med skal (går bra om de är skalade), vissa körsbär/biggaråer och vissa plommon utan att det kliar i halsen. Äter jag stora blåa plommon (de som nästan är lika stora som äpplen) så svullnar mina läppar upp till dubbla storleken. :)Ett tips för er som inte tål äpple: kör dem i micron en stund, ta ut och vänta på att det kallnat igen. Då kan ni troligen äta det. Många allergiska vänner som gör så.
    Jag kan äta kokt potatis, tomater i mat, äpplepaj och så vidare. Det är när allt är rått så att säga som jag är allergisk emot det.
    Kinya skrev 2010-04-08 13:25:01 följande:
    Inte alla...
    Nej, vi har redan konstaterat det i tråden Men det är väldigt vanligt iaf.
    Lena skrev 2010-04-08 18:46:33 följande:
    Varningarna handlar sällan om att det inte rengörs ordentligt utan om att det livsmedelet hanteras i samma lokal och då kan olyckor ske, den så kallade mänskliga faktorn.Om folk upplyser mig om vad de inte tål så ser jag till att det finns mat/fika till dem när jag bjuder hem dem men det är upp till dem att tala om det.
    Jag brukar fråga när vi ska bjuda hem några som vi inte har bjudit förut, om de är allergiska mot nåt.
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-08 19:53:33 följande:
    NIX,så behöver det inte alls vara.
    Nej, och återigen så säger jag att vi redan har diskuterat detta i tråden Men det är iaf väldigt vanligt.
    Bedan skrev 2010-04-08 19:57:47 följande:
    Det är mycket möjligt, men det är fortfarande jäkligt irriterande att se någon påstå nått sånt. Jag har hört det många gånger, ungefär som att jag skulle stå och ljuga när jag påstår att jag kan dö när jag äter nötter men kan äta mandel. En gång gick det så långt så att en idiot lurade i mig nötter för att bevisa att jag ljög och jag hamnade på sjukhus. Det är sånt som kan hända när folk som inte vet vad de pratar om sprider ut sina egna erfarenheter som att det vore vetenskapliga fakta.
    Jag har inte påstått nåt! Jag sa så för det är så min läkare sen 20 år tillbaka alltid har sagt!
    Bedan skrev 2010-04-08 20:04:45 följande:
    Ja det var då inte den vassaste kniven i lådan isåfall. Stackars patienter.
    Han är allergiöverläkare. Så jag antar att han är duktig. Han har hållt på i över 30 år. Sen om du läser vidare i tråden så ser du att jag skrev sen att det är väldigt vanligt iaf att man har allergi mot båda två. Det är vanligare att man har det än inte har det.
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-08 20:36:12 följande:
    Min son på 12 år har varit allergisk mot nötter sen han var två.Fick ingen speciell info då utan uteslöt allt som hette något med nöt.Alltså även kokos och jordnöt.Det var rätt enkelt då. Det stod inte så ofta "spår av nötter" på saker.Fans mer choklad och så att välja på. Även på kondis så pekade de ut vad som inte innehöll nötter.Sen har de ju blivit striktare. Just pga de som verkligen är överkänsliga.Men det är ju bara bra. Min grabb reagerar inte på at någon äter nötter brevid osv.han tål nog med största sannolikhet de flesta av de bakverk och godis som är tillverkade jämte saker med nötter.Nu vet vi ju att han kan äta kokos som eg är en frukt. Mandel som är en stenfrukt(fast en period tålde han inte det heller) Och jordnöt som är en baljväxt.Tack för infon om cashew! Ska ringa allergi dr och höra vad denne säger.När vi vill ha något gott från kondis så vänder vi oss till Lindahls Konditori i Hageby Centrum här i Norrköping. Bara att slå en pling så bakar de exakt det bakverk vi vill ha.Perfekt för då passar dom även på att utesluta laktos som 5-åringen är känslig emot
    Ah, kommer du oxå från Norrköping?
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-08 20:56:22 följande:
    Japp! Och blev meddelad att det är kondiset i Vilbergens cenrum som erbjuder allergifritt INTE Lindals i Hageby. Sorry!Nåväl,det finns att få i Norrköping iaf. Vilket är det viktiga!Svikul att beställa en riktigt snygg tårta som hela familjen kan mumsa på
    Vad bra Mina föräldrar bor i Vilbergen så det är ju bra att veta att det finns så nära
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!