Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

Det är nötter överallt!!!!

Anna o Leia skrev 2010-04-08 11:39:10 följande:
    Sant! Men det är just det som är så viktigt! Eftersom det kan handla om liv eller död, så borde dom vara extra noga med hur dom tillverkar maten/kakorna.
    men just för att det inte gar att garantera att nagot är nötfritt sa vore det väll dumt att gjöra det om det nu skulle vara nötter i i allafall.
    Difficile est saturam non scribere
  • lokisse
    Anova skrev 2010-04-08 11:47:45 följande:
    Jag kan i och för sig förstå de stora producenterna då det gäller rengöring av kärl. Rengöring betyder troligtvis produktionsstopp, vilket i sin tur betyder förlorade pengar. Om de väger de mot den summa de tappar på att allergiker inte köper deras produkter så tror jag att de väljer bort allergikerna. Däremot har jag ibland svårt att förstå mindre konditorier.. De kan ju t.ex. ha en dag i veckan där de bakar t.ex. utan nötter. Och dagen innan rengör man kärlen extra ordentligt. Fast det kanske är extrajobb som de inte anser att de tjänar särskillt mycket pengar på (mer jobb än vad det är värt i slutändan). Å andra sidan tror jag att många allergiker är beredda att lägga lite extra pengar på fikat om de inte blir sjuka. Sen vill jag ju inte påstå att konditorier tar särskilld hänsyn till någon allergiker. Själv är jag mjölkallergisk och har skitsvårt att hitta något som jag vågar äta.. Min syster är nötallergisk och när vi ska ut och fika är det ett heldagsprojekt att hitta ett ställe där vi båda kan fika.
    problemet är att dom trots detinte kan garantera att det inte finns spar av nötter.
    nötalergiker kan ju tex reagera av lukt... det behövs sa oerhört sma mängder för att det ska bli farligt att det i stort inte gar att garantera att det är nötfritt pa ett ställe där dom arbetar med nötter annars.
  • lokisse
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 12:03:18 följande:
    precis.. fast här är det tillochmed osäkert att äta kanlebullarna... dom vet inte ens om flagorna på bullen är mandel eller nötter.. Jag e trött på okunniga konditoribiträden faktiskt..
    det har ju oftast med att gjöra att när du köper färdiga mandelspan sa star det kan inehalla spar av nötter efter som dom bearbetas i samma fabriker som nötterna gjör.
  • lokisse
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 12:11:29 följande:
    Fast jag frågade om det var mandel som var på och hon i kondiset visste inte vad det var som var på. Hon visste inte skillnaden på mandel eller nötter...
    da var hon förmodligen inte konditor utan ett biträde i lokalen en servitris helt enkelt
  • lokisse
    Anova skrev 2010-04-08 12:11:05 följande:
    jordnötter är inte nötter utn ärtor och hör till baljväxterna.
  • lokisse
    lightfish skrev 2010-04-08 12:14:10 följande:
    Men hon är ändå skyldig att veta det!
    nej hon är inte skyldig att veta det.
    precis som din servitris pa lunch haket inte vet om det är paprika eller tomat som ger den röda färgen i fiskrätten du har framför dig.
  • lokisse
    lightfish skrev 2010-04-08 12:14:10 följande:
    Men hon är ändå skyldig att veta det!
    hon kan inte garantera att det är nötfrit det är allt hon behöver kunna.
    skulle det vara tvärt om sa skulle hon vara skyldig att veta om det är mandel eller hasselnöter.
  • lokisse
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 12:17:17 följande:
    Ja det kan jag. Annars hade jag inte mått så bra idag
    men du bakar ju enbart nötfritt eller hur?
  • lokisse
    Anova skrev 2010-04-08 12:22:10 följande:
    Det säger jag inte emot..Vet du om det finns någon koppling mellan plommonallergi och nötallergi?
    oftast är man alergisk mot proteinet som finns i bade nötter och baljfrukter tex ärtor och jordnötter och vissa andra kjärnor.

därimot finns det även dom som är alergiska mot just hassel och da reagerar pa pollenet nötterna och till vis del beröring av trät
  • lokisse
    lightfish skrev 2010-04-08 12:38:54 följande:
    Om man är björkpollenallergiker är det inte ovanligt att man får korsallergi mot stenfrukter eftersom deras protein liknar varandra om jag inte minns helt fel.
    japp även äplen tomater och potatis ligger i farosonen.
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!