Inlägg från: 3 hjärtan |Visa alla inlägg
  • 3 hjärtan

Det är nötter överallt!!!!

Det där är verkligen konstigt.. Jag jobbade på bageri/konditori i 5 år, försökte så gott jag kunde hålla isär nöt/mandel grejer med annat nöt/mandelfritt. Är uppvuxen i ett hem med mycket allergier, jag har själv varit ordentligt allergisk som barn, som jag växte ifrån men nu återkommer lite i taget.

Bakelser till exempel... det är INTE svårt att hålla till exempel bakelserna ifrån varandra, är mycket medveten om att det inte hjälper extremallergiker, men man behöver faktiskt inte ställa bakelserna på samma fat, man kan diska tårtspadarna, diska faten ordentligt. Det är grejer som är så lätta, så de som har lättare allergi iaf kan äta. Det ignorerades helt av resten av personalen på bageriet, så tyvärr fanns det inte mycket att göra...

Sista bagaren jag jobbade för var också ett riktigt pucko, ursäkta mig, men han öste ner mandelmassa till och med i KANELBULLARNA! Blev vansinnig och skällde ut honom, brukar inte öppna munnen annars, men det är faktiskt livsfarligt! Kanelbullar är ändå en sak som många förknippar med "säkert", så de frågar oftast inte ens om det innehåller nötter eller mandlar... Bagarn berättade inte nödvändigtvis för oss i personalen alltid heller att det innehöll nötter/mandlar.

Jag frågade honom vad han tyckte att jag skulle erbjuda alla kunderna som hade allergi. Hans svar på det var helt sonika att han tyckte inte allergiker skulle gå ut och fika. De kunde gott fika hemma, tyckte han.

För extremallergiker är det riktigt hemskt att det ska vara så dåligt med utbud, och det gäller alla allergier, inte bara nötter/mandlar, så kul är det inte som glutenallergiker att äta skumraket varje gång heller. Sen är det bara sjukt onödigt för dem som inte är extremallergiker, men ändå såpass allergiska att de måste undvika så gott som möjligt att man öser ner det i allt, även när det gör varken till eller från för smakens skull!

• 3 hjärtan
    lokisse skrev 2010-04-08 19:41:48 följande:
    men ts vill ha en garanti att det är nötfritt och det far ingen pa condis ge!
    Nej, det vet jag om. Det får man inte garantera när man jobbar på ett ställe där det bakas med nötter. Precis som man inte får säga att något är glutenfritt, trots att det inte innehåller gluten, men bara för att det bakas annat med gluten i på samma ställe. Det handlar om partiklar i luften och den mänskliga faktorn att en nötsmula kan hamna i. Det är jättefarligt, det är därför man inte får lämna garanti.

Min mening med det var att mycket bakas med nötter/mandel i onödan, som kanelbullarna i mitt exempel ovan. Det finns ju många nöt/mandelallergiker som ändå inte extremallergiker, som skulle kunna äta både det ena och det andra, om man bara höll det lite mer isär från det andra.

För extremallergiker är det jättesvårt, både för fik och den allergiske.

Men det kanske är en affärside för någon att nappa på? Öppna ett garanterat nöt- och mandelfritt konditori
  • 3 hjärtan
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 21:22:27 följande:
    Ja vi öppnar ett nötfritt kondis !!! anställer inga nötter då heller
    Ja, jag var sugen på det många gånger när jag jobbade inom den branschen Och givetvis inga nötter bland personalen!
  • 3 hjärtan
    Nightswimmer skrev 2010-04-09 09:15:08 följande:
    Jag måste passa på att slänga in en fråga i tråden - hoppas att det är okej TS!!Ni andra som är allergiska och får kraftiga reaktioner, har ni några akutmediciner? Jag har ett flertal gånger bett att få Betapred utskrivet, för att själv kunna behandla mina akuta reaktioner. Tycker att det känns så onödigt att åka till akuten när jag "bara" svullnar igen i ansiktet. Andra kan behöva den sjukhusplatsen bättre. Men läkaren tycker att jag ska nöja mig med antihistamin (Tavegyl, som jag blir drogad av) och åka till akuten om det inte räcker. Känns som att jag tigger knark när jag föreslår Betapred (som verkligen hjälper!) för läkarna!
    Jag hade alltid betapred och adrenalinspruta hemma, ända till jag flyttade, nya läkaren vill inte skriva ut, såvida jag inte kan komma in och uppvisa att jag har kraftiga allergiska besvär, som till exempel en lättare andnöd. Förstår inte vad som ska vara så svårt?? Jag har ALLTID haft en liten burk betapred med mig med 12 tabletter i och lite vatten, och en spruta på sommaren. Och skulle jag få en andningschock så skulle jag väl i jösse namn inte åka till VC, utan till akuten!
    framsteg skrev 2010-04-09 01:11:34 följande:
    Ang andra allergier - satt och funderade på Plus ikväll där de tog upp dyr och billig kycklingfile - den billiga var hönsen uppfödda på fisk(mjöl?). Är det inte så att de som är fiskallergiska kan ha problem med det också? Lite ot, men intressant. Dags att häva sig i sängen (som i mitt fall inte har spår av minsta dunkudde eller duntäcke eftersom jag får astmaanfall av det- även om det finns i rummet - även det en allergi som "inte finns"...)
    Ja, är man allergisk mot fisk så finns det väldigt få kycklingsorter man kan äta...

På tal allergi och mediciner ska jag nu ringa min läkare så jag kan få annan allergimedicin utskriven, för min BM säger att jag inte får äta min cetirizin nu när jag är gravid... och bara ta bricanyl om det blir väldigt jobbigt...
  • 3 hjärtan
    litetpyre skrev 2010-04-09 10:19:58 följande:
    Jag har inte läst hela tråden. Men jag kan säga att det är miljö och hälsa som har bestämt att om det hanteras nötter i lokalen, kan vara en oöppnad påse, där något bakas/tillagas så måste man märka att produkten med "kan innehålla spår av nötter". Det har ingenting med ifall bagarna diskar sina redskap eller ej!Är man nötallergiker som du är så kanske man kan ta reda på ordentlig fakta innan man spyr ur sig galla. det är ju faktiskt din hälsa den handlar om!
    Väldigt sant.. MEN man kan till viss del, inte för extremallergiker, men för dem med lättare allergier, hjälpa till med att inte ha nötkakor/bakelser på samma bricka, ha varsin tårtspade till prinsessbakelser och fruktbakelsen och kanske olika delar av kylen. Det fungerar givetvis inte för extremallergiker, men för dem med lättare allergi så ökar utbudet mycket på det viset.
  • 3 hjärtan
    lokisse skrev 2010-04-09 10:29:50 följande:
    angende bricanylen skulle jag inte ge mycke för vad bm säger.ditt barn lider mycke mycke mer om du inte far ordentligt med luft än om du använder den som vanligt (det stressar ju lite med tanke pa att den ökar hjärtfrekvensen om man använder mycke).men fraga din läkare och kolla upp om du kanske kan fa en bm som har mer koll pa allergier och astma.är själv gravid och tar min arodyr precis som vanligt!
    Ja, mig veterligen så använde jag samma mediciner sist jag var gravid... så jag ska kolla vad doktorn säger... har också förstått att abrnet lider mer om man inte tar medicin än om man gör det.
    lokisse skrev 2010-04-09 10:31:44 följande:
    vist kan man det och det gjör nog dom flesta som har möjlighet till det men dom kan trots det inte garantera att det är nötfritt och far inte gjöra det.
    Nej, precis, det vet jag (skrev lite om det här tidigare i tråden, då jag tidigare jobbat 5 år på bageri/konditori), men just för de med lättare allergier. Garantera att något är nötfritt får man absolut inte göra. Där jag jobbade var de väldigt ignoranta med just allergier (skrev lite om det också längre bak) och det störde mig enormt att man inte bara tog sig den lilla tiden att diska tårtspaden en extra gång, eller satte prinsessbakelserna på en liten bricka istället för att ställa ihop dem med andra bakelser.
  • 3 hjärtan
    Nightswimmer skrev 2010-04-09 11:17:44 följande:
    Nej, det är liksom huden i ansiktet som svullnar upp (ögonen brukar "försvinna" i all svullnad!), och tack och lov inte luftvägarna. Hittade en bild som liknar syptomen jag får -- ser liksom svullen och asiatisk ut på samma gång... BILDLÄNK (Inte jag på bilden! Jag blir dessutom rödflammig.) Adrenalinpenna känns lite overkill, men nånting som kan ta ner den jämra svullnaden vore skönt! För det första -- väldigt märkligt att läkare inte vill skriva ut akutmedicin! Jag försöker trycka på att sommarstugan ligger långt bort från vårdinrättningar, och att jag inte alltid kan ta mig därifrån (eftersom jag inte har körkort och sambon ibland är iväg - alltså skulle jag vara tvungen att ta taxi/åka ambulans, som har svårt att hitta, då stället inte hittas med gps...), men läkaren vill ändå inte skriva ut Betapred. Jag såg att någon annan redan hade länkat till aftonbladetartikeln. Skriv ut den och visa för din BM! Själv fortsatte jag som vanligt med mina astmamediciner (Symbicort och Bricanyl) när jag var gravid. Blev dock rekommenderad att ta tavegyl (hästknark...) istället för nyare pollenmediciner. Dumma och ouppdaterade råd, måste jag säga, nu när jag själv har läst på lite! Och ännu värre att din barnmorska säger samma sak, 2 år senare!Och lite om kycklig.... jag är väldigt allergisk mot fisk (främst vitfisk: senaste allergiska reaktionen fick jag när jag pussade min son, som hade ätit Hoki 7 timmar tidigare!) men kan äta all kyckling utan problem! Det gick dock inte när jag var yngre.
    Nej, usch, tavegyl var många år sedan jag tog, det tar ju veckorvis att vänja sig vid dom utan att gå som drogad! Man vill ju bara sova på dom!
    Jag har fått klartecken från läkaren nu att jag kan fortsätta med min vanliga medicin.. som jag trodde med andra ord.
    Nej, jag förstår inte heller varför man inte skriver ut akutmedicin.. skulle knappast ljuga om såna besvär... det är ju så dyra mediciner, så de köper man inte "för skojs skull"...

Ok! De jag känner med fiskallergi har haft jättesvårt med kyckling! Har även ett syskonbarn som de trodde var fiskallergisk, för han reagerade kraftigt på både kyckling och fisk, men på senare år har de upptäckt att han är mer kycklingallergisk än fiskallergisk... han kan numera äta lite lite lax och tonfisk, om jag inte missminner mig, men absolut inte kyckling.
  • 3 hjärtan
    lokisse skrev 2010-04-09 13:48:47 följande:
    jag blir sämmre i min astma när jag är gravid. manga blir ju symptomfria för man skikkar ju ut eget kortison i kroppen tex.
    Ja, min förra graviditet mådde jag hur bra som helst! Denna gången är jag helt klart sämre!
  • 3 hjärtan
    Anna o Leia skrev 2010-04-12 11:00:30 följande:
    Ok.. trist ju.Men, vi får ta o hoppas på det där "botande" vaccinet Ni som är allergiska och har barn, är era barn oxå allergiska eller har dom klarat sig undan det?Jag e så rädd för att min dotter ska ärva mina allergier.. hoppas inte. Hennes pappa tål allt, förutom att han e laktosintolerant men det e ju iofs ingen allergi.. Hoppas att hon ärver hans "oallregi"
    Än så länge har sonen klarat sig. Han har haft förkylningsastma ett par gånger, men inte något värre än så. Var också hypernojig över att han skulle ärva allt, framförallt eftersom jag var mycket mer allergisk som barn, men inget än så länge. Nu ska man bara börja oroa sig för det nya livet i magen
  • 3 hjärtan
    lokisse skrev 2010-04-12 11:22:29 följande:
    precis!en "klar" en ny pa väg... varför gjör man det mot sina nerver igentligen
    haha, ja, det är en mycket bra fråga!
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!