Det är nötter överallt!!!!
Det där är verkligen konstigt.. Jag jobbade på bageri/konditori i 5 år, försökte så gott jag kunde hålla isär nöt/mandel grejer med annat nöt/mandelfritt. Är uppvuxen i ett hem med mycket allergier, jag har själv varit ordentligt allergisk som barn, som jag växte ifrån men nu återkommer lite i taget.
Bakelser till exempel... det är INTE svårt att hålla till exempel bakelserna ifrån varandra, är mycket medveten om att det inte hjälper extremallergiker, men man behöver faktiskt inte ställa bakelserna på samma fat, man kan diska tårtspadarna, diska faten ordentligt. Det är grejer som är så lätta, så de som har lättare allergi iaf kan äta. Det ignorerades helt av resten av personalen på bageriet, så tyvärr fanns det inte mycket att göra...
Sista bagaren jag jobbade för var också ett riktigt pucko, ursäkta mig, men han öste ner mandelmassa till och med i KANELBULLARNA! Blev vansinnig och skällde ut honom, brukar inte öppna munnen annars, men det är faktiskt livsfarligt! Kanelbullar är ändå en sak som många förknippar med "säkert", så de frågar oftast inte ens om det innehåller nötter eller mandlar... Bagarn berättade inte nödvändigtvis för oss i personalen alltid heller att det innehöll nötter/mandlar.
Jag frågade honom vad han tyckte att jag skulle erbjuda alla kunderna som hade allergi. Hans svar på det var helt sonika att han tyckte inte allergiker skulle gå ut och fika. De kunde gott fika hemma, tyckte han.
För extremallergiker är det riktigt hemskt att det ska vara så dåligt med utbud, och det gäller alla allergier, inte bara nötter/mandlar, så kul är det inte som glutenallergiker att äta skumraket varje gång heller. Sen är det bara sjukt onödigt för dem som inte är extremallergiker, men ändå såpass allergiska att de måste undvika så gott som möjligt att man öser ner det i allt, även när det gör varken till eller från för smakens skull!