• NadiaMi

Ska inte få fira min sons födelsedag

Hennes föräldrar kan väl komma dit även om ni också är där. Vad skulle problemet vara om ni aldrig haft några problem att komma överens tidigare och båda har nya etablerade relationer?

Det rör sig om några timmar, med födelsedagsbarnet i fokus.
    Det lär dessutom finnas tillräckligt många där för att hon inte ska behöva känna att hon måste prata med någon hon inte kommer överens med utan istället kan välja att prata med andra.
    Ditt ex får väl ta på sig att agera värd och hålla koll på att alla har det bra.

• NadiaMi

Angående varför föräldrarna till pappans nya vill vara med och fira så finns det ett flertal exempel på "bonus-mor/farföräldrar" som välkomnar sina bonus-barnbarn och ser dem som en del av familjen. Inget ovanligt alltså.
    Men visst känns det lite tråkigt att sonens egna förväntningar ska sättas på undantag, med tanke på att sonen själv har frågat om alla kommer dit 'som vanligt'.

Ska det ordnas på ett annat sätt så bör ju iallafall födelsedagsbarnet själv vara införstådd med att det blir annorlunda än vad det brukar vara.

• NadiaMi
    anebettan skrev 2010-04-08 13:57:59 följande:
    Nästa vecka fyller sonen år och är hos sin pappa. Sonen har frågat att visst kommer du på mitt vuxen kalas, mamma! Självklart har jag svarat.

Men i år var det inte självklart. Exet frågade hur vi ska göra med födelsedagen, jag svarar att vi kommer. Han undrar då om vi inte kan fira hemma hos oss när sonen kommer till mig. Frågar förvånat varför? Jo det blir så märkligt om vi ska komma hem till dom. För hans nya kommer ju att vara där och hennes föräldrar vill ju självklart komma.
    Detta är vad jag reagerar på i trådstarten.

Sonen har SJÄLV frågat om mamma kommer på vuxenkalaset (vilket antyder att det redan blir mer än ett kalas, ett med vuxna och ett med vännerna) så tydligen har han antagit att det blir som vanligt.
    Det är dessutom ganska kort varsel att ändra en sådan sak, så även om pappan och hans nya har pratat ihop sig så bör de ju också ta hänsyn till vad sonen själv vill, och han ser ju uppenbarligen fram emot att ha sin mamma och hennes nya på vuxenkalaset.

Kommunikationsmiss? Absolut.
    Men den som riskerar att komma i kläm (även om det blir fler kalas i slutändan) är ju faktiskt sonen som är inställd på att mamma och morföräldrar kommer hem till pappan i vanlig ordning.

Nyordning kan de väl iallafall ha den goda smaken att börja med efter att ha förvarnat sonen...
  • NadiaMi
    Ess skrev 2010-04-09 12:57:47 följande:
    Jag håller med om att det är en komunikations miss, men jag delar inte den uppfattningen att barnet kommer i kläm om inte den ena föräldern vänder det så. Man kan bara konstetera att i år får du två kalas istället, ett med pappa och släkt och ett likadant här med mammas släkt.För har dom en så klockren komunikation runt barnen som ts påstår, så borde pappan meddelat henne detta så fort det kom på tal.
    Jag tycker också att de borde ha tagit upp det betydligt tidigare INNAN sonen själv frågade om mamma skulle komma på vuxenkalaset. Nu har han ju redan frågat och det har tydligen inte funnits någon direkt anledning att ifrågasätta hur det ska ordnas förrän nu, en vecka innan födelsedagen.

Det är möjligt att pappan och hans nya har pratat om det en längre tid, och kanske t.o.m med sonen som ändå har frågat om mamman ska komma.
    Men om de håller på att mamman med familj inte får komma så blir hon ju i dethär läget "lögnaren" eftersom hon har sagt till barnet att hon självklart ska komma dit.

Av hänsyn till barnet bör de enligt Mig för Just Denhär gången samlas 'som vanligt' eftersom sonen gärna vill ha det så och det är så pass kort varsel för en ändring.
    Vid nästa födelsedag kan båda parter förbereda barnet på att nu blir det ett varsitt kalas hos mamma och pappa istället.
    Men med såhär kort varsel och efter att sonen själv har sagt att han vill att båda ska vara där skulle iallafall jag svälja stoltheten och försöka göra födelsedagen så rolig som möjligt för pojken.
  • NadiaMi
    Ess skrev 2010-04-09 15:38:45 följande:
    Visst kan man fira 2 examen. Det gjorde vi med hans barn. Dom firade på "rätt" dag med sin mamma och på helgen med oss.
    Man kan.
    Men är det schysst mot barnet att inte förvarna om det i god tid utan vänta tills h*n redan är inställd på att ha alla omkring sig på 'sin dag' och först då säga att det blir ändrade planer?
  • NadiaMi
    Ess skrev 2010-04-09 15:55:26 följande:
    Hans barn har alltid sedan skillsmässan vetat vad som gäller.
    En situation som alltså inte är direkt jämförbar med den TS är i just nu.

Det är mindre än en vecka till födelsedagen och sonen har själv frågat om hon kommer (som vanligt) så uppenbarligen förväntar iallafall han sig att ha samma typ av födelsedagsfirande som tidigare.
  • NadiaMi
    Ess skrev 2010-04-09 16:25:34 följande:
    Men jag tror fortfarande att om ts och mannen hade haft en så bra komunikation som hon vill göra gällande, så hade han "vågat" säga ifrån tidigare. Nu verkar det som om han inte velat dra igång ett bråk utan tyvärr väntat så pass länge att det blir ännu mer fel istället.
    Jo, där håller jag med.

Men nu när det redan blivit så pass fel, varför inte då ge med sig, bita ihop och göra som vanligt en sista gång och därefter börja med ett annat sätt att fira.
    För det blir ju trots allt sonen som är i riskzonen för att bli mest sårad när det blir så tvära ändringar på så kort varsel.
Svar på tråden Ska inte få fira min sons födelsedag