• anebettan

Ska inte få fira min sons födelsedag

Jag har 2 barn sedan tidigare och lever nu i ett nytt förhållande. Är gift med min man och har även 2 bonus barn. Mannen som är pappa till mina barn lever också med en ny kvinna (särbos) hon har inga barn. Vår relation kring barnen har alltid fungerat klockrent. Lite små gnabb men inget som inte gått att lösa. Barnen bor varannan vecka hos oss. Barnens födelsedagar har vi firat tillsammans hos den förälder där barnen är då och mor/far föräldrar, mostrar/fastrar har alltid varit välkomna. Nästa vecka fyller sonen år och är hos sin pappa. Sonen har frågat att visst kommer du på mitt vuxen kalas, mamma! Självklart har jag svarat. Men i år var det inte självklart. Exet frågade hur vi ska göra med födelsedagen, jag svarar att vi kommer. Han undrar då om vi inte kan fira hemma hos oss när sonen kommer till mig. Frågar förvånat varför? Jo det blir så märkligt om vi ska komma hem till dom. För hans nya kommer ju att vara där och hennes föräldrar vill ju självklart komma. ?????????????? Så jag som mamma ska inte få komma till min son när han fyller år. Vi biologiska släktingar ska stå tillbaka för de nya. Det känns mer märkligt än att vi träffas och firar han födelsedag! Hur ska jag förklara för en 5 åring varför vi inte kommer på hans kalas? Problemet ligger hos hans nya tydligen. Kan till viss del förstå att hon kan tycka att det är jobbigt. Men 1-2 dagar om året måste man väl kunna bita ihop för barnens skull. Det är ju deras dag! Går man in i ett förhållande med en man med barn så får man inte bara barnen på köpet utan även deras mamma med familj. Med barnens bästa för ögonen, lite god vilja och kommunikation ska det inte vara några problem. Eller?????? Jag är en bio mamma som uppmuntarar mina barn kring bonusmamman. Berömer henne, säger att det var snällt osv. när det berättar att hon gjort något för eller med barnen. Allt för att barnen ska känna att det är ok med pappas nya. Vi har pratat mycket om att man kan tycka om flera personer osv. Och så kommer det här!!
    Vad ska jag göra?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 16:29
    Tack för alla kloka åsikter i frågan. Vi har pratat i dag igen och i år kör vi som vanligt. För att sedan ta ett nytt resonemang om hur vi kommer att göra kommande år. I grund och botten ser vi lika på detta och till mångt och mycket är det ett vuxenproblem. Vi bor på en liten ort där alla känner alla och bonus mamman är en gammal klass kompis till mig. Det känns som det handlar om att vi vuxna ska falla till ro och hitta naturliga sätt att umgås på för barnens skull. Jag kan se på barnen att de slappnat av avsevärt sedan de fått bekräftelse från oss föräldrar att det är ok med de nya. I ett gott samarbete har vi alla så mycket att vinna i denna nya situation. Här om dagen var bonus mamman och handlade ytterkläder till barnen och ringde mig och rådfrågade. vilket jag tyckte var underbart. Men ibland känns det som jag och min nuvarande man ser så naturligt på detta. Mycket kanske pga att det inte finns några konflikter mellan oss inblandade. Jag är inte ute efter att vi ska äta söndags middag tillsammans men att vi ska kunna fira födelsedagar, examen, konfirmationer osv tillsammans. Att vi alla kan gå på barnens aktiviteter (om man vill).

• Svar på tråden Ska inte få fira min sons födelsedag
  • Mamsis

Prata med ditt ex och fråga varför hans nya går före barnen. Men gör det lugnt och sansat. Hemma hos dem bestämmer de och vill inte de att du kommer dit så kan du inget göra.
    Dock tycker jag då att ni ska ta upp frågan om inte alla födelsedagar ska firas hemma hos dig och din man så kan pappan med sambo välja att komma dit eller låta bli.

• Anonym (ME)

varför kan inte hennes föräldrar få en egen tid för kalas? kanske komma på kvällen. tycker det är viktigt att barnet får som det vill alltså fira som vanligt om barnet vill det.
    jag och mitt ex firar inte tillsammans då skulle vi nog slå ihjäl varandra men vi har inga smågnabb utan det är stora fajter om allt.
    fattar inte varför hennes släkt ska blanda sig i, bättre att biosläkten går före bonussläkten om man säger så.

• NadiaMi

Hennes föräldrar kan väl komma dit även om ni också är där. Vad skulle problemet vara om ni aldrig haft några problem att komma överens tidigare och båda har nya etablerade relationer?

Det rör sig om några timmar, med födelsedagsbarnet i fokus.
    Det lär dessutom finnas tillräckligt många där för att hon inte ska behöva känna att hon måste prata med någon hon inte kommer överens med utan istället kan välja att prata med andra.
    Ditt ex får väl ta på sig att agera värd och hålla koll på att alla har det bra.

• Anonym

De är ju särbos. Det är väl inte värre än att hans nya stannar hemma på barnets födelsedag och firar barnet med sina föräldrar en annan dag?!

• Ess

Jag tycker inte det är konstigt att mamman har ett kalas och pappan ett.

• Ess

Till sonen kan du ju säga att i år så gör vi så här, så du får två kalas istället för ett.

• Anonym (biobonus)

Det är bara att bita ihop, le och se glad ut! Allesammans!

Barn vill att alla de tycker om ska komma överens och tycka om varandra - och kan man inte göra det så får man åtminstone försöka under de få timmar ett kalas pågår. Kämpar man på så kan det ju bli sant så småningom!

• Anonym (e)

Förstår inte alls varför pappans nya föräldrar skall komma överhuvudtaget faktiskt. Dom har ju ingen som helst relation till sonen. Om ni alltid firat födelsedagarna tillsammans och det fungerat bra varför ändra på det bara för att pappan träffat en tjej?

Min svärfar träffade en ny som efter x antal år inte ville att han skulle haft något liv innan henne och det slutade med att min svärfar inte träffade min man och hans bror på 10år. Idag har dom visserligen en bra relation och min man tänker inte på det så mycket. Min svärfar är dessutom omgift igen med en fru som i alla fall låter honom träffa sina barn och barnbarn. Nu är det domtvå barnen han fick med fru nummer 2 han aldrig träffar.

Det jag ville få fram med det sista var att man kan göra mycket för att bevara husfriden trots att det går ut över barnen

• Anonym (olika)

Vi firar lite olika. Ibland tillsammans och ibland blir det två kalas för mina bonusar.
    Att hans nya och hennes familj vill fira barnet, tycker jag inte alls är konstigt! Utan underbart! Mina föräldrar och syskon firar mina bonusar lika mycket som min dotter.

Dom är min familj och tillhör oss också.

Hoppas att ni kan lösa detta iaf. Men två kalas är bättre än bråk iaf.
    Sen tycker jag ABSOLUT att hans nya borde kunna "bita ihop" och ha ett stort kalas. Erbjud dig att hjälpa till! Kan dom inte säga att det är för dyrt eller för mycket att göra.... :)

• AnnanAnna

Ja, ibland förändras relationer och även sådana som gäller familjen, och hänsyn måste tas till alla som ingår i familjen.

I det här fallet kan du ju inte bestämma över huvudet på pappan att ni ska fira med din släkt hemma hos honom, så du får finna dig i att göra som han vill. Sen kan du ju tycka att det är skit, men om han inte vill att ni ska komma dit kan ni ju knappast våldgästa honom.
    Kanske är det hans nya som inte vill umgås på det sättet, kanske är det han själv som tycker det blir lite konstigt. Oavsett så får ni hitta på något annat sätt att fira födelsedagar och helst ska det ju kännas bra för alla, men ibland gör det inte det och då får man köpa läget ändå.

Det finns ju en hel mängd olika sätt att dela upp speciella dagar. Vi har prövat lite olika sätt då min mans dotter fyllt år t.ex.
    Vi har träffats ute på någon restaurang, ena året med lite andra släktingar och ena året med bara mamman och hennes nya, men det funkar inte. Barnet ifråga blir alltid lite beklämt när mamma och pappa ska umgås, då hon såklart förstått (hon är numera 14 år) att de egentligen avskyr varandra mer än pesten. Att de sitter där och är krystat trevliga och mamman gör miner och suckar bakom ryggen på pappan gör dotter väldigt illa till mods, så trots mammans tjat om att fira tillsammans så tar vi hänsyn till dottern och oss i det fallet, och firar numer själva.

Däremot så har vi delat upp dagen ibland, så att hon firar med ena föräldern där hon är på morgonen och sen kommer hem och firar på kvällen hos den andra föräldern.

Sen kan jag tycka att det blir lite överdrivet mycket firande för henne ibland när det ska vara typ 2 olika vuxenkalas på båda boendena och ett party för kompisarna här och en sova-över-kväll hos mamman. Sex olika typer av kalas för en födelsedag liksom...?

Svar på tråden Ska inte få fira min sons födelsedag