hjalp: jobba eller plugga vidare som ssk? angest! (ganska langt)
Hej!
Jag pluggade klart till sjukskoterska i januari 2009. Jag gjorde mitt sista ar som utbytesstudent i Australien och under detta ar traffade jag min man (pojkvan).
I Januari fick jag reda pa att jag var gravid och da jag befann mig i Sverige och min man i Australien var jag tvungen att plugga nagot i Australien for att fa visum och fa vara i australien.
Da jag hatade min praktik har i Australien (i och med halv kass sjukvard och begransade arbetsuppfifter och ansvar for sjukskoterskor) bestamde jag mig for att gora en master i nagot helt annat: jag borjade en master utbildning om 1,5 ar som skulle leda till lararexamen (jag tankte att om vi i framtiden bor i sverige kan jag jobba som syrra dar och om vi bor i australien sa kan jag jobba som larare).
Efter den forsta terminens slut var planen att jag skulle bo hos pappa (med min man), jobba som sjukskoterska och sedan pa hosten foda barn och vara mammaledig.
Nar jag nastan pluggat klart forsta terminen dog min pappa hemma i Sverige och hela min varld rasade samman. Jag flog hem direkt (12 dagar tidigare an planerat). Jag befann mig i en djup sorg och krissituation och kunde darfor inte jobba som sjukskoterska (jag hade ett jobb som vantade pa mig i Sverige) och darefter fick jag svara komplikationer av graviditeten.
Medan jag gick hemma (I DJUP SORG OCH KRIS OCH HOGGRAVID) omvarderade jag hela mitt liv: varfor i hela fridens namn pluggade jag till larare? Jag gillade det inte alls och borjade hela tiden reflektera over att jag alskade sjukskoterske-yrket (men inte pa sjukhus i Australien). Jag bestamde mig for att efter mamma-ledigheten borja plugga vidare som ssk.
Da min man pluggar sin masterutbildning i Australien i 2 ar sa maste aven jag plugga vidare i Australien.
Jag funderar pa att borja plugga "community and primary health care" da jag da "slipper" jobba pa sjukhus och for jobba med mestadels friska manniskor istallet for sjuka samt har med bestamda och "bra" tider pa jobbet sa smaningom (och jag tror att jag med denna utbildning aven kan jobba inom priarvarden i sverige).
Ursakta att det blev sa langt, men nu till mina fragor och tankar kring detta:
Om jag borjar plugga detta sa kommer min dotter att vara 10,5 manader gammal och vi kommer att vara tvunga att satta henne pa dagis typ 2 ggr i veckan (min utbildning kommer for det mesta ske online, men jag maste ju anda ha nagra pluggdagar liksom), ar det jattehemskt (barn i australien borjar pa dagis nar de ar 6 veckor gamla men barn i sverige borjar ju inte forran de ar 1 ar)? Jag har jatteangest over att det nu redan har gatt drygt ett ar och jag har fortfarande inte jobbat som ssk annu (i och med omstandigheterna) och det ar darfor jag tanker satsa pa en vidareutbildning (sa att jag inte ar helt efter i spelet), ar det dumt? kan man fa jobb som ssk tror ni aven om jag nar jag ar klar med denna utbildning (ar 1 ar) inte har jobbat da pa 2,5 ar efter examen (men har anda en masterutbildning istallet)? ska jag srunta i utbildningen och jobba istallet (det tar ett tag for mig (lang tid) att fa min legitimation overford till australien anda (minst 6 manader) men jag vill verkligen inte jobba pa sjukhus och jag vill ha en masterutbildning for att ag tror attd et anda ar en investering i sig)?
Snalla, hjalp mig! AR SA KLUVEN OCH HAR SAN ANGEST OVER DETTA!
Tack!