• Swedish down under

hjalp: jobba eller plugga vidare som ssk? angest! (ganska langt)

Hej!

Jag pluggade klart till sjukskoterska i januari 2009. Jag gjorde mitt sista ar som utbytesstudent i Australien och under detta ar traffade jag min man (pojkvan). 
    I Januari fick jag reda pa att jag var gravid och da jag befann mig i Sverige och min man i Australien var jag tvungen att plugga nagot i Australien for att fa visum och fa vara i australien. 
    Da jag hatade min praktik har i Australien (i och med halv kass sjukvard och begransade arbetsuppfifter och ansvar for sjukskoterskor) bestamde jag mig for att gora en master i nagot helt annat: jag borjade en master utbildning om 1,5 ar som skulle leda till lararexamen (jag tankte att om vi i framtiden bor i sverige kan jag jobba som syrra dar och om vi bor i australien sa kan jag jobba som larare). 
    Efter den forsta terminens slut var planen att jag skulle bo hos pappa (med min man), jobba som sjukskoterska och sedan pa hosten foda barn och vara mammaledig.
    Nar jag nastan pluggat klart forsta terminen dog min pappa hemma i Sverige och hela min varld rasade samman. Jag flog hem direkt (12 dagar tidigare an planerat). Jag befann mig i en djup sorg och krissituation och kunde darfor inte jobba som sjukskoterska (jag hade ett jobb som vantade pa mig i Sverige) och darefter fick jag svara komplikationer av graviditeten.
    Medan jag gick hemma (I DJUP SORG OCH KRIS OCH HOGGRAVID) omvarderade jag hela mitt liv: varfor i hela fridens namn pluggade jag till larare? Jag gillade det inte alls och borjade hela tiden reflektera over att jag alskade sjukskoterske-yrket (men inte pa sjukhus i Australien). Jag bestamde mig for att efter mamma-ledigheten borja plugga vidare som ssk. 
    Da min man pluggar sin masterutbildning i Australien i 2 ar sa maste aven jag plugga vidare i Australien. 
    Jag funderar pa att borja plugga "community and primary health care" da jag da "slipper" jobba pa sjukhus och for jobba med mestadels friska manniskor istallet for sjuka samt har med bestamda och "bra" tider pa jobbet sa smaningom (och jag tror att jag med denna utbildning aven kan jobba inom priarvarden i sverige).
    Ursakta att det blev sa langt, men nu till mina fragor och tankar kring detta:
    Om jag borjar plugga detta sa kommer min dotter att vara 10,5 manader gammal och vi kommer att vara tvunga att satta henne pa dagis typ 2 ggr i veckan (min utbildning kommer for det mesta ske online, men jag maste ju anda ha nagra pluggdagar liksom), ar det jattehemskt (barn i australien borjar pa dagis nar de ar 6 veckor gamla men barn i sverige borjar ju inte forran de ar 1 ar)? Jag har jatteangest over att det nu redan har gatt drygt ett ar och jag har fortfarande inte jobbat som ssk annu (i och med omstandigheterna) och det ar darfor jag tanker satsa pa en vidareutbildning (sa att jag inte ar helt efter i spelet), ar det dumt? kan man fa jobb som ssk tror ni aven om jag nar jag ar klar med denna utbildning (ar 1 ar) inte har jobbat da pa 2,5 ar efter examen (men har anda en masterutbildning istallet)? ska jag srunta i utbildningen och jobba istallet (det tar ett tag for mig (lang tid) att fa min legitimation overford till australien anda (minst 6 manader) men jag vill verkligen inte jobba pa sjukhus och jag vill ha en masterutbildning for att ag tror attd et anda ar en investering i sig)?
    Snalla, hjalp mig! AR SA KLUVEN OCH HAR SAN ANGEST OVER DETTA!
    Tack!
  • Svar på tråden hjalp: jobba eller plugga vidare som ssk? angest! (ganska langt)
  • suomynonA

Är det inte bättre att jobba som sjuksköterska och få erfarenhet innan man läser vidare?!

• JA77

Vilken vidareutbildning funderar du på? Jag tycker att du ska jobba först!

• varmchoklad

Jag har erfarenhet av att arbeta i utlandet där läkarbristen är betydligt mindre än här, och sjuksköterskorna därför har mindre ansvar och knappt får göra något annat än att bädda sängar och hjälpa de äldre på toa.

Kan du inte försöka få jobb på något annat ställe, som ett dagis eller en blomsteraffär. Det är fortfarande socialt och vårdande men du slipper att dagligen "påminnas" om att du inte får utföra uppgifter som du har kompetens för.

Vilken VUB hade du annars tänkt dig? Hur gammal är du förresten?

Jag beklagar å det djupaste din sorg efter din fars bortgång. Hoppas att du får läka i lugn och ro.

• Swedish down under

Utbildninen heter "community and primary health care" (typ distriktskoterska pa svenska) och man far da jobba pa kliniker istallet for pa sjukhus (jag VILL verkligen jobba som detta).

JAg vill jobba som ssk, men inte pa sjukhus (skulle darfor inte vilja jobba pa dagis eller en blomsteraffar. absolut inte) och det ar nog svart att fa jobb om jag inte har utbildninge inom detta omrade (speciellt om jag inte har erfarenhet). Och jobbar jag typ ett ar for att fa erfarenhet sa maste jag typ jobba inom aldreomsorgen eller pa sjukhus... vilket jag inte vill (mar daligt bara jag tanker pa det). Och som jag skrev sa tar det ett tag innan jag far legitimation har...
    Jag ar 24 ar.
    och tack for era svar!
  • julmusten

Jag forstar inte riktigt allting kring det hela, men jag kan i alla fall saga som sa att det inte alls ar hemskt att satta din dotter pa dagis 2 dagar i veckan om hon ar 10,5 manad. Jag har kompisar som har behovt ha deras barn pa dagis bra mycket tidigare, och pa heltid, och de mar alla bra, (bade barnen och deras foraldrar).

Sen sa forstar jag inte riktigt varfor du inte skulle kunna jobba som nagot annat medans du forsoker fa din legitimation att funka i aussie. Om du ar 25 ar sa har du ju typ 40 ar pa dig att jobba innan du skall pensioneras, sa om du vimsar bort nagra ar i en affar, eller pa ett dagis, sa pelar val det inte nan roll?

Varfor har du sa brattom med att bli fardig?

• julmusten

Kan du inte bara vanta tills det kanns bra att lamna dottern pa dagis och borja plugga da i stallt forresten?

Om du nu vet vad du vill och vad du behover gora for att komma dit, sa ar det val bara att borja nar det kanns bra typ?

Som sagt, jag forstar inte riktigt problemet, men da tycker jag inte det ar sa himskans hemskt att ha barnen pa dagis tidigt, (plus att jag i min livssituation skulle plugga utan att ha barnen pa dagis for da jag behovde plugga skulle jag se till att mannen tog barnen, men da har jag en man som jobbar sa att man kan pussla ihop det sa).

• banansmoothie

Varför vill du plugga så pass tidigt, istället för att vara hemma med er dotter? Har ni svårt med ekonomin eller? (Inget illa menat, vi är i liknande sitts.) Alltså jag förstår att du VILL plugga, men dagis här är ju inte speciellt bra, jag skulle aldrig våga lämna min son så tidigt! Iofs är inte 2 dagar i veckan speciellt mycket.

Sen vill jag bara säga att jag tycker sjukvården här är 100 ggr bättre än i Sverige.

• Swedish down under

Anledningen till att jag har bratom att bli fardig ar for att:

- Jag vill borja jobba och jag vill jobba inom det jag faktiskt ar utbildad till (ssk). Jag har redan "flamsat" av mig (jobbade pa skitstallen efter gymnasiet, backpackade i australien, bodde ett tag i england, borjade plugga i sverige och lekte ytterligare av mig mitt sista ar somm ssk i australien. Nu har ar jag "klar" med det och vill ha ett "riktigt" jobb (ett jobb som jag trivs med = karriar).
    - Jag har ett litet barn och har fatt for mig att det ar lattare att plugga medan barnet ar litet (plus att eftersom min man pluggar, kan vi bada fa det "overstokat" sa fort som mojligt)
    - Jag tror att det ar viktigt i framtiden att ha en masterutbildning inom detta yrke.
    - i och med att man pluggar ar man faktiskt mer hemma an om man jobbar tex heltid och kan darfor vara hemma med barnet mer plus att jag har lov mellan terminerna (utbildningen ar 1 ar = 2 terminer) pa 4 manader vilket gor att jag kan vara hemma hela tiden da (och kanske jobba nagon gang i veckan) och sedan andra terminen satta min dtter pa dagis pa heltid.
    Jag vet att jag ar rorig, forlat. darfor skapade jag denna trad...
    men tack for svaren!
    Och vad bra att du inte tycker att 10,5 manader ar for tidigt
    nar jag pluggade sa min rektor pa skolan i australien att om man det ar nagot man vill bli inom ssk som kraver vidareutbildning sa tyckte hon att man skulle satsa pa det pa en gang och att jobba ett ar ar bullshit for att istallet skulle man bara vantrivas och riskeras att ogilla sitt yrke (detta var hennes sista rad till oss nyexade och detta rad har ekat i mitt huvud sen dess).
    som sagt, mina tankar ar roriga och jag borjar kanna mig stressad over framtiden nu...
  • julmusten

Ah, relax, framtiden gar ingenstans.

Jag tycker inte du skall gora nagot mot ditt barn som du inte kanner dig trygg med.

Maste du plugga, eller jobba nu? For ekonomins skull? For annars, ta det lugnt tills lilltjejen ar storre och borja plugga da i stallet.

Jag har inte jobbat pa 3,5 ar, ar 10 ar aldre an du och tanker inte stressa mig fram till nasta val om vad jag vill gora. Jag kan tanka mig att jobba med nastan vad som helst om det ar ett maste, men det behover inte vara nagot som jag skall gora for resten av livet och sa. Sa lange vi far in lite pengar och mina barn har det bra ar jag nojd.

Du har en massa ar pa dig att bli fardig, gor det som kanns rattast mot ditt barn, din framtid kommer alltid intraffa anda.

• swoz

Hmm, om frågan är jobba eller plugga så röstar jag på att plugga :)
    Vid 10.5 månader tror jag inte dottern tar någon större skada av att vara på dagis ett par dagar i veckan, jag kommer nog att lämna min pojk tidigare än så till och med.
    Nu är ju inte han här riktigt än, (4 veckor kvar!) så jag kanske också blir en  'vill vara hemma med min bebbe förevigt' förälder men just nu känns det i alla fall inte så.
    Min makes moster är underbar i bebisrummet på dagiset hon jobbar så jag känner mig trygg med dagis i Australien.

Pluggar du så är du på väg dit du vill, jobbar du så kommer du ingen vart, känns det hela för jobbigt så stannar du hemma och snusar bebisnacke lite längre!
    Usch vad enkelt allt lät nu :)

• swoz

Förresten, hur funkade det med din dotters visum när hon kom till Australien?

Vi ska ansöka om Citizenship by descent för skrutten men frågan är om man gör det direkt när han föds härifrån Sverige eller om man väntar tills jag kommer tillbaka till Oz och då riskerar att han blir olaglig om det tar längre än 3 månader för citizenship att komma igenom??
    För jag måste ju skicka med hans svenska pass som ID handling när jag ansöker från Sverige så om jag inte fått det tillbaka innan vi ska åka går det ju inte heller..?
    CONFUSED!!

• Swedish down under
    swoz skrev 2010-04-10 21:11:19 följande:
    Förresten, hur funkade det med din dotters visum när hon kom till Australien? Vi ska ansöka om Citizenship by descent för skrutten men frågan är om man gör det direkt när han föds härifrån Sverige eller om man väntar tills jag kommer tillbaka till Oz och då riskerar att han blir olaglig om det tar längre än 3 månader för citizenship att komma igenom?? För jag måste ju skicka med hans svenska pass som ID handling när jag ansöker från Sverige så om jag inte fått det tillbaka innan vi ska åka går det ju inte heller..? CONFUSED!!
    Jag glomde att adda dig pa fejjan. gor det strax.
    detta maste du gora: ar ni gifta? Om inte sa be och fa boka faderskapstyg typ nu eller sa snart som mojligt, nar ni har bekrafat fadern och bebben ar fodd skickar ni fort som fan in namnet till skatteverket, nar det ar gjort ring skatteverket och VAR PA DEM och sag att ni vill ha det gjort sa fort som mojigt och nar de sager att de ska ta ert arende fortast - lita inte pa dem och terra dem annu mer, nar du har ringt och fatt namnet och allt bekraftat -bestallet ett personbevis och ga genast till polishuset och fixa pass. Bestall aven ett personbevis pa engelska (dar det star vem som ar pappa) och ta en certified passkopia och skicka detta (med din mans passkopia och birth certificate) till ambassade i london. Vi hade allt som allt 6 veckor pa oss sa vi fick emergency passport.
    OBS! barnet far inte komma in i landet om  den bara har svensk pass: MASTE ha australeniskt pass (man far heller inte ansoka om visum om barnet ar australenskt och om du bara skulle gora det svenskt och akte till australien kostar det HUR MYCKET SOM HELST (som pr kostar)). plus att det ar viktigt att bli australensisk innan man aker in i andet av andra skal.
    Lycka till
  • julmusten

Hahaha, det ar sa trevligt att se att det inte bara ar vi Sverigeamerikaner som behover gora en massa knappt pappersarbete!!

• Swedish down under

sa javla jobbigt... specielt nar jag gor allt effektivt och min man segar med allt. jag aker hem om 2 veckor och han har fortfarande inte fixat riktigt pass till henne (hon har bara emergency passport) och jag inte fixa ausralensiskt ass for jag ar har pa turistvisum... 

hoppas att vi far aka ut enbart pa svenskt...
  • swoz

Hmmm tack så mycket för infon, det var lite som jag feared alltså..
    Vi är gifta sedan 2 år och jag fick nyss mitt permanenta uppehållstillstånd, visumet för att ta med sig dependant kostar då nästan 2000 dollar istället för 200 som det kostar om man har temporary!
    Hur f-n funkar det.. Jag trodde alla dessa problem var över nu när jag var permanent!

Var är du ifrån i Sverige Michaela? Lycka till med passet till det!

Svar på tråden hjalp: jobba eller plugga vidare som ssk? angest! (ganska langt)