hjalp: jobba eller plugga vidare som ssk? angest! (ganska langt)
Hej!
Hej!
Är det inte bättre att jobba som sjuksköterska och få erfarenhet innan man läser vidare?!
Vilken vidareutbildning funderar du på? Jag tycker att du ska jobba först!
Jag har erfarenhet av att arbeta i utlandet där läkarbristen är betydligt mindre än här, och sjuksköterskorna därför har mindre ansvar och knappt får göra något annat än att bädda sängar och hjälpa de äldre på toa.
Kan du inte försöka få jobb på något annat ställe, som ett dagis eller en blomsteraffär. Det är fortfarande socialt och vårdande men du slipper att dagligen "påminnas" om att du inte får utföra uppgifter som du har kompetens för.
Vilken VUB hade du annars tänkt dig? Hur gammal är du förresten?
Jag beklagar å det djupaste din sorg efter din fars bortgång. Hoppas att du får läka i lugn och ro.
Utbildninen heter "community and primary health care" (typ distriktskoterska pa svenska) och man far da jobba pa kliniker istallet for pa sjukhus (jag VILL verkligen jobba som detta).
Jag forstar inte riktigt allting kring det hela, men jag kan i alla fall saga som sa att det inte alls ar hemskt att satta din dotter pa dagis 2 dagar i veckan om hon ar 10,5 manad. Jag har kompisar som har behovt ha deras barn pa dagis bra mycket tidigare, och pa heltid, och de mar alla bra, (bade barnen och deras foraldrar).
Sen sa forstar jag inte riktigt varfor du inte skulle kunna jobba som nagot annat medans du forsoker fa din legitimation att funka i aussie. Om du ar 25 ar sa har du ju typ 40 ar pa dig att jobba innan du skall pensioneras, sa om du vimsar bort nagra ar i en affar, eller pa ett dagis, sa pelar val det inte nan roll?
Varfor har du sa brattom med att bli fardig?
Kan du inte bara vanta tills det kanns bra att lamna dottern pa dagis och borja plugga da i stallt forresten?
Om du nu vet vad du vill och vad du behover gora for att komma dit, sa ar det val bara att borja nar det kanns bra typ?
Som sagt, jag forstar inte riktigt problemet, men da tycker jag inte det ar sa himskans hemskt att ha barnen pa dagis tidigt, (plus att jag i min livssituation skulle plugga utan att ha barnen pa dagis for da jag behovde plugga skulle jag se till att mannen tog barnen, men da har jag en man som jobbar sa att man kan pussla ihop det sa).
Varför vill du plugga så pass tidigt, istället för att vara hemma med er dotter? Har ni svårt med ekonomin eller? (Inget illa menat, vi är i liknande sitts.) Alltså jag förstår att du VILL plugga, men dagis här är ju inte speciellt bra, jag skulle aldrig våga lämna min son så tidigt! Iofs är inte 2 dagar i veckan speciellt mycket.
Sen vill jag bara säga att jag tycker sjukvården här är 100 ggr bättre än i Sverige.
Anledningen till att jag har bratom att bli fardig ar for att:
Ah, relax, framtiden gar ingenstans.
Jag tycker inte du skall gora nagot mot ditt barn som du inte kanner dig trygg med.
Maste du plugga, eller jobba nu? For ekonomins skull? For annars, ta det lugnt tills lilltjejen ar storre och borja plugga da i stallet.
Jag har inte jobbat pa 3,5 ar, ar 10 ar aldre an du och tanker inte stressa mig fram till nasta val om vad jag vill gora. Jag kan tanka mig att jobba med nastan vad som helst om det ar ett maste, men det behover inte vara nagot som jag skall gora for resten av livet och sa. Sa lange vi far in lite pengar och mina barn har det bra ar jag nojd.
Du har en massa ar pa dig att bli fardig, gor det som kanns rattast mot ditt barn, din framtid kommer alltid intraffa anda.
Hmm, om frågan är jobba eller plugga så röstar jag på att plugga :)
Vid 10.5 månader tror jag inte dottern tar någon större skada av att vara på dagis ett par dagar i veckan, jag kommer nog att lämna min pojk tidigare än så till och med.
Nu är ju inte han här riktigt än, (4 veckor kvar!) så jag kanske också blir en 'vill vara hemma med min bebbe förevigt' förälder men just nu känns det i alla fall inte så.
Min makes moster är underbar i bebisrummet på dagiset hon jobbar så jag känner mig trygg med dagis i Australien.
Pluggar du så är du på väg dit du vill, jobbar du så kommer du ingen vart, känns det hela för jobbigt så stannar du hemma och snusar bebisnacke lite längre!
Usch vad enkelt allt lät nu :)
Förresten, hur funkade det med din dotters visum när hon kom till Australien?
Vi ska ansöka om Citizenship by descent för skrutten men frågan är om man gör det direkt när han föds härifrån Sverige eller om man väntar tills jag kommer tillbaka till Oz och då riskerar att han blir olaglig om det tar längre än 3 månader för citizenship att komma igenom??
För jag måste ju skicka med hans svenska pass som ID handling när jag ansöker från Sverige så om jag inte fått det tillbaka innan vi ska åka går det ju inte heller..?
CONFUSED!!
Hahaha, det ar sa trevligt att se att det inte bara ar vi Sverigeamerikaner som behover gora en massa knappt pappersarbete!!
sa javla jobbigt... specielt nar jag gor allt effektivt och min man segar med allt. jag aker hem om 2 veckor och han har fortfarande inte fixat riktigt pass till henne (hon har bara emergency passport) och jag inte fixa ausralensiskt ass for jag ar har pa turistvisum...
Hmmm tack så mycket för infon, det var lite som jag feared alltså..
Vi är gifta sedan 2 år och jag fick nyss mitt permanenta uppehållstillstånd, visumet för att ta med sig dependant kostar då nästan 2000 dollar istället för 200 som det kostar om man har temporary!
Hur f-n funkar det.. Jag trodde alla dessa problem var över nu när jag var permanent!
Var är du ifrån i Sverige Michaela? Lycka till med passet till det!