Inlägg från: swoz |Visa alla inlägg
  • swoz

hjalp: jobba eller plugga vidare som ssk? angest! (ganska langt)

Hmm, om frågan är jobba eller plugga så röstar jag på att plugga :)
    Vid 10.5 månader tror jag inte dottern tar någon större skada av att vara på dagis ett par dagar i veckan, jag kommer nog att lämna min pojk tidigare än så till och med.
    Nu är ju inte han här riktigt än, (4 veckor kvar!) så jag kanske också blir en  'vill vara hemma med min bebbe förevigt' förälder men just nu känns det i alla fall inte så.
    Min makes moster är underbar i bebisrummet på dagiset hon jobbar så jag känner mig trygg med dagis i Australien.

Pluggar du så är du på väg dit du vill, jobbar du så kommer du ingen vart, känns det hela för jobbigt så stannar du hemma och snusar bebisnacke lite längre!
    Usch vad enkelt allt lät nu :)

• swoz

Förresten, hur funkade det med din dotters visum när hon kom till Australien?

Vi ska ansöka om Citizenship by descent för skrutten men frågan är om man gör det direkt när han föds härifrån Sverige eller om man väntar tills jag kommer tillbaka till Oz och då riskerar att han blir olaglig om det tar längre än 3 månader för citizenship att komma igenom??
    För jag måste ju skicka med hans svenska pass som ID handling när jag ansöker från Sverige så om jag inte fått det tillbaka innan vi ska åka går det ju inte heller..?
    CONFUSED!!

• swoz

Hmmm tack så mycket för infon, det var lite som jag feared alltså..
    Vi är gifta sedan 2 år och jag fick nyss mitt permanenta uppehållstillstånd, visumet för att ta med sig dependant kostar då nästan 2000 dollar istället för 200 som det kostar om man har temporary!
    Hur f-n funkar det.. Jag trodde alla dessa problem var över nu när jag var permanent!

Var är du ifrån i Sverige Michaela? Lycka till med passet till det!

Svar på tråden hjalp: jobba eller plugga vidare som ssk? angest! (ganska langt)