• Mejis

Alla ni med vit trapp, hjälp tack!

Jag har idag en furutrapp som jag vill ha ommålad i vitt. Jag är lite fundersam kring slitaget som bli på trappstegen när det är i vitt. Hur känner ni med vita steg, nöts färgen bort efter ett tag?

Jag funderar också på att istället betsa trappstegen vita och måla resten av trappen vit. Är det någon som har erfarenhet utav vitbetsade trappsteg?
  • Svar på tråden Alla ni med vit trapp, hjälp tack!
  • bakeacake

vi ska måla trappen vit och sätta in ekkonsoll steg istället.. blir såå läckert.. :)

www.ellybrittasofia.blogg.se Rösta på bikini till bröllopsresan & vinn hudvårdsprodukter!
  • misa85

vi målade våran trapp vit med lackfärg, det blev lite slitet efter ett tag. Då målade vi med vanligt vit färg och sedan lackade över. INTE att rekommendera då våran lack gulnade så nu har vi en vit, gul fläckig trapp :/ vi måste nu slipa om den och sedan målar vi den med vit lackfärg igen.... det är dock fint när den är vit :)

• glasbubblan

Nej... inte vit. Det må vara syggt till en början, men det ser faktiskt förjävligt ut efter ett tag. Min son hade dessutom en förkärlek för att skrapa med naglarna på ryggstödet på sin vita tripptrapp och det blev inte så snyggt. Minsta jack efter tappade bestick syns också och det går aldrig att få den riktigt ren. Vitlaserad funkar nog bättre i så fall. 

(Vi köpte ny tripptrapp som var vit, alltså. Det kanske går bättre om man målar den själv, med den tåligaste färg som går att hitta...)
  • bakeacake
    glasbubblan skrev 2010-04-09 10:54:45 följande:
    Nej... inte vit. Det må vara syggt till en början, men det ser faktiskt förjävligt ut efter ett tag. Min son hade dessutom en förkärlek för att skrapa med naglarna på ryggstödet på sin vita tripptrapp och det blev inte så snyggt. Minsta jack efter tappade bestick syns också och det går aldrig att få den riktigt ren. Vitlaserad funkar nog bättre i så fall.  (Vi köpte ny tripptrapp som var vit, alltså. Det kanske går bättre om man målar den själv, med den tåligaste färg som går att hitta...)
    Fast hon menar trappa i huset.. inte trippstrapp stol.. ;)
    www.ellybrittasofia.blogg.se Rösta på bikini till bröllopsresan & vinn hudvårdsprodukter!
  • johandra

Vi målade vår tidigare trappa vit och hade den i dryga tre år. Den var inte sliten på den tiden iaf...Se bara till att slipa bort den tidigare lacken ORDENTLIGT och använd en riktig lackfärg..

Det är ett jäkla jobb men väl värt besväret tycker jag!

En bets måste du lacka över för att den ska hållla sig,sen ger det jue tt helt annat intryck,men det beror ju på vad du är ute efter? Själv gillar jag inte vitbetsade saker men det är ju en smaksak såklart!

Annars kanske mörkbetsade steg ihop med vita vangar kan vara nåt?? Iof syns damm väldigt väl på mörkt men ändå...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • glasbubblan
    bakeacake skrev 2010-04-09 11:06:28 följande:
    Fast hon menar trappa i huset.. inte trippstrapp stol.. ;)
    Jisses... är man fokuserad på barn eller? Nåja, till mitt försvar får jag väl säga att det faktiskt stod trapp och inte trappa... Sorry, sorry. 
  • sommar2001

Vi har vaxat trappen vit med Osmo vax. Blir inte riktigt heltäckande men fungerar väldigt bra, lätt att göra ren och inget slitage än så länge.

• amasonas

Vi målade vår trappa vit, den ser fortfarande toppen ut efter några år, gör ett nogrannt underarbeten bara och se till att måla med golvfärg i trappstegen! Resten av trappan målade vi med vanlig vit lackfärg, har hållt bra.

p.s golvfärgen är väligt rinnig men bra =) 3 lager fick vi måla.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Texas 06

Vi grundmålade våran trappa innan vi målade med lackfärg, då slapp vi slipa av all gammal lack. Ville inte slipdamm i hela huset.
    Grundmålade 2ggr och lackade 3 ggr.
    Jobbigt var det, men fint blev de!

• EL I

vit trappa med grå heltäckningsmatta på trappstegen. skitfint och fräscht!

Svar på tråden Alla ni med vit trapp, hjälp tack!