Alla ni med vit trapp, hjälp tack!
Jag har idag en furutrapp som jag vill ha ommålad i vitt. Jag är lite fundersam kring slitaget som bli på trappstegen när det är i vitt. Hur känner ni med vita steg, nöts färgen bort efter ett tag?
Jag har idag en furutrapp som jag vill ha ommålad i vitt. Jag är lite fundersam kring slitaget som bli på trappstegen när det är i vitt. Hur känner ni med vita steg, nöts färgen bort efter ett tag?
Vår höll bra. Men man måste göra ett bra underarbete och låta torka ordentligt när man är färdig (dvs måla sista lagret innan man åker bort över några dagar) Efter rekommendation av målare målade vi med golvfärg för betonggolv. Efter några år slipade vi lite ochla på ytterligare ett lager innan vi åkte bort över en helg.
Det var ett enkelt val med matta i trappan när man har 2 små barn med ömtåliga huvuden. De har ramlat båda två och klarat sig utan allvarligare skador, och jag är säker på att det beror på mattan.
Hej jag haller pa att förbereda min trappa för malning. Tyvärr är det plastmatta pa trappstegen som är helt omöjlig att fa bort. är det nagon som har tips pa hur man far bort plastmatta eller snarare limmet, har testat värmepistol och slipmaskin och rent vald! Men ett trappsteg tog öVER 2h!!!!
Va en lackfräs ett bra redskap för det? Har googlat lite och det verkar svart att hitta... Var hyr/ köper man en san? Vart hus ligger i Kopparberg
Nejnejnej... du ska INTE betsa trappan. Bets ska man inte använda på golv över huvud taget.
Har en kompis som betsade sitt golv. Efter ett tag blev det slitage som det ju blir, hon försökte fylla i de uppslitna fläckarna med ny bets men kanten runtom blev ju då täckvit - eftersom två lager bets ger täckande yta.
Det viktigaste om du målar ett golv eller en trapp är att du använder en färg som är lätt att underhålla och möjlig att punktfärbättra. Den ska slitas gradvis oh inte ligga som ett tjockt lager som spricker vid slitage (då måste du slipa om hela trappen för att kunna måla om).
Jag har inte läst tråden nu, så någon har kanske redan skrivit om detta...
Jag har ett kompispar som målade sin furutrapp vit själva. Sedan köpte de halvmåneformade bitar av heltäckningsmatta som ligger mitt på trappstegen. Det fungerar både som halkskydd för barnen och det minskar slitaget på färgen så klart. Jag tycker att det är jättesnyggt faktiskt, särskilt med tanke på att det är små barn som ska krypa och gå i trappan, och målade trappor lätt blir lite hala. Heltäckningsmattan är någon färdigkapad, färdig lösning till trappen, alltså inget de har gjort själva. Hör med en mattläggare eller mattförsäljare, de vet säkert vad det är för något...
I radhuset vi flyttar in i om 2 veckor är det vit trappa med gulnad plastmatta på stegen.. det första vi ska göra är att lägga mörkgrå nålfiltsmatta på stegen istället, läste att många tycker det är fult och äckligt, men det tycker inte jag! Jag tycker det är snyggt, praktiskt när man har små barn som springer upp och ner, och faktiskt också praktiskt när man har hund. Givetvis kommer det dra åt sig hår, men hellre det än att höra hunden vandra upp och ner där hela tiden..
Men är det någon som vet ifall man måste göra något åt kanterna så de inte "fransas upp"?? eller fransas inte nålfiltsmatta?
Ni som har lagt matta på stegen, hur har ni fäst denna? vi tänkte oss matt-tejp och även lim, håller det?