• Mejis

Alla ni med vit trapp, hjälp tack!

Jag har idag en furutrapp som jag vill ha ommålad i vitt. Jag är lite fundersam kring slitaget som bli på trappstegen när det är i vitt. Hur känner ni med vita steg, nöts färgen bort efter ett tag?

Jag funderar också på att istället betsa trappstegen vita och måla resten av trappen vit. Är det någon som har erfarenhet utav vitbetsade trappsteg?
  • Svar på tråden Alla ni med vit trapp, hjälp tack!
  • Emeraldy
    EL I skrev 2010-04-18 00:18:52 följande:
    vit trappa med grå heltäckningsmatta på trappstegen. skitfint och fräscht!
    Jag måste hoppa in och låna tråden en sväng Vi ska precis börja renovera vår trappa och har tänkt måla den vit med mörkgrå matta på stegen, men var fick ni tag på mattan? Köpte ni "vanlig" heltäckningsmatta eller finns det specialla trapp-mattor man ska använda?
    Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • johandra
    Emeraldy skrev 2010-05-05 15:51:48 följande:
    Jag måste hoppa in och låna tråden en sväng Vi ska precis börja renovera vår trappa och har tänkt måla den vit med mörkgrå matta på stegen, men var fick ni tag på mattan? Köpte ni "vanlig" heltäckningsmatta eller finns det specialla trapp-mattor man ska använda?
    Satsa på en nålfilts-matta eller liknande...Ni bör skaffa en matta som inte kan fransa upp sig när man skär i den...
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • bakeacake
    johandra skrev 2010-05-05 22:14:19 följande:
    Satsa på en nålfilts-matta eller liknande...Ni bör skaffa en matta som inte kan fransa upp sig när man skär i den...
    Uch, hur kan man ens tänka tanken att lägga in nålfilt, varför lägga in matta öht när man kan få trä??
  • JsN

Vår höll bra. Men man måste göra ett bra underarbete och låta torka ordentligt när man är färdig (dvs måla sista lagret innan man åker bort över några dagar) Efter rekommendation av målare målade vi med golvfärg för betonggolv. Efter några år slipade vi lite ochla på ytterligare ett lager innan vi åkte bort över en helg.

• johandra
    bakeacake skrev 2010-05-05 22:26:14 följande:
    Uch, hur kan man ens tänka tanken att lägga in nålfilt, varför lägga in matta öht när man kan få trä??
    Nålfilt är en väldigt bra matta som är lätt att hålla ren..Och matta i trappor har sina fördelar tycker jag,helt klart...Vi har haft både och och det finns för och nackdelar med båda..
  • bakeacake
    johandra skrev 2010-05-05 22:37:21 följande:
    Jag tycker det är hemskt äckligt och fult.. just nu har vi nålfilt och man kan verkligen se förra ägarnas avskavda hudflagor.. tur att vi ska renovera trappen i sommar.. då blire ekstek och resten i vitlackat...
  • johandra
    bakeacake skrev 2010-05-05 22:39:41 följande:
    Jag tycker det är hemskt äckligt och fult.. just nu har vi nålfilt och man kan verkligen se förra ägarnas avskavda hudflagor.. tur att vi ska renovera trappen i sommar.. då blire ekstek och resten i vitlackat...
    Jo men då har den säkert legat där i ca 30 år oxå??

Att ha trätrapp är bra,men det är hårdare,kallare och låter betydligt mer än att när man har matta på stegen...Dagens mattor är inte speciellt svåra att hålla rena heller och det finns ju andra mattor än just nålfilt...men jag tog den som exempel...
  • bakeacake
    johandra skrev 2010-05-05 22:43:11 följande:
    Jo men då har den säkert legat där i ca 30 år oxå??Att ha trätrapp är bra,men det är hårdare,kallare och låter betydligt mer än att när man har matta på stegen...Dagens mattor är inte speciellt svåra att hålla rena heller och det finns ju andra mattor än just nålfilt...men jag tog den som exempel...
    Njae, men 25 år iaf.. :)

Jo visst, jag skulle vilja ha en långhårig helteckningsmatta i sovrummet, men min karl vägrar ens diskutera det.. Men i just trappen är vi ense om att det blir trä.. Nu blire sova..

God natt
  • 2timearound

Det var ett enkelt val med matta i trappan när man har 2 små barn med ömtåliga huvuden. De har ramlat båda två och klarat sig utan allvarligare skador, och jag är säker på att det beror på mattan.

Man får inte det man vill ha, man får det man behöver.
  • bakeacake
    2timearound skrev 2010-05-05 22:47:00 följande:
    Det var ett enkelt val med matta i trappan när man har 2 små barn med ömtåliga huvuden. De har ramlat båda två och klarat sig utan allvarligare skador, och jag är säker på att det beror på mattan.
    Jag är uppväxt i en trapp med trä, och jag har aldrig slagit hål i huvet trots både kullerbyttor och störtdykningar i trappen som mindre.. Men ja vet inte, du kanske har rätt.. :)
  • 2timearound
    bakeacake skrev 2010-05-05 22:52:12 följande:
    Jag är uppväxt i en trapp med trä, och jag har aldrig slagit hål i huvet trots både kullerbyttor och störtdykningar i trappen som mindre.. Men ja vet inte, du kanske har rätt.. :)
    Haha, nej. Kanske inte behöver hända något, men jag tänker inte ta risken.
    Man får inte det man vill ha, man får det man behöver.
  • HannaS83

Hej jag haller pa att förbereda min trappa för malning. Tyvärr är det plastmatta pa trappstegen som är helt omöjlig att fa bort. är det nagon som har tips pa hur man far bort plastmatta eller snarare limmet, har testat värmepistol och slipmaskin och rent vald! Men ett trappsteg tog öVER 2h!!!!

• bonnmora
    HannaS83 skrev 2010-05-05 23:02:38 följande:
    Hej jag haller pa att förbereda min trappa för malning. Tyvärr är det plastmatta pa trappstegen som är helt omöjlig att fa bort. är det nagon som har tips pa hur man far bort plastmatta eller snarare limmet, har testat värmepistol och slipmaskin och rent vald! Men ett trappsteg tog öVER 2h!!!!
    Vi hyrde en lackfräs när vi renovera våran trapp, för att få bort allt lim.
  • HannaS83

Va en lackfräs ett bra redskap för det? Har googlat lite och det verkar svart att hitta... Var hyr/ köper man en san? Vart hus ligger i Kopparberg

• Ari Gold

Nejnejnej... du ska INTE betsa trappan. Bets ska man inte använda på golv över huvud taget.

Har en kompis som betsade sitt golv. Efter ett tag blev det slitage som det ju blir, hon försökte fylla i de uppslitna fläckarna med ny bets men kanten runtom blev ju då täckvit - eftersom två lager bets ger täckande yta.

Det viktigaste om du målar ett golv eller en trapp är att du använder en färg som är lätt att underhålla och möjlig att punktfärbättra. Den ska slitas gradvis oh inte ligga som ett tjockt lager som spricker vid slitage (då måste du slipa om hela trappen för att kunna måla om).

• stinalottalarsson

Jag har inte läst tråden nu, så någon har kanske redan skrivit om detta...

Jag har ett kompispar som målade sin furutrapp vit själva. Sedan köpte de halvmåneformade bitar av heltäckningsmatta som ligger mitt på trappstegen. Det fungerar både som halkskydd för barnen och det minskar slitaget på färgen så klart. Jag tycker att det är jättesnyggt faktiskt, särskilt med tanke på att det är små barn som ska krypa och gå i trappan, och målade trappor lätt blir lite hala. Heltäckningsmattan är någon färdigkapad, färdig lösning till trappen, alltså inget de har gjort själva. Hör med en mattläggare eller mattförsäljare, de vet säkert vad det är för något...

• johandra
    stinalottalarsson skrev 2010-05-07 09:32:10 följande:
    Jag har inte läst tråden nu, så någon har kanske redan skrivit om detta...Jag har ett kompispar som målade sin furutrapp vit själva. Sedan köpte de halvmåneformade bitar av heltäckningsmatta som ligger mitt på trappstegen. Det fungerar både som halkskydd för barnen och det minskar slitaget på färgen så klart. Jag tycker att det är jättesnyggt faktiskt, särskilt med tanke på att det är små barn som ska krypa och gå i trappan, och målade trappor lätt blir lite hala. Heltäckningsmattan är någon färdigkapad, färdig lösning till trappen, alltså inget de har gjort själva. Hör med en mattläggare eller mattförsäljare, de vet säkert vad det är för något...
    Ellos säljer såna...tex..
  • LyckligaFruN

I radhuset vi flyttar in i om 2 veckor är det vit trappa med gulnad plastmatta på stegen.. det första vi ska göra är att lägga mörkgrå nålfiltsmatta på stegen istället, läste att många tycker det är fult och äckligt, men det tycker inte jag! Jag tycker det är snyggt, praktiskt när man har små barn som springer upp och ner, och faktiskt också praktiskt när man har hund.  Givetvis kommer det dra åt sig hår, men hellre det än att höra hunden vandra upp och ner där hela tiden..
    Men är det någon som vet ifall man måste göra något åt kanterna så de inte "fransas upp"?? eller fransas inte nålfiltsmatta?
    Ni som har lagt matta på stegen, hur har ni fäst denna? vi tänkte oss matt-tejp och även lim, håller det?

Svar på tråden Alla ni med vit trapp, hjälp tack!