• Hjärtat längtar

Inga spermier..

Hallå! 

Här är en till med samma besked!
    Inga spermier funna!
    Kort om oss, och vår resa:
    Mars 2008 - slängde vi p-pillrena
    Dec 2009 - fick vi äntligen börja vår utredning
    Jan 2010 - Vi fick det HEMSKA BESKEDET - INGA SPERMIER FUNNA!
    Tårar, tårar och åter tårar....
    Mannen tog ett blodprov. Som visade att han hade för högt FSH-värde (12)
    Det innebär att man inte kan stimulera med hormon-tabletter. Han hade också för små testiklar. 
    Vår Läkare tyckte inte det var lönt att göra biopsi, eftersom det var så liten chans att hitta spermier. Och det skulle göra mer skada än nytta...
    Men han skulle ändå kolla med RMC i Linköping och höra vad de tyckte.
    Vi ställde in oss på att det inte skulle bli någon biopsi. 
    Vi tänkte, antingen får Gud göra ett mirakel eller kommer vi adoptera. 
    Som först förra veckan, hörde läkaren av sig om att vi kanske skulle få göra biopsi iaf!!!
    Men det ska tas lite fler prover först, testosteron m.m.
    Jaja, vi har ju inte några större förhoppningar, men roligt att vi iaf får chansen!
    Ett problem är ju också att vi är under 25. Läkaren skulle kolla med RMC, om de kunde göra ett undantag. 
    Jag vill ju inte att drar ut alltför mycket på tiden. Eftersom jag vill komma igång med adoptionsprocessen. Det är ju en lång process redan som det är...och under adoptionsutredningen vill de ju inte att man håller på med ivf samtidigt, så jag vill gärna veta så fort som möjligt om vi har nån chans att bli biologiska föräldrar!
    Lycka till Allihopa därute i samma sits! Skönt att inte vara ensam!

• Hjärtat längtar

Malinsson!

Jag håller tummarna för ett pluss på lördag!!
    Min man var och tog blodprov idag. Kromosontest, testosteron och LH. 
    Så nu får vi vänta på provsvar. Kromosontestet skulle skickas till Linköping, så det kunde ta en månad innan vi får besked. 
    Har din mans kromosnavvikelse nån annan biverkning än sterilitet?
  • Hjärtat längtar

jag tror inte det finns nån statistik på det, men jag hörde på nyheterna att människor som blivit till genom ivf kan ha svårt att få barn. Det är klart att den risken finns, men isf borde ju inte heller folk överväga ivf överhuvudtaget.

Om mina svärföraldrar hade vetat att min man skulle bli steril, menar du då att dom inte skulle ha skaffat honom eller? 
  • Hjärtat längtar
    TB1 skrev 2010-05-06 11:27:09 följande:
    vet ni om det är någon åldersgräns på IVF?
    i mitt landsting är det 25!!! likaså donation är åldersgräns 25. 
    jag är bara 23. 
  • Hjärtat längtar
    TB1 skrev 2010-05-06 14:17:54 följande:
    jo det kommer ju bli Linköping om vi kommer få göra de på om det finns spermier. då får vi kanske vänta i 4 år då om dom kör hårt på de :-/
    VI tillhör också linköping!
    Vi får ju inte ens göra biopsi innan 25 egentligen, men läkaren skulle fråga om de kunde göra ett undantag med oss. Vi har trots allt vart gifta i 4 år!
    Men det tog lång tid för läkaren att fatta det, han pratade om de studier som gjorts om varför man inte ska hjälpa barnlösa par under 25. Därför att de flesta delar på sig i 25-årsåldern. Men varför ska vi drabbas av det, bara för att statistiken säger det. Vi har absolut inga planer på att skilja oss! BLIR SÅ ARG PÅ SJUKVÅRDEN!!!
  • Hjärtat längtar
    I Sverige kan man inte välja anonym donator utan bara öppen donator. Med öppen donator menas:

Du kan välja insemination med såkallad ”öppen donatorsperma”. Vid detta tillfälle kan barnet, som den enda, få upplysningar om donatorns identitet när hon/han har fyllt 18 år, om det finns behov av det. Det är viktigt att vara medveten om, att en öppen donator inte är detsamma som en pappa – och aldrig kommer att bli det.

I Danmark finns läkarledda klinker och barnmorskeledda kliniker.
    De läkarledda klinikerna har endast anonyma donatorer och de barnmorskeledda klinikerna har även öppna donatorer.

Skriver med några länkar på kliniker i Danmark.

Läkarledda kliniker:

Barnmorskeledda kliniker:

Ännu fler: (vet ej om de är läkarledda eller barnmorskeledda)
  • Hjärtat längtar
    TB1 skrev 2010-05-06 23:25:09 följande:
    gick inte att citera men det är helt sjukt att nån ska få bestämma i vilken ålder man ska få chansen att få en liten. det kommer alltså dröja 4 år kanske innan vi får hjälp. och innan dom ens gör biopsi på mannen dröjer det 2 år? ska man behöva vänta så länge på att ens få veta om det finns någon möjlighet för oss att få ett barn tillsammans.. fan va sjukt det är! :-/ om man väljer donator, väljer dom ursprung och sånt på mannen då?
    Ja, det är verkligen helt sjukt!
    Det känns verkligen som att de inte tar vår kärlek på allvar, när de kommer med såna argument. Det viktigaste ska väl vara hur länge man har försökt!
    Dessutom borde det ju vara lika överallt i landet!
    Jag vet inte hur det funkar med val av donator här i sverige. 
    Men i Danmark får man ju säga, ursprung, hårfärg, ögonfärg, längd och vikt och så matchar de en donator med maken. Sen finns det ju spermabanker också om man vill köpa sperman själv, då får man reda på lite mer om donatorn. 
  • Hjärtat längtar
    Smulans skrev 2010-05-07 12:07:32 följande:
    Kan man inte få dispens från åldersregeln om man vet vart felet ligger som i erat fall? Det kanske är skillnad om det handlar om oförklarlig barnlöshet?
    jag tror inte det funkar så, men min läkare var snäll och sa att han skulle fråga RMC om de kunde göra ett undantag. Vi har ju som sagt varit gifta i 4 år!
  • Hjärtat längtar
    TB1 skrev 2010-05-08 16:41:43 följande:
    har ni fått reda på om ni får göra eller inte? Jag hoppas verkligen ni får de! Men det ska fan inte vara någon fråga om man får göra eller inte pga ålder.. det kommer jag ta upp med läkaren när vi vl kommer dit! :-/
    jag har gråtit inför läkaren och beklagat mig över åldersgränsen! Det är ju ingen åldersgräns i andra landsting, iaf inte vissa. 
    Nej, vi vet inte. Först måste vi få svar på blodproven tog, det avgör väl om det överhuvudtaget blir lönt att göra biopsi, sen återstår ju det där med åldern om vi får göra biopsi eller inte. Så det är MYCKET som ska klaffa!
  • Hjärtat längtar
    TB1 skrev 2010-05-08 21:04:13 följande:
    gick inte att citera.. men förstår inte varför dom har olika regler på olika landsting, ma ska väl ha samma rättigheter överallt! Vad sa läkaren när du blev ledsen osv? usch hoppas ni får svar snart på blodproven och att dom är goda!
    ja han sa ju bara att det gjorts undersökningar och statistik över att det inte var lämpligt att hjälpa par att få barn när de är under 25, eftersom så många delar på sig. 
    Så himla dåligt argument tycker jag. 
    Då sa han att det är väl bättre det än att varje fall bedöms från fall till fall. 
    Men det håller jag inte med om, jag hade hellre blivit bedömd då!
    Ja, jag hoppas med att blodproven ger positivt besked, samitidigt som jag fasar för biopsi, ev. IVF m.m
    Vart står ni i processen nu då? Har ni tagit blodprover osv?
Svar på tråden Inga spermier..