• Aurora1979

Inga spermier..

Malinsson: Min sambo har som sagt oxå en kromosomavvikelse, fast en y kromosom för mycket. De hittade spermier vid biopsin men sen blev det ngt knas ändå som gjorde att de inte vet om de kommer hitta fler... men vi ska göra IVF efter sommaren tror jag det blir. Håller tummarna  för att ni får ett fint plus på lördag!

• Aurora1979

TB1: Jag var och kollade lite på olika kliniker i Danmark innan vi visste om vi behövde donerade spermier eller inte. Att folk väljer Danmark beror ofta på att det inte är några köer, billigt jämfört med om man vill göra det privat i Sverige och att man kan välja en anonym eller icke anonym donator samt att man kan välja donator själv. I sverige väljs en donator ut åt dig. I Danmark kan man kolla i olika register efter speciellt utseende eller personlighetsdrag osv...

• Aurora1979

TB1: Jag har för mig att de försöker matcha ursprunget på mannen med. Men är han inte "nordeuropé" kan det ta längre tid att hitta en lämplig donator...

• Aurora1979

Smulans: Åh vad roligt!! Och vad bra att de frös ner dem direkt! De gjorde de inte hos oss och för vår del är det extra dåligt eftersom de inte hittade på alla trådarna de drog ut... Om de hittade direkt då hittade de ur bitestikeln först?

Själv börjar jag äta mediciner för att sänka mina TSH värden.

• Aurora1979

Smulans: Om de sa att de hittade på båda sidor var det nog i testiklarna dem hittade och inte i bitestikeln. Den vätskan man tog ut ur bitestikeln på min sambo kunde man kolla efter spermier direkt i ett mikroskåp inne i samma rum. Däremot var man tvungen att vänta ett tag på att se om det fanns på trådarna de drog ut ur testiklarna eftersom det bara kunde ses på labbet. Vi fick åka hem och vänta på svar. De ringde dock samma eftermiddag. Sen att det blev strul ändå... ja det tillhör bara vår tur ;)

• Aurora1979

GreenGal: Mm det är segt att vänta.

Blir troligtvis IVF start när de öppnar igen efter sommaruppehållet. Om jag har fått ner minna TSH värden tillräckligt.

• Aurora1979

GreenGal: Får jag nyfiket fråga vilken sorts avvikelse han hade? Min sambo har oxå en kromosomavvikelse. Han har XYY47; alltså en manlig könskromosom för mycket. I vårat fall sa de inte att det skulle påverka alls. Har varit hos genetiker för att kolla upp just detta. Men har massor av andra problem i stället... ;)

• Aurora1979

Enligt genetikern var hans kromosomfel inte ärftligt och inga problem. De kunde se att ca 50% av de spermier de hittade via biopsin var missbildade och ev. kunde bära på denna avvikelse men eftersom man handplockar spermierna vid ICSI så undviker man de skadade spermierna. Han har inga problem utav sin avvikelse alls egentligen. Men han har även höga FSH hormonvärden som drar ner på mängden spermier. Sen har JAG höga TSH hormonvärden som tydligen ger högre risk för missfall om man inte får ner värdena (jag medicineras för det just nu).

Min sambos avvikelser har bara med könskromosomerna att göra?! Vad jag förstod så var hans avvikelse inte jätteovanlig. Kommer inte ihåg procenten men många bär på den utan att veta om det. De flesta som får reda på att de har avvikelsen får det just när man genomgår en fertilitetsutredning. Vissa får problem med fertiliteten men inte alla. Det är alltså ett stort mörkertal eftersom de flesta inte genomgår en kromosomanalys i sitt liv. Min sambo har ju alltså XYY, en extra manlig könskromosom. Hade han haft en extra kvinnlig XXY så hade det tydligen varit ett värre läge.

Svar på tråden Inga spermier..