• Körsbärsträd

Inga spermier..

Linnea1986 skrev 2011-04-27 17:57:46 följande:
    Min har man Klinefelter syndrom/47xxy.. Han har inga spermier alls..
    Körsbärsträd skrev 2011-04-27 17:50:55 följande:
    Han kan bli pappa, min man saknar spermier, men han ska bli pappa, och jag ska bli mamma, på något sätt! Biologisk pappa är inte ett måste, det är inte spermierna som gör pappan, det är pappan själv!

Förstår att det är tungt, jag har också varit där...men man vänjer sig vid tanken, och kommer på att det inte är det biologiska som är det viktigaste!
    Jo ja vet att han kan bli pappa, men inte vara biologisk pappa.. Vet inte hur han ställer sig riktigt med att vi tar spermier från någon annan.. Hur klarar man av o gå vidare??
    Man gör ett val, antingen går man vidare eller så gräver man ner sig. Självklart får man gräva ner sig och vara väldigt ledsen vissa dagar, man måste tillåta sig att vara ledsen också. Men gå vidare genom att kolla vilka möjligheter ni har, vad är ni på för sjukhus? Hur är det med donerade spermier på det sjukhuset? För oss hamnade vi i en kö på 1½ år, vi vill inte vänta så länge till vårt första försök så vi valde istället att ta kontakt med en klinik i Danmark där vi gör inseminationer med donerade spermier. Har gjort tre nu, om det inte har blivit något fram till sommaren går vi över till IVF.

Det som har hjälpt mig och oss genom den här resan, som inte är slut än, men vi har hela tiden sett frammåt, möter vi en motgång, så letar vi reda på något sätt att komma förbi den motgången! Vi ska få ett barn, på något sätt någon gång, och biologiskt eller inte, vi har längtat och vi kommer bli lika bra föräldrar som alla andra trots att vi inte är fullt biologiska! Det är jag säker på!
  • Körsbärsträd
    Linnea1986 skrev 2011-04-27 19:26:22 följande:
    Vad kostar det att åka till Danmark o göra de? har dom en gräns på vad man får väga??
    Vi har varit på CFC i Köpenhamn. Koster 2300 DKK per försök, sen kostar det att åka över bron, bensin osv. Men runt 4000 SEK per försök. Har läst om gränser på andra ställen, och där står oftast att de rekommenderar att man inte väger alltför mycket, men de hindrar en inte från att försöka, det är på ens eget "ansvar".
  • Körsbärsträd
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 08:39:56 följande:
    Tb1, sitter med min morgonpigga unge och surfar runt lite på olika trådar och hittade denna och skummade igenom lite, vill ni inte vänta med att genomgå donation så går det att vända sig till danmark, det är så vår dotter blev till.
    Vi gneomgick två fulla ivf med icsi och fick väldigt dåliga resultat så läkarna rekomenderade iuid till oss istället och vi blev uppsatta i kön som då var 18-24 månader lång.
    Inte så roligt när man sen 06 bara väntat på att uppfylla kraven för att få ställa sig i kö till ivf vilket blev 09 pga jag var så ung då var man tvungen att ha försökt själva visst länge trots att min man lämnade ett rätt kasst prov, så att stå i kö en gång till var inte alls lockade utan vi vände oss till cfc i köpenhamn där vi gick igenom fyra inseminationer, fyra utan hormon och sista med hormonbehandling (pergo+ovitrelle)

Det går även få ut från fk för behandling i danmark om den motsvarar den behandlingen man är berättigad till i sverige, vi har precis skickat in våran ansökan för att få tillbaka lite =)
    Vad kan man få tillbaka från Försäkringskassan? Har du någon länk med information?
  • Körsbärsträd
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 08:39:56 följande:
    Tb1, sitter med min morgonpigga unge och surfar runt lite på olika trådar och hittade denna och skummade igenom lite, vill ni inte vänta med att genomgå donation så går det att vända sig till danmark, det är så vår dotter blev till.
    Vi gneomgick två fulla ivf med icsi och fick väldigt dåliga resultat så läkarna rekomenderade iuid till oss istället och vi blev uppsatta i kön som då var 18-24 månader lång.
    Inte så roligt när man sen 06 bara väntat på att uppfylla kraven för att få ställa sig i kö till ivf vilket blev 09 pga jag var så ung då var man tvungen att ha försökt själva visst länge trots att min man lämnade ett rätt kasst prov, så att stå i kö en gång till var inte alls lockade utan vi vände oss till cfc i köpenhamn där vi gick igenom fyra inseminationer, fyra utan hormon och sista med hormonbehandling (pergo+ovitrelle)

Det går även få ut från fk för behandling i danmark om den motsvarar den behandlingen man är berättigad till i sverige, vi har precis skickat in våran ansökan för att få tillbaka lite =)
    Grattis till din dotter förresten, tror jag har sagt det i någon annan tråd där jag sett dig, även läst din blogg =). Vår fjärde insemination denna gången, har fått progesterol, och inför nästa som vi förhoppningsvis inte behöver genomföra har vi fått recept på pergo+ovitrelle.
  • Körsbärsträd
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 11:08:11 följande:
    Japp, visste inte heller om det tills sydsvenskan gjorde sin artikelserie om barnlöshet och skrev om det annars hade vi ansökt tidigare.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands...
    Vi fick fylla i en blankett som båda var tvugna att signera (fick tillbaka den för att bara jag signerat) skickade in alla våra journaler från sahlgrenska, journalerna från danmark och mitt frikort som jag såklart hade slängt men jag knallade in på repro igår och bad om kopior på alla kvitton och klistrade in i ett nytt kort.

Så vi hoppas på att få tillbaka några kronor i alla fall =)
    Tack för infon! Försöka kan man ju alltid göra.
  • Körsbärsträd
    drömmaromsmått skrev 2011-05-27 11:00:53 följande:
    Vi fick hem papper från FK igår och vår ansökan om att få tillbaka för kostnaderna i danmark är godkänd så 13.000 hoppar det in på vårt konto snart, hade slängt alla medicinkvitton så det missar vi och vi hade säkert kunnat fått för resor också men tog bara inseminationskostnaderan =)
    Så roligt! Allt välkommet med ett tillskott!

Då ska vi också testa att skicka in!

Vet du vad? Jag fick ett plus i måndags!!!!! Fjärde försöket! Är jättelycklig, men samtidigt rädd och orolig, men försöker att bara vara positiv, ett steg på vägen, jag är gravid!!!
  • Körsbärsträd
    Memphis skrev 2011-05-28 18:06:59 följande:

Körsbärsträd: Nu vet ju jag att du skrivit din väg genom detta, men jag är en virrpanna och har svårt att hålla isär allas historier!
    Första försöket? Insemination? Ivf?

Jag är inte ignorant, bara lite lätt förvirrad! :)

Tack! Det var jättehäftigt att se plusset på stickan. Förstår att det inte är lätt att komma ihåg allas "historia". Det var vår fjärde insemination. Har gjort tre helt ostimulerade, läste runt lite om cykler och kom fram till att min möjligen var lite för kort, eller normal mellan mens och ägglossning men oftast mellan 9-11 dagar mellan ägglossning och mens, alltså lutealfasen. Jag fick progesteron som jag tog varje kväll nu det fjärde försöket, vet inte om det var det som gjorde att ägget fastnade eller om det hade gjort det iallafall. Ska ta progesteron morgon och kväll fram till v. 12.
  • Körsbärsträd
    Körsbärsträd skrev 2011-05-28 19:54:32 följande:
    Tack! Det var jättehäftigt att se plusset på stickan. Förstår att det inte är lätt att komma ihåg allas "historia". Det var vår fjärde insemination. Har gjort tre helt ostimulerade, läste runt lite om cykler och kom fram till att min möjligen var lite för kort, eller normal mellan mens och ägglossning men oftast mellan 9-11 dagar mellan ägglossning och mens, alltså lutealfasen. Jag fick progesteron som jag tog varje kväll nu det fjärde försöket, vet inte om det var det som gjorde att ägget fastnade eller om det hade gjort det iallafall. Ska ta progesteron morgon och kväll fram till v. 12.
    Om den lilla lilla stannar då såklart, men det får vi hoppas.
  • Körsbärsträd
    SmillaK skrev 2011-06-15 21:56:28 följande:
    Memphis: Gud vad roligt, de verkar vara jätte effektiva. Och vad underbart att det det kanse finns en mäjlighet att hitta spermier. När är det du ska göra äggledarspolning?

Ja det stämmer, jag har BIM idag, vilken koll du har. Sambon ville inte att jag skulle berätta än men jag kan inte låta bli... Jag har fått plus!!! Testade mig i söndags och blev jätteledsen för det var negativt. När jag kollade på testet några timmar senare tyckte jag att jag såg något svagt och började få upp hoppet. Det pendlade mellan hopp och förtvivlan hela dagen. Nästa dag testade jag igen och då syntes det ytte pytte mer. Men Idag är det ett tydligt sträck. Jag börjar tro på det nu. Och det är skönt att ha passerat BIM utan något blod, så då tror jag ännu lite mer på det. Men det är svårare att förstå än jag trodde. Jag trodde jag skulle bli jättelycklig och gråta av glädje, men så är det inte riktigt. Tror sambon inte heller har fattat riktigt. Vi har bestämt att ringa in på fredag till reproduktionsmottagningen då vi egentligen har testdatum och därefter så kan vi berätta för de närmsta som vet om att vi har gjort försöket. Det ringer folk varje dag nu, så jag får ljuga och säga att jag inte vet. Känns mysigt att dra lite på det och och att bara jag och sambon vet.
    Stort grattis till dig och er! Förstår din känsla, trodde också jag skulle gråta av lycka när jag såg plusset, men det gjorde jag inte...jag tror fortfarande inte jag förstår det, är i v. 7 nu så jag harändå haft några veckor på mig att förstå. Men på tisdag ska vi på ultraljud, efter det kanske man vågar tro på det.

Stort stort grattis till dig
  • Körsbärsträd
    SmillaK skrev 2011-06-19 10:55:09 följande:
    Tack så hemskt mycket för alla grattis!

Memphis: Ja det är en relativt stor chans för er att ni kan hitta spermier, det är ju jättespännande. Jag kommer definitivt hänga kvar här och se hur det går för er andra. Det är skönt att vara förbi BIM men dagarna går långsammare än någonsin nu...Jag är blandat lyckligt förväntansfull och orolig.

Körsbärsträd: Vad skönt att det snart är VUL för er. Längtar dit, nu är det 18 dagar kvar. Ja det är nog lättare att förstå efter att man har sett fostret.
    Ja, men ju mer man närmar sig desto mer orolig blir jag, jag har ju börjat tro på att jag är gravid nu, och tänk om det inte är så... tänk om det lilla hjärtat inte slår... Men jag ska försöka och tänka positivt, det är snart tisdag =)

Hur mår du nu? Hur känns det? Har du börjat förstå det?
  • Körsbärsträd
    SmillaK skrev 2011-06-21 16:22:38 följande:
    Körsbärsträd: Hur har det gått idag? Jag sitter här och tänker på dig och undrar så.

Nu börjar jag nog förstå lite grann att det kann finnas något därinne. Jag tycker det känns annarlunda med magen, som om den inte riktigt tillhörde mig helt och hållet. Känner mycket stramande och hugg därifrån. Dessutom får jag blodtrycksfall ofta och är hungrig varannan timma ungefär. Så det är mycket som påminner... Det är dock svårt att hålla undan orolighetstankarna.Försöker tänka att just nu är allt ok, om det händer något så får vi ta det då. Men som sagt svårt.

Memphis, skulle ni göra något innan sommaren eller blir det till att sätta igång ordentligt till hösten? När ska ni göra biopsin?
    Hej! Det gick bra! vi såg en liten liten böna på 1,2 cm med ett tickande hjärta, var underbart att se. Allt stämde precis som det ska vara hittills, så det är bara att hoppas på att fortsättningen går lika bra!

Men det är svårt att förstå som du säger, även om man sett det. Jag är illamående till och från hela dagarna, känner av molvärk emellanåt, och lite konstiga saker som är svårdefinierade emellanåt. Jättetrött... och orolig. Men det är bara att ta en dag i taget och försöka vara positiv =).
  • Körsbärsträd
    H44 skrev 2011-06-29 22:28:19 följande:
    Memphis: Jaaa Oki det e prover hit å dit! . Vi väntar på lite provsvar på mannen nu bla kromosomprov.. Jätte bra att ni e nöjda! Vi går i Västerås å gör förberedelserna sen blir det Akademiska i Uppsala.. Hur känner ni inför DI, har ni berättat för några runt omkring? Vi pratar en massa om det oxå å jag läser en del.. På något sätt vill vi ändå prata om det å funderar.. Då vi inte vet om det finns simmare än eller inte.. Känner samma sak skulle svimma av lycka om de hitta några.. Fy vilken press detta är. Och när vi fick beskedet på första resultatet kändes det som värden rasa samman.... Det är verkligen en känslo prövning.. Upp å ner.! Hur känner ni?
    Nu har vi kommit lite längre än er, men min man blev också opererad som barn. Två spermaprov som visade på 0 simmare, biopsi i december, och de hittade ingenting... vi fick veta direkt medan vi var där att de inte hittade något, men de drog även ut "trådar" som skulle skickas på analys, svaret kom efter en vecka, inga simmare där heller...

Vår räddning i hela det här är att vi hela tiden varit steget före. Vi har förberett oss på det värsta, och bestämt oss innan hur vi ska gå vidare om vi får negativa svar. Så efter biopsin tog vi direkt kontakt med klinik i Danmark, väntetiden i göteborg för donator insemination var 1 ½ år. Efter fyra försök i Danmark så är jag nu gravid!

Så ge inte upp, visst är biologiska barn vår största önskan, men nu finns inte den möjligheten, och vi har båda accepterad och valt att inte gräva ner oss i sorg, utan se frammåt. DI känns helt "normalt" nu, inget konstigt alls, och vi är helt säkra på att vi kommer älska vårt barn lika mycket som om det hade varit biologiskt, detta är vårt barn, vår resa som vi har gått igenom tillsammans, sen att det inte är min mans spermier det har ingen betydelse längre.

Så kämpa på! Jag håller tummarna för att de hittar små simmare till er vid biopsin.
  • Körsbärsträd
    H44 skrev 2011-06-30 16:37:36 följande:
    Körsbärsträdet: åå vad skönt att läsa det du skrev :) du beskrivet det så fint. Stort grattis till erat barn, vad underbart vilken lycka!! Vi kommer inte att ge upp. Det finns så mycket kärlek mellan mig och min man och vi blir starkare för varje dag som går. Självklart kommer vi älska vårat barn när vi får lyckan att bli föräldrar.. Vägen är lite krokig just nu. Får jag fråga lite flera frågor??...... Vet de varför de inte hittade några simmare, kan det ha något med operationen att göra? För att få reda på väntetiderna för DI kontaktar man den kliniken man tillhör? Så DI ingår inte i vårdgarantin? Har ni berättat för vänner och familj? Hur gick biopsin till, ont efter? Så skönt höra hur ni har det som är i samma situation :) tack igen!!!
    Man får försöka se det positivt, på något sätt tror jag att man blir lyckligare av detta, man lär sig att allt inte är så lätt, att ta tillvara på varandra, man växer tillsammans, genomgår saker som andra par inte får... så man kan välja att se det positivt eller att känna att det är orättvist att man blir drabbad, kan gå upp och ner, men tror ändå man ska fokusera på det positiva, vilket inte alltid är så lätt.

Anledningen till att de inte hittade några spermier var troligen pga operationen, eller möjligen att de gjorde operationen försent. Ingen av min mans punkulor hade vandrat ner vid födseln, han minns inte hur gammal han var vid operationen men troligen någonstans runt 7 år, vilket är ganska sent. Så hans kulor fick inte möjligheten att utvecklas som de skulle förklarade de det som.

I Göteborg ingår inte DI i vårdgarantin, men jag har läst om att det gör det på vissa ställen i Sverige, så håll tummarna för att det gör det i ert landsting. Mannen är vaken under biopsin, men min fick väldigt mycket morfin, så han var vaken men inte riktigt vid medvetande om vad de gjorde. Han är otroligt spruträdd, så möjligen därför de pumpade i honom så mycket, men enligt honom själv var det värre att stoppa in droppnålen i armen än vad sjävla biopsin var. Efteråt var kulorna nästintill helt svarta av blåmärken i några veckor, och det var väldigt "obehagligt" för honom, men gick bra att ha vanliga byxor efter några dagar.

Vi har varit öppna med vänner och familj, och även vår arbetsplats, redan från början. Jag tycker inte det är något man ska skämmas över. För oss har det varit relativt lätt att berätta, men det är ju ett val man gör själv. Vi arbetar på samma ställe, och vid utredning och även DI i Danmark så har vi både varit borta från arbetsplatsen på samma gång, om inte det varit så är det möjligt att vi inte hade berättat, svårt att säga.

Vet inte om jag svarat på allt, men fråga hur mycket du vill. Jag fick själv mycket svar här inne i början av vår resa, och det hjälper att vara lite förberedd på vad som kan komma.
  • Körsbärsträd
    SmillaK skrev 2011-07-04 18:09:39 följande:
    Välkommen hit höst44! Jag förstår att värden är uppochned. Jag kommer ihåg att jag var väldigt förtvivlad under utredningen och när vi fick reda på att mannen inte hade några spermier. Det har varit myckrt lättare det sista halvåret då det närmat sig donatorinseminationsbehandling och första försöket skedde.

Tyvärr har jag opererats för utomkvedshavandeskap  i helgen. Så det får bli nya tag i höst för vår del.
    Nej, så tråkigt. Blir ledsen för er skull. Utomkvedshavandeskap, hur många veckor hade du gått nu? Måste kännas jättejobbigt. Men det är bra att se frammåt, man måste det för att orka med. Kram till dig
  • Körsbärsträd

Höst 44 Förstår precis hur du känner, och det går inte att ta bort. Och ju mer man försöker, så känns det bara som att det blir värre på något sätt... och det värsta är när människor knappt vågar berätta att de är gravida för att de tror att man blir ledsen, men de måste ju förstå att jag blir ändå mer ledsen när de "undanhåller" det...

• Körsbärsträd
    Smulans skrev 2011-07-07 12:52:01 följande:
    Jag vill bara tala om att vår älskade son föddes i måndags kväll ♥

Att ta emot honom när han kom ut var värt varenda sekund av den långa, jobbiga resan hit. Många varma styrkekramar till er som väntar och längtar. Fortsätt kämpa, ni kommer att klara det! 
    Åhh, grattis! Så härligt att läsa!
  • Körsbärsträd
    UngFru skrev 2011-10-18 09:17:56 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men skriver här ändå för att få några att prata med som är i samma sits. 

Vi fick svar på spermaprovet i går, och där fanns inga spermier. Jag kände det på mig men att få det sådär svart på vitt gjorde ont. Och maken är förstås riktigt ledsen.

Läkaren skickade med remisser på blodprover för att kolla hormoner, samt göra en kromosomanalys så han var och lämnade blodprov i går. Nu är det mer tid av orolig väntan. Jag hoppas förstås det är stopp i sädesledaren eller nåt åtgärdbart hormonellt fel så att det trots allt går att få ett biologiskt barn tillsammans, men jag har kvar den där magkänslan som säger att han nog är steril.... Men man måste ju tänka positivt, det är ju inte kört än. 

Vi har försökt i tre år, och nu är vi studenter (dock är maken tjänstledig från fast jobb så ekonomi och trygghet har vi ändå), och tänkte satsa så långt att vi ska göra IVF om det är möjligt med hans spermier. Men har han inga och det blir mer avancerat än så så lär vi få vänta till efter studier och när man har stadgat sig med jobb och annat innan det blir tal om adoption eller annat. Känns sjukt jobbigt när man velat ha barn så lång tid.

Jag har alltid sagt att det biologiska inte spelar någon större roll, utan att man vill ha ett barn att älska och vara en fin familj, oavsett blodsband eller ej. Men nu när det kanske inte går att få ett gemensamt biologiskt barn känns det skitjobbigt. Nu börjar jag helt plötsligt tänka att jag vill ju att barnet ska likna mig och maken och vara en del av oss bägge. Löjligt kanske, men när det finns risk för att aldrig få det känns det viktigt för mig.

Usch, nu blev det kanske lite osammanhängande men kände att jag behövde skriva av mig lite grann...  
    Så kände jag också för något år sedan. Men nu sitter jag här med en liten bebis i magen som kommit till via donator insemination, och allt känns hur bra som helst! Min man känner att det är hans barn, ingen tvekan. Och jag är säker på att barnet kommer likna honom iallafall, i sättet, rörelsemönster, tankar. Det är min man som är barnets pappa, och det biologiska spelar inte den minsta roll.

Men jag förstår din tanke, har också gått igenom de tankarna. Men den känslan är helt bortblåst nu. Vet inte om det hjälper dig eller inte, men kram till dig! Kämpa på. Att mannen inte har några spermier är inte slutet på något, utan börjat på något annat. Har varit en jättespännande väg att gå!
  • Körsbärsträd
    UngFru skrev 2011-10-18 22:10:51 följande:
    Vad snälla ni är! 

Han har lämnat ett, och så blodproverna nu då, och läkaren sa att efter blodproverna går man vidare med att kolla om det finns några spermier i testiklarna och antagligen om det skulle var stopp i sädesledaren osv om de inte hittar vad det är på blodproverna.

Nu har jag googlat allt som finns om azoospermi, kromosomfel, insemination med donerad sperma, adoption, ja allt. Jag är lite sån, om det är något som är jobbigt måste jag veta en massa vägar och planera och se vad som finns för möjligheter. Är nog lite svårare för min man för han är inte en sån som pratar öppet när han är ledsen och så. Jag har mamma och systrar som jag kan prata om allt med, men han har inte lika lätt för det. Vi bearbetar det på olika sätt och man får ju försöka visa hänsyn till varandra. Han lyssnar när jag ältar och jag låter han vara tyst när han behöver det... Känns inget kul att se tårarna i hans ögon :( 

Hur har era förhållanden påverkats av det här? Känns som att det kan tära en hel del. För mig känns det dock nu som att jag älskar honom ännu mer, och vill satsa på oss ännu hårdare. Vet inte hur jag ska förklara, men det är ju med honom jag vill bilda familj en dag, och det känns som att nu har vi ett ännu högre mål när det inte var så lätt som vi trodde i början...
    Det är svårt att säga hur detta har påverkat vårt förhållande. Det kanske hade varit lika bra iallafall, men samtidigt så tror jag att svårigheter antingen för två människor närmare varann alternativt ifrån varandra. Och vi har kommit varandra närmare, vi har hela tiden pratat öppet, men inte så att man behöver prata och älta varje dag, utan när man känner att man vill eller är ledsen eller liknande. Men samtidgt så har vi försökt vara positiva, se framåt hela tiden. Innan vi gick på ett nytt möte eller gjorde en ny undersökning så pratade vi igenom framtiden, ex. om biopsin visar att det inte finns något, vad gör vi då? Ja, vi bestämde oss för att vi skulle ställa oss i donator kö i sverige men gå vidare "privat" i Danmark under tiden. Så när vi fick det hemska beskedet att min man aldrig kunde bli biologisk pappa, då grät vi lite, sen åkte vi hem och jag kontaktade en klinik i Danmark. Och när första inseminationen misslyckades, ja, då såg vi fram emot nästa. Det var vårt sätt att ta oss igen, se framåt, vara beredda på nästa steg och inte hamna i en förtvivlan som säger, vad gör vi nu? 
  • Körsbärsträd
    UngFru skrev 2012-04-23 13:51:13 följande:
    Ja kuratorsamtalet är obligatorisk för att man ska få donerade spermier. Men om du/ni känner att ni behöver prata så ta kontakt och sök hjälp själv. Tror inte det är några problem alls. 

Tack alla för svaren! Ja det är ju inget att vara nervös för egentligen, men känns lite läskigt ändå. Ja vi har pratat mycket om det där med att berätta för barnet och vi känner väl att det bästa är att vara så naturlig man kan med det. Det finns ju många olika sätt att få barn i dag förutom det "vanliga", och vi tänker väl berätta om alla sätt och att vi gjorde såhär för att få vårt barn. Om de vet det från liten ålder tror jag det är mindre risk för att det blir konstigt senare.  

Tack för svaren! Har ej fått tid än, spolningen skulle gå snabbt att få tid till men sen får vi väl vänta ett tag på själva donationen, och de vill börja med inseminering om allt hos mig är okej.  
    Hej, vi fick samma svar som er. Jag hade gjort en spolning av äggledarna redan innan mannen gjorde biopsin. Vi fick inget samtal utan blev ställda i kö. Valde att själva gå vidare till danmark och gjorde insemination där, lyckades på fjärde försöket. Vår lilla tjej föddes i februari, när vi kom  hem från BB hade vi fått ett brev från Sahlgrenska att vi var välkomna på läkarsamtal inför insemination. Väntetiden/kön här i Göteborg för donerade spermier är väldigt lång, vet inte vart ni bor men hoppas ni har mer tur där, annars så kan jag rekommendera att åka till Danmark, vi blev jättebra mottagna! Lycka till. 
Svar på tråden Inga spermier..