• Memphis

Inga spermier..

Lillstoran skrev 2012-02-27 15:14:14 följande:
    En spontan tanke till er här - har ni aldrig funderat över att byta partner dvs. söka lyckan med någon annan man? Om det inte är något fel på en själv, dvs. om felet uteslutande ligger hos mannen?

Frågan kanske är väldigt personlig men jag vet att många hade tänkt i dessa banorna.    

Det att få barn genom provrör genom att plocka ut spremierna manuellt, men om det inte finns några är det ju omöjligt. Då kan man ju aldrig få genetiska barn ihop (!).  

Jag fick reda på min mans infertilitet tidigt, innan vi ens blivit ett par. Och det kändes inget konstigt.
    Som någon skrev, det hade varit annorlunda om han uttalat sig om att han inte nånsin Vill ha barn.
    Då hade jag nog inte gått vidare faktiskt.. för jag kan inte tänka mig ett liv utan barn. Inte att välja det frivilligt iaf, att vara utan barn.

Men i det här fallet så handlade det ju inte om att han inte VILLE ha barn, han har varit drabbad av cancer och följerna av det har blivit bland annat infertillitet. Inte mycket att göra åt.
    Jag visste ju att det går att göra spermiedonation så jag har faktiskt aldrig nånsin tänkt mer än att det blir lite mer komplicerat än vad det vanligtvis blir, att skaffa barn.
    Det är det absolut värt så länge jag får ha världens bästa man som pappa till mina barn.

För ja. Han blir pappa till mina barn, oavsett vems spermier det är.
  • Memphis
    Gördetnu skrev 2012-02-28 19:59:44 följande:
    Vet att det är väldigt svårt att rekrytera donatorer och att av  de som faktiskt anmäler sitt intresse sållas över hälften bort av diverse orsaker. Är glad att jag ställt upp och blev godkänd som donator då jag vet att det blivit barn av mina donationer och att man förändrar livet för människor genom att "bjussa lite av sig själv". Det värmer hjärtat!
  • Memphis

Självklart är det påfrestande med att kämpa med barnlöshet! Men det är ju faktiskt så att man helt enkelt ser det som ett problem som man på något sätt löser!
    Är inte förhållandet starkt nog kanske man bryter upp och inte orkar, inte tycker att det är värt att kämpa för när man så enkelt kan få till det med nån annan.
    Tänker man så, så är det nog heelt rätt att leta vidare, för då är inte förhållandet starkt nog enligt mig.

Tänk såhär, skulle du lämna din sambo om han blev drabbad av en sjukdom som han fick kämpa med under långa svåra år? Lämna honom och leta efter nån som var helt frisk för att "det är ju enklare, jag är ju inte den som är sjuk, varför ska jag lida för detta"?
    Har man ett starkt band och älskar varann så tänker man ju inte så! Det vore ju galet.

Som sagt, man har valt den partner man lever med av fler skäl än om han kan fortplanta sig eller inte.
    Vi är ju inte djur. Och nuförtiden finns det så många alternativa vägar att skaffa barn, det är bara lite mer omständigt.
    Och som jag även sa tidigare så får jag ju hellre ett donatorsbarn med en man jag älskar än nån jag inte älskar lika mycket, men kan få biobarn.
    Sen att det såklart varit en sorg är en annan sak. Såklart att det är.. men nån tanke på att lämna av den anledningen, nej. Snarare tvärtom.

Om du inte förstår hur vi tänker får du väl tänka dig in i en situation som sa att din sambo var infertil och vad du då skulle göra..

• Memphis
    Lillstoran skrev 2012-02-29 09:16:47 följande:
    Tycker det låter som det är du som inte förstår vad jag menar, fast jag är övertydlig.

Är det så svårt att förstå att det finns de som inte vill adoptera eller få donationer? Jag vill ha egna barn!

Att någon är sjuk i tex. i cancer är inte samma sak. 

Jag skulle tänka mig noga för om det var någon idé att fortsätta relationen, speciellt om felet inte låg hos mig. Då kan jag ju bli lycklig och få barn med någon annan. Jag vet de som har blivit lämnade för att de inte kunnat få barn, det har som sagt inte vänt över en natt men det har skett "gradvis". I början försöker man, men ju längre tiden går ju lättare att tänka i dessa banor. Det är bevisligen många som tänker som jag.

Har ett par bekanta som var med om detta, de hittade fel på båda. Han har i efterhand sagt att han är glad över att felet inte bara låg hos honom. I annat fall vet han inte om hans fru hade stannat hos honom, eftersom hennes drift att bli mamma alltid varit så stark. Är övertygad om att det är lättare att fortsätta kämpa tillsammans om de inte hittar något fel på någon. Då finns ju chansen att det förr eller senare kommer att gå. 

Och, nej jag vill leva ihop med någon kan bli pappa till mina barn. Det kan väl inte vara så svårt att förstå.
    Jo, jag förstår vad du säger.
    Jag förstår att du INTE förstår att man kan bli pappa på fler än ett sätt.
    Att kunna producera fram en sats med spermier gör inte en man till en pappa. Hur mycket gener han än har bistått med.
    Sen förstår jag att du INTE förstår hur det är att vara i en sån här situation, och inte heller försöker förstå.
    Självklart vill väl de flesta ha biologiska barn, fick vi välja skulle vi givetvis valt att min man inte var infertil framför att använda donerade spermier.
    Men om det inte GÅR så löser man problemet och älskar sitt barn precis lika mycket och längtar efter det precis lika mycket som om det vore biologiskt.
    Du måste försöka förstå och tro på oss när vi säger att det inte är och aldrig har varit ett alternativ att lämna sin man bara för att han inte kan bli genetisk pappa.

För det FINNS faktiskt folk som tänker lite längre än att haka upp sig på biologi.
    Trot eller ej!
  • Memphis

Det var minst sagt synd att den här tråden drabbades av negativitet. Det har vi nog av som det är ändå..
    Sista stället jag trodde man skulle behöva försvara sin situation var ju här!

Nåväl, hur går det för er tjejor?
    Jag väntar otåligt på testdag.. Tänk att tiden kan stå så still när den flyger förbi annars?
    Usch..

• Memphis
    SmillaK skrev 2012-03-06 13:11:57 följande:
    Memphis, hur har det gått? Har du testat?
    Har testdag på söndag men har naturligtvis tjuvtestat..
    Extremt negativt! Inte minsta tillstymmelse till positivt. Så jag är beredd på att mensen kommer om jag ska vara ärlig. Är helt inställd på att göra nytt försök nästa cykel..
    Känns naturligtvis hur tråkigt som helst.. Men vad gör man :)

Hur är det med dig? Mår du och magen bra? :)
  • Memphis

SmillaK, nää du har helt rätt! Men jag är pessimist in i märgen så jag har "gett upp" fast såklart så hoppas man in i det sista! Mysigt att börja känna den lille! Får du må bra och sådär, eller dras du med illamående?

• Memphis
    SmillaK skrev 2012-03-08 20:48:41 följande:
    Känner du något då? Några spännande symtom?

Mådde rejält illa första månaderna och mat smakade inte gott alls, men jag spydde inte så ofta. Nu däremot så känner jag mig bra, men kräks desto oftare... fast det är mycket bättre än att må illa som jag gjorde innan. Men det är lätt värt det Glad, det känns så himla fantastiskt att vara gravid
    Nu ska du få höra.. :)
    Jag hade massor av symtom. Molvärk, som dragningar i "tjejmagen", synliga blodådror på brösten, illamående och sura uppstötningar, mer hungrig än vanligt..
    Jag som inte trodde man skulle få några som helst symtom innan BIM!

Hur som helst så kände jag i onsdags kväll plötsligt.. "Jag är gravid. Jag måste vara det."
    Och mycket riktigt!
    I morse fick jag ett klart och tydligt fint och prydligt plus!
    Nu kommer nästa bit, nojan över att någon ska gå tokigt..
    Men det kommer ju ingen undan så där är man inte unik :)

Det känns så Otroligt skönt att ha lyckats på första inseminationsförsöket utan att ens ha behövt äta hormonstimulerande! Hur smidigt som helst.. :)
  • Memphis
    moii skrev 2012-03-09 20:45:22 följande:
    Memphis: stort grattis, nu är det som du skriver bra resten kvar ;)
    Tusen tack! Ja, jag ska försöka koppla av och ta allt med ro :)
  • Memphis

UngFru, ja! Superlycklig även om jag inte vågar vara lycklig fullt ut än :) vet hur det är att vänta.. Hur segt som helst :( men konstigt nog i efterhand tänker man att "vad galet fort tiden gått!" Snart är det eran tur att plussa! På ett eller annat sätt. Håller tummarna att de finner något vid biopsin!

• Memphis
    SmillaK skrev 2012-03-11 10:45:24 följande:
    Åh en liten glädjetår och rysningar i hela kroppen får jag när jag läser det här. (Nästan gladare än när jag själv plussade, då var det så ofattbart) Det var precis likadant dagarna innan testdag för mig med. Molvärk, otroligt törstig och flytningar jag inte kände igen, jag kände mig väldigt säker på att jag var gravid. (och testade två dagar tidigare än TD) Jag förstår precis vad du menar med att oroa sig. Jag slutade tyvärr inte med det förrän för någon vecka sedan när jag kände rörelserna tydligt och ofta. Det är inte ovanligt att man inte känner sig helt överväldigad då man fått kämpa lite extra som vi. Jag hade föreställt mig att jag skulle gråta av glädje och vara överlycklig, men så kände jag inte alls i början. Hoppas du kan glädjas lite tidigare än mig...

Stor kram!
    Nä, alltså jag blev mer glad när jag fick glad gubbe på ÄL testet än när jag fick plus på gravtestet.
    Det är ju så himla overkligt!
    Man får försöka ta oron med ro, tänka att blir det nåt knas så är det inte någons fel..
    Man kan ju inte göra mer än att ta hand om sig själv så gott det går. Och hålla tummarna :)

Jag förstår att det tagit tid för dig att slappna av efter utomkvedsincidenten..
    Självklart vågar man inte ge hän åt sin glädje för snabbt efter en sån sak :(
    Man kommer nog aldrig över oron! Den kommer man få leva med mer eller mindre resten av livet, på ett eller annat sätt :D

Men nu njuter vi, tycker jag!
    Vi berättade för svärföräldrarna idag, dom blev försiktigt glada eftersom det är tidigt.
    Men känns skönt att dom vet om nånting skulle hända, så man har några att vända sig till.

Sköt om dig och lillmagen!
    KRAM!
  • Memphis
    Smurfan87 skrev 2012-03-10 23:47:56 följande:
    Jag kan hålla med om va galet fort tiden har gått. Från den dagen vi bestämde oss att skaffa barn till att jag äntligen plussade tog tre år. Just i väntan på allt kändes seg då men nu i efterhand fattar jag inte vart tiden tagit vägen.
    Ja på nåt konstigt sätt så funkar det ju så :)
    De två veckorna mellan insemination och testdag var dock de längsta i mitt liv! Haha :D
    Men den som väntar på nåt gott ;)
  • Memphis
    Hjärtat längtar skrev 2012-03-11 23:21:00 följande:
    Vad roligt att så många nu väntar barn här inne! GRATTIS! Skrattande
    Jag vill oxå glatt meddela att vi väntar barn nu, fast genom adoption! Vår ansökan skickades till Taiwan i veckan.
    Grattis! Vad härligt! Hjärta
  • Memphis

Vad snabbt det kan vända hörrni. I fredags kom den vidriga blödningen.. Missfall i v.6.
    Har ännu inte varit till läkaren då det blev helg.. Men jag vet i hela kroppen att jag inte längre är gravid.
    Det gör så ont i hjärtat.
    Imorgon ska jag ringa och höra hur vi går vidare rent praktiskt. Känslomässigt får man ta en dag i taget.

Kram på er!

• Memphis

moii, jag har inga som helst grav-symtom kvar (tänk att man kan sakna illamående, uppblåst ballongmage och ömma bröst så mycket!) och känner mig inte alls gravid, så jag är ganska övertygad.
    Men får tyvärr inte komma på undersökning :( Dom säger att jag får göra gravtest i slutet på veckan och hoppas att de visar neg så att allt har kommit ut..
    Är så dålig på att stå på mig också. Hade kännts skönt med bekräftelse trots allt..
    På vilket sätt blödde du? Som en mens? Jag har blödit sedan i fredags, hade rosa flytningar två dagar innan det, sen kom det som en kraftig mens, blod med klumpar. Så har det fortsatt. Idag har jag blödit mindre men fortfarande lite klumpar (ursäkta äckelinfo) så hoppet känns inte så stort faktiskt.. :(
    Dock sa läkaren att vi "bara" (en dag är ju som evighet i den här världen) behöver vänta en mens innan vi gör nytt försök.
    Känns bra att vi hinner innan somaruppehållet, om nu mens och äl tänker sätta igång som vanligt efter detta.
    Håller tummarna för det!

• Memphis

UngFru: Vad spännande med biopsin! Minns när vi skulle göra den, veckan efter att vi gift oss. Som skönt var fick vi resultatet bara timmar efter ingreppet. Negativt, trots att vi var helt inställda på det var det väldigt ledsamt. Samma känsla som när någon går bort. En sorts tomhet..
    Nu hoppas jag verkligen att de finner något hos din man! Men se ändå till att ni har tid och möjlighet att sörja tillsammans om det skulle visa negativt. Det tror jag är viktigt..
    Glöm inte att man är starkare än vad man tror! Helt otroligt vad man klarar av trots allt.
    Kram!

• Memphis

Hej alla! Jag och min man har varit där ni är nu. Oro, funderingar, förtvivlan och tankar på hur det egentligen kommer kännas med ett donatorsbarn. Nu finns han här, vår lilla underbaring på ett och ett halvt år.
    "Pappa, kägg. Vavi kägg, nej! Vavi kägg!"
    (Pappa har skägg, Valdis har inte skägg. Valdis vill ha skägg!)
    Han äääälskar sin far och hans pappa älskar sin son över allt annat. De har en underbar relation som ingen nånsin kan ta ifrån dem. Varken infertilitet eller DNA kommer mellan dem. För mig är det så självklart, vår familj. Jag ser min man i min lilla unge hela tiden, de är så lika på många sätt. Vet inte vad jag vill säga med detta riktigt men jag hoppas och tror att er bearbetning kommer att göra sitt, och ni kommer hitta en väg att få ert barn. Man behöver de olika stadier man hinner gå igenom då sånt här tar tid. Sörj, grubbla och analysera så mycket ni behöver så kommer lösningen naturligt. Kram!

Svar på tråden Inga spermier..