• Stårschan

Fördomar är inte samma sak som förutfattade meningar

Visst är det väl så att man slänger sig lite lättvindigt med termen 'fördomar', trots att man kanske egentligen menar 'förutfattade meningar? Eller? En fördom är väl en negativ förutfattad mening (eller grov generalisering), och det är ju inte alla förutfattade meningar/generaliseringar som är det. Men båda kan ju vara lika gripna ur luften.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Svar på tråden Fördomar är inte samma sak som förutfattade meningar
  • Rochefort 10

Jag håller inte alls med dig, något jag annars oftast brukar göra.
    Fördomar innebär väl att ha förutfattade meningar om någonting, oavsett om dessa omdömen ses som negativa eller positiva? Jag tänker till exempel på den gamla klyschan "negrer har rytmen i blodet" vilken i de flesta sammanhang uttrycks som ett positivt omdöme, i den mån en sådan generalisering kan vara positiv.

Det jag ofta tänker på när jag läser debatter, främst här på FL, är att det verkar vara ganska vanligt att tro att:
    1 fördomar är enbart negativa omdömen
    2 den som anklagar andra för att ha dem, tror sig själv vara helt fördomsfri

• Åsa

Jag håller med Rochefort i detta. Men det är sant att många tycks se "fördom" som enbart negativ förförståelse (som är det ord som använts mest när jag pluggat).

• Stårschan

Jag gickin och kollade på saob.se, och tycker att man faktiskt får belägg för båda varianterna. Men jag kanske är trött och otydlig.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
Svar på tråden Fördomar är inte samma sak som förutfattade meningar