Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Nej givetvis är man inte avundsjuk på en riktig ung mamma, vad skulle vara anledningen till det?
    Men visst finns det kanske någon barnlös 40 åring som är avundsjuk på en ung mamma, men då är man nog avundsjuk på alla mammor oavsett ålder.

• Matillin

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?

Jag tror faktiskt att det här stämmer efter vad jag hört.
    Men det beror på att äldre föräldrar i större utsträckning är välutbildade.
    Och just därför har dom kanske också blivit "äldre" föräldrar
    Folk som är välutbildade får nämligen i mycket högre utsträckning välutbildade barn.

Sen är det väl inte så att unga föräldrar får kritik just för att dom är unga?
    Jag tror bara dom allra flesta ser det som mer fördelaktig både för barn och föräldrar om man är lite äldre när man skaffar sina barn?

• Matillin
    wholelottarosie skrev 2010-04-09 19:52:35 följande:
     Det beror nog på vad "lite äldre" innebär. Inom vården så har jag bara fått höra hur positivt det är med yngre föräldrar, särskillt vad gäller själva graviditeten. De med flest fördomar mot yngre föräldrar är äldre föräldrar. Man vill väl framhäva sig själv och försvara sina egna val. Hör fler fördomar mot äldre föräldrar än yngre faktiskt, och då även från dem som inte är föräldrar, pensionärer osv.
    Ja ingen kan nog förneka att det är bättre att föda i 20 års åldern jämfört med 40.
    Har hört många som fött barn i olika åldrar säga att dom återhämtade sig mycket fortare när dom var 25 mot 35 men det är väl även det individuellt.
    Själv har jag nog inte märkt så mycket fördommar åt något håll kanske för att jag är mittemellan?
    Fick mina barn när jag var 26 och 27 år gammal.
  • Matillin
    Helene70 skrev 2010-04-11 15:39:53 följande:
    Oj vad förvånad jag blev när jag läste påståendet om att äldre mammor skulle vara avundsjuka på unga mammorTvärtom så känner jag, en 39-årig mamma med en 3-månaders bebis, medlidande med de yngre mammorna. Jag tycker synd om dom helt enkelt eftersom dom aldrig kommer att ge sina barn den stabila grund som jag kan ge mitt barn.Under mina år har jag hunnit skaffa mig:- En mycket god och stabil ekonomi,- Ett mycket stabilt äktenskap,- En mycket stabil mental och kroppslig hälsa.Jag får känslan att detta saknar majoriteten av yngre mödrar.Men men, detta behöver inte alls stämma utan det kanske bara är mina fördomar som spökar 
    Du låter faktiskt rätt fördomsfull i det du skriver
    Man måste ju knappast vara 39 år gammal för att ha hunnit med att gifta sig "stabilt" fått en bra karriär eller bra ekonomi?
    Många 39 åring blir ju inte ens gravida så lätt, så det är ju inte en optimal ålder att få barn i ur en ren biologisk synvinkel.
    Nu kanske du syftar på unga som folk under 20 år?
    Men annars så kan man ju även som 25 åring ha allt detta som du pratar om att yngre mammor "aldrig"? kommer ha?
    Har man inte det så kan man studera efter barnen kommit och man kan även gifta sig efteråt.
    Men visst jag tycker också att det mest "fördelaktiga" och enklast för en själv är om man först har en trygg ekonomi och bra jobb innan barnen kommer.
    Men man kan som sagt få allt detta efter att barnen är födda också.
  • Matillin
    Stargirl skrev 2010-04-11 17:37:59 följande:
    Varför tror du att en äldre mamma är avundsjuk på de yngre? Jag tycker synd om de yngre mammorna egentligen. Jag är ju inte äldre egentligen men jag antar att "yngre" betyder att man är under 21 år lir liknande och äldre att man är 35+ eller hur menar TS? När r man öldre eller yngre egentligen?
    Jo jag undrar detsamma och jag tror att alla har lite olika syn på när man är ung mamma resp inte är det?
    Vissa tycker man är ung som 25 åring medans andra drar gränsen vid 18
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"