• 3way

    Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

    Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

    Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

    Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

    Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

    Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Matillin

    Nej givetvis är man inte avundsjuk på en riktig ung mamma, vad skulle vara anledningen till det?
    Men visst finns det kanske någon barnlös 40 åring som är avundsjuk på en ung mamma, men då är man nog avundsjuk på alla mammor oavsett ålder.

  • Rhoda Horswunce

    Nej, det tror jag inte. Jag tror att de flesta mammor är otroligt tacksamma för sina barn, och glada att det blev just precis de barnen som de fick och att de kom precis när de kom (för annars hade det ju inte varit samma barn), så jag tror inte att det är särskillt många som är avundsjuka varken på yngre eller äldre föräldrar.

  • JuliaåRonjasmammis

    Nej, "dem äldre" är inte avundsjuka på unga mammor. Vad finns där att vara avundsjuk på? Zipp, noll, nada.


    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Matillin

    Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?

    Jag tror faktiskt att det här stämmer efter vad jag hört.
    Men det beror på att äldre föräldrar i större utsträckning är välutbildade.
    Och just därför har dom kanske också blivit "äldre" föräldrar
    Folk som är välutbildade får nämligen i mycket högre utsträckning välutbildade barn.

    Sen är det väl inte så att unga föräldrar får kritik just för att dom är unga?
    Jag tror bara dom allra flesta ser det som mer fördelaktig både för barn och föräldrar om man är lite äldre när man skaffar sina barn?

  • wholelottarosie

    En del trötta 40+ bebismammor kan nog mycket väl vara avundsjuka på yngre mammor som kanske orkar mer, men annars tror jag att kritiken yngre mammor får mest beror på okunnighet och trångsynthet.

  • maey

    Som sagt, vad finns det att vara avundsjuk på?
    Alla föräldrar blir kritiserade, jag tror bara att det är lättare att ta åt sig ju yngre man är...har man några år på nacken har man inte samma behiv av att visa hur duktig man är.

  • wholelottarosie
    Matillin skrev 2010-04-09 19:43:59 följande:
    Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?Jag tror faktiskt att det här stämmer efter vad jag hört.Men det beror på att äldre föräldrar i större utsträckning är välutbildade.Och just därför har dom kanske också blivit "äldre" föräldrar Folk som är välutbildade får nämligen i mycket högre utsträckning välutbildade barn.Sen är det väl inte så att unga föräldrar får kritik just för att dom är unga?Jag tror bara dom allra flesta ser det som mer fördelaktig både för barn och föräldrar om man är lite äldre när man skaffar sina barn?
     Det beror nog på vad "lite äldre" innebär.

    Inom vården så har jag bara fått höra hur positivt det är med yngre föräldrar, särskillt vad gäller själva graviditeten. De med flest fördomar mot yngre föräldrar är äldre föräldrar. Man vill väl framhäva sig själv och försvara sina egna val. Hör fler fördomar mot äldre föräldrar än yngre faktiskt, och då även från dem som inte är föräldrar, pensionärer osv.
  • Tant Green

    Absolut inte, jag tyckte det var jättejobbigt när jag var runt 20 och fortfarande orkade bry mig om vad folk tänkte och tyckte om mig hela tiden, och lätt tog åt mig av kritik. Nu när jag är 40 är jag mycket avslappnad och litar på mig själv, och det är väldigt skönt som förälder eftersom kan lägga energin på viktigare saker då

Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"