Inlägg från: Miss Maya |Visa alla inlägg
  • Miss Maya

Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?

Häromdagen kom jag till dagis för att hämta min dotter. Då ser jag henne, längst bort på gården, högst upp i rutschkanan, glad och lycklig. Svisch, sa det så hade hon åkt ner, lika lycklig. Och så upp igen och så ner.

Och det är väl roligt att hon finner det roande. Det jag noterade dock var avsaknaden av personal vid rutschkanan. Hon fick roa sig ganska själv där bäst hon ville. Just då visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka och kände mig ganska cool själv. Men ju mer jag tänker på det, destu mer stör det mig. Och idag var vi och rutschade igen och jag såg att hon verkligen inte hade koll alla gånger och en gång så hade hon nollkoll och jag såg bort i tre sekunder och hon åkte ner på magen med huvudet före. Bra gick det och hon tyckte det var roligt (haha). Det är dock inget jag önskar hon ska börja ta sig för jämt.

Överdriver jag när jag känner att det inte är okej att lämna en sådan liten helt själv vid rutschkanan?

• Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?
  • Miss Maya
    Fragile Angel skrev 2010-04-09 22:10:08 följande:
    Jag tycker nog att din oro är överdriven, men det är jag det .
    Jaa, jag frågar ju. Men efter idag är jag lite nojjig. Dessutom sa en ur personalen att hon hade råkat komma fel med benet, hon sätter sig liksom ner långt innan hon är vid kanten och hasar sig fram. Då hade ena benet hamna snett och hon höll på att falla ur rutschkanan helt.

Och så ställer hon sig ibland upp direkt när hon kommit upp, med trappan bakom. Ibland så backar hon även utan att titta efter. Det blir ju ett litet fall nerför där... Baklänges. Jag är ingen hönsmamma och hon får göra en del och jag håller inte i henne när hon åker, men ja... Jag önskar helst att hon låter bli att vurpa på huvudet från dagis rutschkana.

Men men jag är kanske övernojjig.
  • Miss Maya
    Gravidgrodan skrev 2010-04-09 22:12:58 följande:
    Nej du överdriver inte alls enligt mig. Självklart beror det på barnet och hur stor/hög rutschkanan är. Men jag skulle för allt i världen inte låta min kille som strax blir 2 år åka själv i rutschkanan. Tycker du ska ta upp det med förskolan!
    Hon får åka själv när vi är ute på lekplatsen. I stort sett. Men jag står brevid och har uppsikt över henne, eller hjälper henne om jag ser att hon behöver hjälp.

Och jag har svårt att uppskatta höjden på rutschkanan så här bara, men det är ingen pluttig för småbarn. De har en mini-rutschkana också, men den är nog inte så intressant för henne.

Dagis rutschkana är brantare nertill, än vad den är som hon åkte idag. Om jag minns rätt. Dvs råkar hon åka ner på mage så blir det nog så att hon landar på ansiktet misstänker jag.
  • Miss Maya
    Hallonmumsan skrev 2010-04-09 22:16:36 följande:
    nej du överdriver inte. min son ramlade ner ifrån trappan på en ganska hög rutchbana på dagis när ingen hade haft uppsyn. han var då två år. barnen knuffas ofta och det är lätt hänt att dom lite mindre tappar balansen eller liknande. nu gick det bra för honom tackolov men det kunde gått mycket illa
    Ja det oroar mig också lite, då trappan är ganska brant. Och så finns det ett trä-staket bakom. Vet dock inte om det är så nära så hon skulle falla på det om hon föll bakåt. Är inte säker. Ska kolla upp det på måndag.
  • Miss Maya
    Gravidgrodan skrev 2010-04-09 22:23:09 följande:
    Ja, det där med trappan är ju också viktigt så att de inte ramlar från den och att barnen ofta knuffas. Självklart borde personalen ha koll tycker man.
    Ja knuffas kan de ju också göra, men det är jag inte så rädd för. Några barn försökte ta sig upp före dottern idag och hon blev skitarg och satte igång och tjuta av ilska!
  • Miss Maya
    Hallonmumsan skrev 2010-04-09 22:27:23 följande:
    det är ju bra. min son var den försiktiga typen som dom kunde ta leksaker ifrån utan att han sa nått. nu har han däremot börjat ta för sig
    Så har min dotter varit också och ibland säger hon fortfarande inget om någon tar något av henne. Men hon har börjat bli lite mer kaxig nu och det kan behövas!
  • Miss Maya

Fast dottern åker ju frekvent så vi får väl hoppas hon börjar ha stenkoll snart. Idag gick klättrade hon nog upp och åkte ner 20 gånger på raken. Puh...

• Miss Maya
    Fenomen a skrev 2010-04-09 22:37:38 följande:
    Kan de vara så att de måste få uppleva vad som händer om de ramlar att det faktiskt gör ont. Då kan de koppla till vad man säger.
    Ja, ibland är det nog så. Hon ramlade från matstolen för första gången häromdagen och jag hann ta i henne innan hon slog i golvet, men hon blev rejält skrämd och efter det har hon varit betydligt mer noga med hur hon sätter sig.

Fast jag vill ändå inte att hon ska lära sig att rutschkana kan vara farligt genom att vurpa ner på huvudet.
  • Miss Maya
    Fenomen a skrev 2010-04-09 22:44:27 följande:
    Klart man inte vill, tycker att man kan börja vaddera hela världen när man får barn men man måste nog lita till dem och komma ihåg att det inte är så farligt
    Eller så blir det farligt. Att landa på huvudet är aldrig bra. Jag vet äldre barn som fallit från lägre höjder än denna och brutit både armar och ben. Otur och landat riktigt illa. Det är undantagsfall, självklart, men det händer. Sitter hon högst upp där och hamnar snett med kroppen och vurpar ner med huvudet före över kanten, ja, den tanken tycker jag är rejält otäck.
  • Miss Maya
    BlommyNess12 skrev 2010-04-10 10:51:14 följande:
    Det där är ju ingen allmän sanning det beror ju faktiskt helt på. T.ex på min sons dagis där har de lagt en rutschkana på en kulle. Barnen går upp för kullen och åker ner. Det är alltså gräs och kulle på alla sidor, om han skulle ramla ur rutschkanan så är det ca 15 cm till en gräsmatta och det värsta som skulle kunna hända är att han rullar ner för kullen.
    Men det är ju en helt annan sak?
  • Miss Maya
    Julia85 skrev 2010-04-10 15:51:44 följande:
    Jag tycker inte det är någon fara om hon åker själv. Barn måste ju lära sig själva vad som är farlig och inte. Om man ska nojja över en sådan sak så ska du inte åka bil, du kan ju krocka.. Du ska inte gå ut och gå, kan ju bli påkörd. Inte vara i huset, kan ju börja brinna.. Ja, du fattar nog vad jag menar..
    Tycker inte dina jämförelser passar in här riktigt, men men.
  • Miss Maya
    Julia85 skrev 2010-04-10 20:05:12 följande:
    Fast du är ju rädd att något ska hända.. Som att ditt barn ramlar ner när det klättrar upp till rutschkanan.. Barnet kan ju lika gärna klättra upp på en stol och upp på bordet hemma hos er, därifrån kan hon ju ramla och slå i huvudet i stolen eller något annat.. Eller slå ut tänderna mot golvet m.m. Det jag menar är att barnen är aldrig säkra någon stans! Så en rutschkanan på dagis är väl inget att hänga upp sig på?
    Ja för att jag sett hur min dotter beter sig i rutschkanan ja!

Jag är inte rädd för att bli påkörd av en bil för jag tittar mig runt och min dotter sitter i vagnen, jag är inte rädd att det ska börja brinna för jag har inget min dotter kan leka med som skulle orsaka det, jag är ytterst noga med att stänga spisen, osv osv osv.

MEN jag har sett hur oaktsam, i rent oförstånd, dottern kan vara i en rutschkana, ja!
  • Miss Maya
    Marsch skrev 2010-04-11 18:32:51 följande:
    Det beror ju helt på hur stadig och duktig din dotter är motoriskt sett och absolut på hur rutschkanan är utformad.
    tja upp kommer hon, utan problem. Ner kommer hon också, utan problem. MEN hon saknar förståndet att vara lite försiktig. Ställer sig upp precis när hon kommit upp för trappan så trappan är några cm bakom henne bara, det tycker jag är lite läskigt. Som att jag skulle ställa henne på matbordet här hemma, med ryggen mot kanten, några cm ifrån ungefär . Sånt gör mig lite oroad.

Hon är dock försiktig vid själva kanten på rutschkanan. Hon sätter sig alltid ner en bit ifrån och hasar sig fram på rumpan tills hon kan åka ner. Så på så sätt har hon koll. Å andra sidan så har hon så bråttom ibland så hon är på väg att hamna snett med kroppen och antingen åka över kanten eller åka ner på sida eller på rygg med huvudet före.

Men det är kanske jag som övernojjar i detta fall. Jag kännr mig ju fullkomligt trygg med dagis i övrigt!
Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?