• Miss Maya

Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?

Häromdagen kom jag till dagis för att hämta min dotter. Då ser jag henne, längst bort på gården, högst upp i rutschkanan, glad och lycklig. Svisch, sa det så hade hon åkt ner, lika lycklig. Och så upp igen och så ner.

Och det är väl roligt att hon finner det roande. Det jag noterade dock var avsaknaden av personal vid rutschkanan. Hon fick roa sig ganska själv där bäst hon ville. Just då visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka och kände mig ganska cool själv. Men ju mer jag tänker på det, destu mer stör det mig. Och idag var vi och rutschade igen och jag såg att hon verkligen inte hade koll alla gånger och en gång så hade hon nollkoll och jag såg bort i tre sekunder och hon åkte ner på magen med huvudet före. Bra gick det och hon tyckte det var roligt (haha). Det är dock inget jag önskar hon ska börja ta sig för jämt.

Överdriver jag när jag känner att det inte är okej att lämna en sådan liten helt själv vid rutschkanan?

• Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?
  • Fragile Angel

Jag tycker nog att din oro är överdriven, men det är jag det .

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Miss Maya
    Fragile Angel skrev 2010-04-09 22:10:08 följande:
    Jag tycker nog att din oro är överdriven, men det är jag det .
    Jaa, jag frågar ju. Men efter idag är jag lite nojjig. Dessutom sa en ur personalen att hon hade råkat komma fel med benet, hon sätter sig liksom ner långt innan hon är vid kanten och hasar sig fram. Då hade ena benet hamna snett och hon höll på att falla ur rutschkanan helt.

Och så ställer hon sig ibland upp direkt när hon kommit upp, med trappan bakom. Ibland så backar hon även utan att titta efter. Det blir ju ett litet fall nerför där... Baklänges. Jag är ingen hönsmamma och hon får göra en del och jag håller inte i henne när hon åker, men ja... Jag önskar helst att hon låter bli att vurpa på huvudet från dagis rutschkana.

Men men jag är kanske övernojjig.
  • Gravidgrodan

Nej du överdriver inte alls enligt mig. Självklart beror det på barnet och hur stor/hög rutschkanan är. Men jag skulle för allt i världen inte låta min kille som strax blir 2 år åka själv i rutschkanan. Tycker du ska ta upp det med förskolan!

• BlommyNess12

Jag tycker det är helt ok. Min son är lika gammal och åker jämt rutschkana själv på dagis, han åker i sin inomhusrutschkana själv också.

• Hallonmumsan

nej du överdriver inte. min son ramlade ner ifrån trappan på en ganska hög rutchbana på dagis när ingen hade haft uppsyn. han var då två år.
    barnen knuffas ofta och det är lätt hänt att dom lite mindre tappar balansen eller liknande.
    nu gick det bra för honom tackolov men det kunde gått mycket illa

• Miss Maya
    Gravidgrodan skrev 2010-04-09 22:12:58 följande:
    Nej du överdriver inte alls enligt mig. Självklart beror det på barnet och hur stor/hög rutschkanan är. Men jag skulle för allt i världen inte låta min kille som strax blir 2 år åka själv i rutschkanan. Tycker du ska ta upp det med förskolan!
    Hon får åka själv när vi är ute på lekplatsen. I stort sett. Men jag står brevid och har uppsikt över henne, eller hjälper henne om jag ser att hon behöver hjälp.

Och jag har svårt att uppskatta höjden på rutschkanan så här bara, men det är ingen pluttig för småbarn. De har en mini-rutschkana också, men den är nog inte så intressant för henne.

Dagis rutschkana är brantare nertill, än vad den är som hon åkte idag. Om jag minns rätt. Dvs råkar hon åka ner på mage så blir det nog så att hon landar på ansiktet misstänker jag.
  • Eisa

Jag förstår din oro. Klart man vill att en personal ska se när en 1,5-åring åker en ute-rutschkana.

• Hallonmumsan

åka ner själv klarar dom kanske men en extra hand uppför trappan är väl det viktiga och att någon ser till att det går rätt till vid rutchbanan

• Miss Maya
    Hallonmumsan skrev 2010-04-09 22:16:36 följande:
    nej du överdriver inte. min son ramlade ner ifrån trappan på en ganska hög rutchbana på dagis när ingen hade haft uppsyn. han var då två år. barnen knuffas ofta och det är lätt hänt att dom lite mindre tappar balansen eller liknande. nu gick det bra för honom tackolov men det kunde gått mycket illa
    Ja det oroar mig också lite, då trappan är ganska brant. Och så finns det ett trä-staket bakom. Vet dock inte om det är så nära så hon skulle falla på det om hon föll bakåt. Är inte säker. Ska kolla upp det på måndag.
  • Gravidgrodan

Jag kan tillägga att jag inte heller är speciellt hönsig av mig, men just vad gäller att åka rutschkana och min son så litar jag inte på att han har koll själv. Han är i och för sig en ganska försiktig kille och började gå ganska sent så det spelar kanske också in. Vi har kommit så långt att han åker själv i de små rutschkanorna som mest används inomhus. Men om du TS känner att du inte kan lita på att hon har koll varje gång så skulle jag nog prata med förskolepersonalen så att de kan ha lite extra koll på henne när hon åker.

Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?