• Denebola

Köttbullssmeten blir för lös, hur får jag runda köttbullar?

Jag brukar göra köttbullar enligt recept i Vår kokbok, men jag tycker att den smeten blir väldigt lös. Därför har jag börjat använda mindre vätska än vad som anges, men jag tycker fortfarande att smeten blir för lös. När jag steker köttbullarna så "faller de ihop" och slutar vara runda. I slutändan blir de snarare trekantiga än runda. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Eller någon kanske har ett bättre recept att dela med sig av?

Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 13:35
    Receptet jag brukar använda:

400 g blandfärs
    3/4 dl havregryn
    1 msk potatismjöl
    1½ dl mjölk (fast jag tar inte så mycket, kanske hälften)
    1 tsk salt
    1 ägg
    ½ lök
    svartpeppar

Blandar havregryn, potatismjöl och mjölk, låter det stå 10 min innan jag blandar i resten av ingredienserna.
  • Svar på tråden Köttbullssmeten blir för lös, hur får jag runda köttbullar?
  • Denebola
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-11 04:07:42 följande:
    Med den smet jag använder går det alldeles utmärkt att trilla runda bullar trots att den är lite lös! Jag inboxar receptet till den som är intresserad! Fast iofs, hur perfekt runda vill man att köttbullarna ska vara? Jag är inte så petig, men det finns ju människor som är perfektionister. Perfektionister som mäter köttbullarna med millimeterverktyg och faller i gråt för att bullarna inte med lätthet rullar över golvet, förstår jag mig inte alls på. Fast jag bjuder på mitt recept till dessa också, jag är en generös människa!
    Jag tar gärna emot receptet Jag kommer inte stå med mätsticka, jag lovar
  • linjes

Annars går man på ica och köper färdiga runda köttbullar,det går oxå bra

Jag har sån tur att ingen i min familj äter köttbullar så jag slipper rulla ihop några

• Dundermamman
    linjes skrev 2010-04-11 10:57:31 följande:
    Annars går man på ica och köper färdiga runda köttbullar,det går oxå bra Jag har sån tur att ingen i min familj äter köttbullar så jag slipper rulla ihop några
    Blää...smakar inte ens köttbullar!

Gissa vad det blir till middag hos oss idag ???
    Jo, köttbullar med potatis, gräddsås, kokta morötter och lingonsylt {#lang_emotions_dreamer}
    *Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Denebola
    linjes skrev 2010-04-11 10:57:31 följande:
    Annars går man på ica och köper färdiga runda köttbullar,det går oxå bra Jag har sån tur att ingen i min familj äter köttbullar så jag slipper rulla ihop några
    Nej, bevare mig väl! Hellre ihopfallna oformliga hemmagjorda köttbullar än köpta som bara smakar gummi {#lang_emotions_dreamer}
  • Lorelei

Jag kör enkel variant med bara ströbröd och vatten (så pass att det forfarande är löst när det fått stå och svälla i ca 10 minuter. Riven lök, salt, peppar (gärna flera olika sorter), dijonsenap och ev. lite buljongpulver/fond beroende på vad jag har hemma. Ett av tricken är att inte ha för lite vätska när man rullar köttbullar har jag lärt mig. Vatten på skärbrädan och på händerna så går det enkelt. Rulla lagom mycket i pannan.

Mäh! Nu blev jag ju sugen på köttbullar!

• Maggis

Jag brukar ha i några kokta mosade potatisar i smeten. Ger en bra fasthet.

//Maggis
  • Denebola
    Lorelei skrev 2010-04-11 11:49:05 följande:
    Jag kör enkel variant med bara ströbröd och vatten (så pass att det forfarande är löst när det fått stå och svälla i ca 10 minuter. Riven lök, salt, peppar (gärna flera olika sorter), dijonsenap och ev. lite buljongpulver/fond beroende på vad jag har hemma. Ett av tricken är att inte ha för lite vätska när man rullar köttbullar har jag lärt mig. Vatten på skärbrädan och på händerna så går det enkelt. Rulla lagom mycket i pannan. Mäh! Nu blev jag ju sugen på köttbullar!
    Haha, det var min plan, att göra hela FL sugen på köttbullar {#lang_emotions_djavulsk}

Jag brukar ha blöt skärbräda och doppar händerna i kallt vatten när jag rullar. Men att rulla dem i pannan går inte, de bara glider runt med samma yta mot pannan hela tiden i stället för att snurra.
  • Nice Girl Wrong Place

Om du använder nötfärs kan det vara så att den inte är tillräckligt fet.
    Som säkert många föreslagit, ha i harvegryn, ströbröd och gärna ett ägg!
    Jag brukar också ha i en kokt kall riven potatis.
    Då håller den. Smeten alltså.

Beautifully Human
  • Lexx
    Denebola skrev 2010-04-11 11:42:35 följande:
    Nej, bevare mig väl! Hellre ihopfallna oformliga hemmagjorda köttbullar än köpta som bara smakar gummi
    hehe, på den punkten är jag beredd att hålla med :)
  • supersemlan
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-11 03:49:57 följande:
    Att göra köttbullar i långpanna i ugnen är ingen hit. Både känns och smakar industriellt storkök. Egengjorda köttbullar ska stekas i (helst) gjutjärnspanna i riktigt smör! 
    Men nu måste jag ju invända att smaken beror på vad man har i smeten. Och att det inte finns något som helst hinder för att fräsa på ugnsstekta köttbullar i gjutjärnspannan efteråt. Mina egna ugnsstekta köttbullar är överlägset godare än mamma scans och inte ett dugg industriella. Hmpf. *förnärmad*
Svar på tråden Köttbullssmeten blir för lös, hur får jag runda köttbullar?