• march

Idag får inte min 4 åring lördagsmys..

Barnen brukar få lite godis på lördagar men idag blir det inget godis till min 4 åriga tjej. 

Vi var nämligen och hälsade på barnens kusiner och hon var helt hysterisk. Sa till henne flera gånger att det räckte och att hon skulle sluta retas, puttas..  Efter tredje gången så sa jag till henne att om hon inte lyssnar och är snäll mot lillebror och kusin så åker vi hem. Och så fortsatte hon....  Då satte jag på lillebror ytter kläderna och även henne, då blev hon förbannad skrek och slogs(trots). Gravid som man är fick jag hålla fast benen så att jag inte skulle få en spark på magen. 

När vi till slut satt i bilen så förklarade jag för henne att hennes beteende inte var acceptabelt och att idag blir det inget lördagsgodis. Kommer hålla fast vid det..
    Nu är hon sig själv igen och är hur underbar som helst.
    Brukar inte köra med "straff" metoden men idag blev det tyvärr så.

Hur hade ni hanterat det hela??
    Tycker det är intressant att höra hur andra hanterar såna situationer.

Flicka 051028, pojke 070625, BF 100614
  • Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..
  • Sissi82
    march skrev 2010-04-10 16:32:42 följande:
    Barnen brukar få lite godis på lördagar men idag blir det inget godis till min 4 åriga tjej.  Vi var nämligen och hälsade på barnens kusiner och hon var helt hysterisk. Sa till henne flera gånger att det räckte och att hon skulle sluta retas, puttas..  Efter tredje gången så sa jag till henne att om hon inte lyssnar och är snäll mot lillebror och kusin så åker vi hem. Och så fortsatte hon....  Då satte jag på lillebror ytter kläderna och även henne, då blev hon förbannad skrek och slogs(trots). Gravid som man är fick jag hålla fast benen så att jag inte skulle få en spark på magen.  När vi till slut satt i bilen så förklarade jag för henne att hennes beteende inte var acceptabelt och att idag blir det inget lördagsgodis. Kommer hålla fast vid det..Nu är hon sig själv igen och är hur underbar som helst.Brukar inte köra med "straff" metoden men idag blev det tyvärr så.Hur hade ni hanterat det hela??Tycker det är intressant att höra hur andra hanterar såna situationer.
    Jag tror inte på den taktiken.. Hon kanske upplevt ngn orättvisa eller ngt annat.. bättre att inte låta henne leka med lillebror och kusin istället och sysselsätta sig med annat typ sätta sig ner och rita en stund. Sen när hon lugnat ner sig kan man ta upp varför hennes beteende inte är okej.. tror inte på godis bestraffningar.

Ska hon då när hon är beskedlig och gullig igen senare på kvällen fortfarande skämmas för ngt ni kunde samtalat om och avleda? Äta godis framför ett barn och inte låta henne smaka för att hon var stygg låter inte konstruktivt.. det kan få henne känna sig sämre och inte lär hon sig ngt på det?

Lycka till
    Mamma till två prinsessor♥
  • The Black Lady

Så länge hade jag inte straffat min 4-åring....

• march
    Sissi82 skrev 2010-04-10 16:39:41 följande:
    Jag tror inte på den taktiken.. Hon kanske upplevt ngn orättvisa eller ngt annat.. bättre att inte låta henne leka med lillebror och kusin istället och sysselsätta sig med annat typ sätta sig ner och rita en stund. Sen när hon lugnat ner sig kan man ta upp varför hennes beteende inte är okej.. tror inte på godis bestraffningar. Ska hon då när hon är beskedlig och gullig igen senare på kvällen fortfarande skämmas för ngt ni kunde samtalat om och avleda? Äta godis framför ett barn och inte låta henne smaka för att hon var stygg låter inte konstruktivt.. det kan få henne känna sig sämre och inte lär hon sig ngt på det? Lycka till
    Som sagt så tror jag inte heller på godis bestraffningar!!  Vilket jag skrev i inlägget. 
    Inget jag har gjort innan
    Försökte med att sysselsätta henne med annat, satte mig även ner och lekte med henne ett tag för att hon skulle lugna sig och sedan återgå med att leka med kusinerna.
    Efter några minuter var hon igång igen. 
  • march
    The Black Lady skrev 2010-04-10 16:44:03 följande:
    Så länge hade jag inte straffat min 4-åring....
    Förstår det..  Inget jag har gott samvete av just nu. 
  • Fredriks Mamma

Att du åkte hem, och gjorde som du sa, var väl bra.

Men att straffa henne så långt efter (inget lördagsmys) blir nog bara fel...

Bättre att "straffa" direkt, och då kontruktivt.

• Busbellan

Nej, det hade jag inte använt som bestraffning, har ju ingen relation till "brottet" öht.
    Hon blev väl redan straffad genom att ni åkte därifrån när hon inte kunde sköta sig, det är ju en mer rimlig konsekvens av hennes handlande.
    Nej, ge du henne godis ikväll

Mamma till Nora, August och Ella
  • march

Problemet just nu är att jag önskar att jag inte sagt det med godiset.  Det hade inte behövts med tanke på att jag höll fast vid att vi skulle åka hem om hon inte lugnade sig.  Det borde ha räckte. 

• Saadie

Jag hade inte gjort på det sättet.

Jag tycker man ska prata om saker, ha en dialog och det är ju möjligt med en 4-åring, iaf när de har lugnat ner sig.

Jag förstår din reaktion och frustration, framförallt med tanke på graviditeten.

MEN NU TILL DET POSITIVA:

Okej, en gång i hennes liv när hon var 4 år så fick hon inget godis på en lördag.

"Vad gör det om hundra år när allting kommer kring"

Dessutom skulle du kunna baka en kaka istället för godis. Bara det inte blir så att alla sitter med godis och hon blir utan.

• vårtulpan

Jag tycker du gör rätt. Kanske inget att ta till i första taget, men jag tror på att vara konsekvent, att se att det man gör får konsekvenser. Jag antar att hon fick många chanser men ändå betedde sig illa. Jag tror det lönar sig i längden, "experternas" tips går det trender i, men man känner bäst själv vad som funkar för sitt eget barn, och det kan vara oilka för olika barn, även i samma familj.

• march
    Busbellan skrev 2010-04-10 16:48:45 följande:
    Nej, det hade jag inte använt som bestraffning, har ju ingen relation till "brottet" öht. Hon blev väl redan straffad genom att ni åkte därifrån när hon inte kunde sköta sig, det är ju en mer rimlig konsekvens av hennes handlande. Nej, ge du henne godis ikväll
    Ja jag känner det nu att hon borde få godiset ikväll med tanke på att hon är HELT underbar nu!!

Kanske kan förklara för henne att jag blev lite för arg efteråt och att det var fel att ta bort godiset. Vad tror ni??
Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..