• march

Idag får inte min 4 åring lördagsmys..

Barnen brukar få lite godis på lördagar men idag blir det inget godis till min 4 åriga tjej. 

Vi var nämligen och hälsade på barnens kusiner och hon var helt hysterisk. Sa till henne flera gånger att det räckte och att hon skulle sluta retas, puttas..  Efter tredje gången så sa jag till henne att om hon inte lyssnar och är snäll mot lillebror och kusin så åker vi hem. Och så fortsatte hon....  Då satte jag på lillebror ytter kläderna och även henne, då blev hon förbannad skrek och slogs(trots). Gravid som man är fick jag hålla fast benen så att jag inte skulle få en spark på magen. 

När vi till slut satt i bilen så förklarade jag för henne att hennes beteende inte var acceptabelt och att idag blir det inget lördagsgodis. Kommer hålla fast vid det..
    Nu är hon sig själv igen och är hur underbar som helst.
    Brukar inte köra med "straff" metoden men idag blev det tyvärr så.

Hur hade ni hanterat det hela??
    Tycker det är intressant att höra hur andra hanterar såna situationer.

Flicka 051028, pojke 070625, BF 100614
  • Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..
  • march
    vårtulpan skrev 2010-04-10 16:50:33 följande:
    Jag tycker du gör rätt. Kanske inget att ta till i första taget, men jag tror på att vara konsekvent, att se att det man gör får konsekvenser. Jag antar att hon fick många chanser men ändå betedde sig illa. Jag tror det lönar sig i längden, "experternas" tips går det trender i, men man känner bäst själv vad som funkar för sitt eget barn, och det kan vara oilka för olika barn, även i samma familj.
    Visst är det så.. Jag gav henne många disskutioner och gav henne tid. Men jag vet att det räckte med att vi åkte hem. Det var hennes konsekvens.
  • vårtulpan

Jag håller med Saadie: vad gör det om hundra år...
    Inget hon far illa av, ha inte dåligt samvete, jag är övertygad om att du gjorde ditt bästa.
    Hon märker ju att du älskar henne ändå, det är det viktiga.

• march
    Saadie skrev 2010-04-10 16:50:05 följande:
    Jag hade inte gjort på det sättet. Jag tycker man ska prata om saker, ha en dialog och det är ju möjligt med en 4-åring, iaf när de har lugnat ner sig. Jag förstår din reaktion och frustration, framförallt med tanke på graviditeten.   MEN NU TILL DET POSITIVA: Okej, en gång i hennes liv när hon var 4 år så fick hon inget godis på en lördag. "Vad gör det om hundra år när allting kommer kring" Dessutom skulle du kunna baka en kaka istället för godis. Bara det inte blir så att alla sitter med godis och hon blir utan.
    Ja det är inte det lättaste med dessa hormoner och trots
  • mandelblomma

nej eftersom du inte talat om den konsekvensen om att inte få lördagsmys innan så nej....du sa att konsekvensen var att ni sulle åka hem och det gjorde ni...så har du i efterhand lagt till ett straff.
    I en "förhandling" måste an vara schysst även mot fyra åringar och tala om vad som gäller :)

• march

Vad skönt att ni är så förstående

Det är inte lätt med mamma samvetet ibland.

• Busbellan
    march skrev 2010-04-10 16:51:25 följande:
    Ja jag känner det nu att hon borde få godiset ikväll med tanke på att hon är HELT underbar nu!!Kanske kan förklara för henne att jag blev lite för arg efteråt och att det var fel att ta bort godiset. Vad tror ni??
    Det låter väl alldeles perfekt. Förklara hur du kände och att det blev lite fel
    Mamma till Nora, August och Ella
  • march
    mandelblomma skrev 2010-04-10 16:54:51 följande:
    nej eftersom du inte talat om den konsekvensen om att inte få lördagsmys innan så nej....du sa att konsekvensen var att ni sulle åka hem och det gjorde ni...så har du i efterhand lagt till ett straff. I en "förhandling" måste an vara schysst även mot fyra åringar och tala om vad som gäller :)
    Så du tycker att jag kan ta bort extra "straffet" med godiset??
  • MalinEddie
    march skrev 2010-04-10 16:51:25 följande:
    Kanske kan förklara för henne att jag blev lite för arg efteråt och att det var fel att ta bort godiset. Vad tror ni??
    Så hade jag gjort.
  • Ullis 10

Det är bra att du tar tag i det - åker hem osv. Jag har inte varit med om nåt sånt och måste erkänna att jag nog hade blivit så förbannad att de aldrig gjort om det...

• march
    Busbellan skrev 2010-04-10 16:56:43 följande:
    Det låter väl alldeles perfekt. Förklara hur du kände och att det blev lite fel
    Jag ska göra det..  Tror på att barn ska veta att föräldrar oxå kan göra fel ibland
Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..