• march

Idag får inte min 4 åring lördagsmys..

Barnen brukar få lite godis på lördagar men idag blir det inget godis till min 4 åriga tjej. 

Vi var nämligen och hälsade på barnens kusiner och hon var helt hysterisk. Sa till henne flera gånger att det räckte och att hon skulle sluta retas, puttas..  Efter tredje gången så sa jag till henne att om hon inte lyssnar och är snäll mot lillebror och kusin så åker vi hem. Och så fortsatte hon....  Då satte jag på lillebror ytter kläderna och även henne, då blev hon förbannad skrek och slogs(trots). Gravid som man är fick jag hålla fast benen så att jag inte skulle få en spark på magen. 

När vi till slut satt i bilen så förklarade jag för henne att hennes beteende inte var acceptabelt och att idag blir det inget lördagsgodis. Kommer hålla fast vid det..
    Nu är hon sig själv igen och är hur underbar som helst.
    Brukar inte köra med "straff" metoden men idag blev det tyvärr så.

Hur hade ni hanterat det hela??
    Tycker det är intressant att höra hur andra hanterar såna situationer.

Flicka 051028, pojke 070625, BF 100614
  • Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..
  • Saadie
    Licens To Kiss skrev 2010-04-10 17:50:15 följande:
    Hålla fast vid de man säger och de benhårt nja verkligeninte alltid. Gräns och konsekvenser ja men de finns gränser för sånt också. Nån måtta tycker jag de finns och tack för de finns de nåt som heter "be om ursäkt" för oss vuxna med, inte bara vårat småfolk.
    Precis, och även om man kör stenhårt med "inget godis om du slåss" istället för dialog, empati, rationella empatiska skäl till varför man inte ska slåss, så kommer barn att hamna i konflikter där känslorna tar över och då är tanken på lördagsgodis lika långt bort som den empatiska övertygelsen. De tänker helt enkelt inte på godis, lekland eller nya leksaker just då.

Sen kommer en ålder då de själva kan kontrollera sina inköp och matvanor och då finns det ingen konsekvens man som förälder kan dra till, och då hoppas man att den rationella övertygelsen och icke-våld sitter någonstans i bakhuvudet på "barnet".
  • McIris

Du är hennes mamma, du känner henne.

Hon överlever utan lördagsgodis en kväll, hon blir inte traumatiserad av det.
    Men....det är inte på något sätt fruktansvärt att ångra sig som förälder, ta tillbaka o säga "förlåt, jag gick lite för långt".

Herrgud, vilken diskussion det kan bli! Jag vet inte vad för 4-åringar ni har, men det handlar väl inte om blodtörstiga bovar ändå? Man är mänsklig som förälder, det är viktigast. Jag har själv en 3- åring som är fullt resonabel, kan förstå det vi pratar om o har inte blivit odräglig för att jag ibland är ikonsekvent.

• moretime

Vår 7-åriga son fick ej fredagsmys då han hade ett stort vredesutbrott och slog sin pappa, skrek väldigt elaka saker till honom.
    Men jag förklarade att det är ok att bli arg, men inte att slå och vara taskig, pappa hade helt enkelt ingen lust att köpa godis då, så ingen i familjen hade fredagsmys.
    Det var ju väldigt känslomässigt, men jag hoppas att han fattade poängen!

• march

Kan tillägga att jag pratat med dottern och vet varför hon var så arg.  Det var ändå inte ett ok beteende av henne att puttas och retas men förklarade för henne att det var inte konstigt att hon blev arg. Men nästa gång ska hon förklara varför hon är arg istället för att bli uttåtagerande.

Ha en trevlig lördagskväll alla, det ska vi ha

Flicka 051028, pojke 070625, BF 100614
  • Teskedsmamman

Till min 6-åring kör jag konstant med att om han inte sköter sig, gör som de säger på sim skolan osv så får han inte spela Wii {#lang_emotions_djavulsk}

Indraget lördagsgodis fungerar inte här, men ta bort hans wii... ja jösses, jag kan få honom att stå på huvudet på Stora Torg, iklädd Nasse-kostym och sjunga en riktigt pinsam sång om det är så.... *muhahahaha*

Bra tt ha nåt hårt att argumentera med när han ballar ur som en 6-åring kan göra...

3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Ullis 10
    Licens To Kiss skrev 2010-04-10 17:50:15 följande:
    Hålla fast vid de man säger och de benhårt nja verkligeninte alltid. Gräns och konsekvenser ja men de finns gränser för sånt också. Nån måtta tycker jag de finns och tack för de finns de nåt som heter "be om ursäkt" för oss vuxna med, inte bara vårat småfolk.
    Föräldrar ska absolut be om ursäkt!

OM de gjort något fel dvs.
  • Cloud Berry
    Zygo skrev 2010-04-10 17:44:17 följande:
    Kvittar om godisstraffet var senare, har du redan sagt det, så stå fast vid det. En fyraåring ska inte behöva ifrågasätta sin mamma. Självklart är detta curlingbeteende, tro inget annat. Du gör henne förvirrad och lär henne att det är ok att bete sig illa, bara man blir snäll sen och att det vuxna säger kan man ifrågasätta. Sistnämnda bra när barnet är äldre och ska lära sig kritiskt tänkande, men fasiken inte hos en fyraåring. Så då antar jag att det här aldrig mer kommer att hända, eftersom din flicka "är helt införstådd".  Fint. Önskar dig all lycka till. Det lär du behöva.
    Vilket bullshit
    McIris skrev 2010-04-10 17:55:19 följande:
    Du är hennes mamma, du känner henne.Hon överlever utan lördagsgodis en kväll, hon blir inte traumatiserad av det. Men....det är inte på något sätt fruktansvärt att ångra sig som förälder, ta tillbaka o säga "förlåt, jag gick lite för långt". Herrgud, vilken diskussion det kan bli! Jag vet inte vad för 4-åringar ni har, men det handlar väl inte om blodtörstiga bovar ändå? Man är mänsklig som förälder, det är viktigast. Jag har själv en 3- åring som är fullt resonabel, kan förstå det vi pratar om o har inte blivit odräglig för att jag ibland är ikonsekvent.
    Tummen upp!
  • Trevlig eftermiddag
    march skrev 2010-04-10 16:32:42 följande:
    Barnen brukar få lite godis på lördagar men idag blir det inget godis till min 4 åriga tjej.  Vi var nämligen och hälsade på barnens kusiner och hon var helt hysterisk. Sa till henne flera gånger att det räckte och att hon skulle sluta retas, puttas..  Efter tredje gången så sa jag till henne att om hon inte lyssnar och är snäll mot lillebror och kusin så åker vi hem. Och så fortsatte hon....  Då satte jag på lillebror ytter kläderna och även henne, då blev hon förbannad skrek och slogs(trots). Gravid som man är fick jag hålla fast benen så att jag inte skulle få en spark på magen.  När vi till slut satt i bilen så förklarade jag för henne att hennes beteende inte var acceptabelt och att idag blir det inget lördagsgodis. Kommer hålla fast vid det..Nu är hon sig själv igen och är hur underbar som helst.Brukar inte köra med "straff" metoden men idag blev det tyvärr så.Hur hade ni hanterat det hela??Tycker det är intressant att höra hur andra hanterar såna situationer.
    Jag tycker du hanterade detta precis som man ska hantera ett barn. du gjorde helt enkelt rätt, om du inte sätter gränserna nu så kommer du säkerligen ha tonåringar som gör som de vill. du satte en gräns och du höll den och det är det som är det huvudsakliga. Man håller det man säger.
  • mandelblomma
    Trevlig eftermiddag skrev 2010-04-10 23:03:19 följande:
    Jag tycker du hanterade detta precis som man ska hantera ett barn. du gjorde helt enkelt rätt, om du inte sätter gränserna nu så kommer du säkerligen ha tonåringar som gör som de vill. du satte en gräns och du höll den och det är det som är det huvudsakliga. Man håller det man säger.
    ha ha ha...ja om det vore så enkelt att man per automatik får tonåringar som gör som man själv vill bara man är konsekvent med dem som små ;)
  • Trevlig eftermiddag
    mandelblomma skrev 2010-04-10 23:05:42 följande:
    ha ha ha...ja om det vore så enkelt att man per automatik får tonåringar som gör som man själv vill bara man är konsekvent med dem som små ;)
    Vad menar du, ditt äldsta är ju bara 15 år än så länge !!!!!!!

Det är ganska enkelt att sätta gränser för ett barn när det är mellan 0-14 år sen blir det inte lika enkelt. Och om man har lärt sitt barn grundgränsen/gränserba så vet de oftast om det när det börjar närma sig det artondeåret.

Jag vet inte hur du uppfostrar dina barn men jag tycker TS gjorde rätt i att hålla det hon sa. Att hon inte gav med sig är ett villkor ett barn få och ska kunna ta. Det går över och de ser nya vägar att ta.
Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..