Inlägg från: Michisen |Visa alla inlägg
  • Michisen

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

Som fjortonåring var jag en månad i Hastings på språkresa. Som femtonåring drog jag och dåvarande pojkvännen till London i en vecka. Som sextonåring flyttade jag hemifrån och har inte flyttat hem än, fjorton år senare. Som artonåring tågluffade jag och en kompis runt Europa för övrigt...

Vad ville jag säga med det?
    Mjo, att om min femtonåriga dotter påminner det minsta om mig själv så är det nog bara vackert att inse att det bara är att släppa taget och låta barnen göra sina egna misstag någonstans.

Femtonåringar må vara barn, men de är fullt kapabla att åka på en resa tillsammans med en vän.
    Ta hand om er och ha det så skoj!

• Michisen
    Simsonen skrev 2010-04-10 19:57:58 följande:
    Och om de råkar ut för något de inte är mogna att hantera kan man ändå stolt tänka "men jag är iallafall en cool modern mamma som ger mina barn frihet"praktiskt.
    Jajjemen. Du har ju så klart helt rätt och jag helt fel - bättre att inte låta dem göra ett jota mer än att sitta hemma i soffan med en virkning förrän de fyller trettio år, då kan jag möjligen låta dem få gå på någon trevlig gospelkonsert som jag hämtar och lämnar dem på.
  • Michisen
    Simsonen skrev 2010-04-10 20:04:59 följande:
    Oj  vad begränsad er värld måste vara. Antingen resa utomlands helt själv eller sitta hemma i soffan.För mig och mina ungar finns det massa alternativ däremellan och jag är övertygad om att de överlever att vänta med ensamma utlandsresor tills de är myndiga.Jag för min del är glad att jag inte fick fritt fram för alla galna ideer som 15 åring, jag ser det som ett bevis för att min mamma älskade mig och var rädd om mig.
    Själv vet jag att min mamma älskade mig och här sitter jag idag och lever fortfarande.
    Visst är det tur att vi alla är olika och tänker olika, annars vore det ju himla tråkigt.

Nej, min värld är inte så begränsad - till att börja med så tror jag att TS mamma känner sin dotter och hennes vän mycket bättre än vad någon av oss andra här inne gör, så därför antar jag att hon anser att det är okej för hennes femtonåring att åka till London.

Sen antar jag också att de övriga som inte tycker att det vore okej känner sina femtonåringar bäst och vet att de inte skulle klara av det och därför svarar utifrån sina förutsättningar.

Det är ju inte så svart eller vitt, liksom.
    Vill min femtonåring åka till London och jag bedömer att det vore okej med tät kontakt och så vidare så får h*n det, vill min femtonåring sitta hemma i soffan med virkning och jag bedömer att det är okej så får h*n det. Om du tycker det är begränsande så får du tycka det.
  • Michisen
    mandelblomma skrev 2010-04-10 20:04:16 följande:
    det finns något som heter en gyllene medelväg ;)
    Jodå, men ibland är det lite roligt att hårddra det hela för att påtala det orimliga. Känns lite som att väldigt många är överbeskyddande in absurdum, från graviditetet fram till ja, jag vet faktiskt inte när.

Beroende på femtonåring så får man ju se vad han/hon klarar av. Jag klarade uppenbarligen av språkresor, resor och annat, varför skulle jag tro mindre om mitt barn?
  • Michisen
    Simsonen skrev 2010-04-10 20:11:35 följande:
    Precis som jag också skrev i inlägg 34 För mig har det också alltid varit självklart att det finns massa alternativ däremellan men som sagt, läser man i tråden så finns det tydligen inte det för alla.
    Åh, förlåt, måste jag skriva det rätt ut: Det finns massor av alternativ mellan soffsittande till trettioårsåldern och att knuffa ut ungarna ur boet när de är gamla nog att gå.

Det trodde jag var uppenbart.
  • Michisen
    Simsonen skrev 2010-04-10 20:14:52 följande:
     Så för att du överlevde så är det riskfritt? Vi som inte skulle låtit våra barn åka tänker nog ett steg längre än bara "mitt barn sköter sig", kanske bör man tänka på att alla runt barnet inte säkert är lika skötsamma och vilken miljö det är för en 15 åring, som trots allt inte tänker som en vuxen gör.Vill man chansa och hoppas att allt funkar för den ensamma tonåringen långt borta i utlandet så visst,men jag hade inte gjort det med mitt barn.
    Nej, inte riskfritt. Men vet du, man kan bli våldtagen, mördad och drogad i Sverige med. Inget här i livet är riskfritt.

Som det låter i trådstarten så handlar det inte om dels en ensam tonåring, och dels inte om att det är vind för våg som gäller, utan tät kontakt.

Och som du säger, du hade inte gjort det med ditt barn. När kommer ditt barn att få göra något som du anser kan innehålla risker, undrar jag då? Vid vilken ålder?
    Simsonen skrev 2010-04-10 20:16:14 följande:
    Ja oh ja, visst ÄR det hemskt att vara överbeskyddande och inte låta dem bestämma fritt över sig själva när de är 15 år. Barnen kan ju få men för livet
    Det är skillnad på att vara överbeskyddande och att vara beskyddande. Det är skillnad på frihet under ansvar och bestämma fritt över sig själv.
    Och ja, barn kan få men för livet, hur man än gör. Det är en del av föräldraskapet att hitta den avpassning som fungerar för sig själv och ens barn.
    mandelblomma skrev 2010-04-10 20:16:21 följande:
    eller så hade du tur...;)Och ja, jag med!
    Eller så var vi bägge rätt skickliga.
  • Michisen
    amalie79 skrev 2010-04-10 20:49:52 följande:
    Men en femtonåring är alldeles för ung att släppa taget om! Okej, det fungerade kanske för dig och man ska inte stirra sig blind på ålder, men det kan ju bli helt tokigt också och är det verkligen värt att riskera det??Man kanske inte tycker det just då, men i efterhand så är iaf jag grymt tacksam över att mina föräldrar var så strikta som de var.
    Fast vet du, det är ju dagens syn på det hela. Förr i tiden (för inte så länge sedan) så blev man vuxen i och med konfirmationen vid femton års ålder. Då förväntades man skärpa till sig och sluta tramsa och klara av att jobba/studera/göra nytta för sig.

Mina föräldrar var i mitt tycke oerhört strikta, men samtidigt så gav de mig frihet under ansvar. De insåg helt enkelt att de absolut kunde tvinga mig att sitta hemma till den magiska artonårsdagen, men att ingen av oss skulle vara nöjd med den situationen. Just därför lät de mig åka på resa, eftersom jag talade om till vilket hotell vi skulle, vad vi skulle göra och dessutom hörde jag av mig varje kväll så att mamma kunde gå och lägga sig lugn. Det här var före mobiltelefonernas tid, nu för tiden är det ju ännu lättare att hålla koll via den...

Hur som helst - det är klart att det kan bli helt tokigt, men man måste se till individen, anser jag.
    Både som förälder och som barn.

De föräldrar som absolut inte vill släppa iväg sina barn tycker jag gör helt rätt i det, eftersom de uppenbarligen har fog för sin känsla i att de inte vill göra det, men samtidigt tycker jag definitivt inte att de föräldrar som ger sina barn lösare tyglar gör fel, jag litar på att de har fog för sin känsla att barnen är självständiga individer som klarar av det ansvar de tar på sig.

Jag menar - här går jag och lär mitt barn dagligen och stundligen att han klarar mer än vad han tror och vad jag tror med. Jag hjälper honom att hjälpa sig själv, han är jätteduktig och han är bara ett och ett halvt år. När han blir tonåring sedan, vill jag att han ska fortsätta att lära sig av sina egna misstag eller vill jag helt plötsligt hänga med honom på allting tills han fyller arton?

Jag vet inte. Men jag hoppas på att jag fram tills dess lärt känna honom väl nog för att kunna ta ett beslut som är bra för alla, i det läget.

Därför så kan jag inte kategoriskt säga att alla som släpper iväg sina barn är moderna kompisföräldrar som är idioter, på samma sätt som jag inte kategoriskt säger att alla som håller barnen hemma är överbeskyddande freaks som vill att ungarna ska bo hemma tills de själva fått barnbarn...

Hur som helst, det här blir ju rena romanen, men min poäng är i vart fall att om mina barn liknar mig så kommer jag inte lita på dem blint, men jag kommer lita på dem när de säger att de faktiskt klarar av det. Sen kommer jag fortfarande att ringa dem konstant och möjligen se till att de implanterar ett GPS-chip så jag kan spåra dem i realtid hela tiden.

Jag tänker hur som helst inte säga aldrig i livet, för jag vet inte. Får jag återkomma om ungefär tretton och ett halvt år? Trådarna på Familjeliv finns trots allt kvar för evigt numera.
  • Michisen
    amalie79 skrev 2010-04-10 21:04:49 följande:
    Ja när du uttrycker det så tycker jag du har en poäng. Klart man måste se till individen, men jag hade nog ändå inte vågat släppa iväg mitt barn till en sådan stor stad själv... även om jag litade på henne så finns det så många farliga saker som kan hända och så mycket sjuka människor. Jag vet, det kan hända här med, men ändå.
    Samtidigt så bor det ju barn och ungdomar i London också, som troligen får gå hem ensamma från skolan själva dagligen utan att någon tycker att det är konstigt att de får göra det i en så stor stad.

Det finns mängder med farliga saker som kan hända och otroligt många sjuka människor, men det verkar ju TS vara medveten om.
    Jag litar på henne, fast jag inte känner henne. Hennes mamma litar på henne och hon känner henne ju. Det vi bägge litar på är att just den här femtonåringen mest är intresserad av att shoppa i Camden, dricka té och käka picknick i Hyde Park, samt att just den här femtonåringen är förståndig nog att hålla sig på ett bra hotell kvälls/-nattetid.

Frågan är om man blir mer ilsk på sig själv som förälder för att man "släppt sitt barn totalt fritt" i London och det händer något än om man "släppt sitt barn totalt fritt" i Ängelholm och det händer något?
  • Michisen
    Lussekatten87 skrev 2010-04-11 11:02:48 följande:
    Alltså alla verkar vara väldigt negativa till det härinne!men TS, jag vill bara säga att det beror på hur din dotter är som person!Jag fick tillåtelse att vara i London 2,5 vecka eftersom jag ej var en hysterisk festande och vild tonåring som skolkade och hade tusen pojkvänner. Jag skötte skolan och umgicks med likasinnade och drack ALDRIG. Mina föräldrar kände mig väl,något jag tror att långt ifrån alla föräldrar gör!Ts,du känner din dotter bäst.
    TS är femtonåringen som ska åka till London. ;)
  • Michisen
    Simsonen skrev 2010-04-11 17:08:34 följande:
    Åter igen, som jag och andra tidigare  påpekat för dig så skiljer sig nog de flestas liv från ditt.För de flesta har inte bara soffan och ensamma utlandet att välja på.Jag behöver som tur är inte välja att hålla mitt barn fångat hemma eller släppa iväg det ensamt till ett annat land, det finns mängder av alternativ där emellan som också innebär risker men i mindre grad.För vet du, man behöver inte ha gjort och upplevt allt innan man fyller 18, det finns ett liv efter det också som är mer lämpat att utforska när man tänker mer som en vuxen.Jag blir lite rädd för föräldrar som är så måna om att vara bästa kompis med sitt barn att de glömmer sitt ansvar som förälder.
    Men det är lugnt, du får tycka så, precis som jag får tycka att jag blir lite rädd för folk som är så noggranna med att skriva andra på näsan med att de är "kompisföräldrar" och de själva minsann aldrig skulle...

Äh, du förstår nog vad jag menar. Hoppas jag, det verkar inte ha gått fram hittills. Tjing på dig, jag har sagt vad jag tycker i den här tråden, bland annat just det att det finns gott om alternativ däremellan (tips, tryck på visa endast efter mitt nick så får du det i koncentrat!)

Ha det bäst!
Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..