sommarenärbäst skrev 2010-04-12 17:03:46 följande:
Skulle inte skicka min 15 åring till London utan vuxen, inte min 16 åring heller, oavsett hur ansvarstagande hon/han är. Självklart löper en tonråring stööre risk att bli utnyttjad än en vuxen. Dels är faktiskt inte hjärnan fullt uvecklad förrän man är c:a 23 år, och dels har man mindre livserfarenhet om man är yngre.
Men din 18 åring kan du inte hindra och hennes hjärna är inte heller fullt utvecklad?
Tycker det verkar lite överdrivet. Jag reste flera gånger ensam i den åldern. Man får väl sitta och titta igenom planerna med barnet, att resan är bokad på ett rimligt sätt, boende ordnat, telefonnr till viktiga saker, försäkringar osv. Självklart har man själv möjlighet att åka dit och "rädda" barnet om det kniper.
Eller skulle du inte låta din 15 åring åka till Stockholm, Kalmar eller Jönköping med en vän heller?
Vad är det för situationer du tänker dig där en 15 åring utsätts för större risker än en 18 åring? Förutsatt att tonåringen är pålitlig och stabil och inte kommer ge sig ut på några farliga äventyr.