• Freja10

Nån som testat Specific kattfoder?

Jag var hos veterinären för en rutinkoll och passade då på att tala om att min kattkille lätt får klåda av torrfoder.

Hon rekommenderade märket Specific, som tydligen endast säljs hos veterinären. Det finns i flera olika varianter, bl a ett för allergiska katter som innehåller omega.

Nu har jag testat det i några dagar, men min kisse äter jättelite av maten, verkar inte gilla smak och lukt och han är redan åt det smalare hållet så jag är såklart inte jätteglad just nu.

Någon med erfarenheter av detta torrfoder?

• Svar på tråden Nån som testat Specific kattfoder?
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-12 08:28:44 följande:
    Allt torrfoder som säljs, även på djuraffärer behandlas med smakförhöjare. Jag har ingen erfarenhet av specifik men smaken tilltalar väl inte din katt. Vad är det din katt får klåda av? Fisk reagerar många katter på.Det är svårt att komma till rätta med allergi om man inte klurar ut vad katten inte tål.
    Jag vet inte vad han får klåda av, men har utgått från att det är spannmål eftersom det verkar vanligt med hudproblem från det och finns mer av i torrfoder som man köper i mataffären.

Funderade på om det kan vara fisk. Det är lax i den mat han nu vägrar äta, men kom på att det även var fisk i Iiams som han åt med god aptit och inte fick klåda av. Så fisk verkar det inte vara - om det inte finns olika fiskprod. i olika foder då förstås.
  • zazzza

jag kör med kycklingsmak, det gillas{#lang_emotions_cat}

livet kräver omväxling
  • Freja10

Jag sa ovan att min kisse fått klåda av Royal Canin, men kommer faktiskt inte ihåg om det var det eller om han bara vägrade äta det.
    Nåt var det iaf med den maten (som jag testat flera ggr i olika varianter) som gjorde att jag bestämde mig för att inte köpa det mer.

• Freja10
    zazzza skrev 2010-04-12 08:41:17 följande:
    jaghar specific tillmin  lillla hund, som han äter.Han får inte äta annat för han har opererat sig för urinsten.. Har hills till katten, jag vägrar köpa smakförstärkande mat på ica, tror sån mat ger fler sjukdomar tex urinsten...din katt kommer nog lära sig tycka om maten annars provahills.....
    Nej, konsummaten har jag testat nog, speciellt Bilanx - kliar som 17.

Ni är många som rek. Hills, nåt speciellt med den som inte Iiams har?
  • zazzza

jag köper inte rc, vill ha så ren mat som möjligt

livet kräver omväxling
  • zazzza

veterinärfoder är detjag vill ge mina djur  {#lang_emotions_smile} helst!

livet kräver omväxling
  • Freja10
    zazzza skrev 2010-04-12 08:52:15 följande:
    veterinärfoder är detjag vill ge mina djur   helst!
    Visst, bara de gillar det så Jag vill oxå ge min kisse så bra mat som möjligt, men jag vill se matglädje när han äter.
  • lennartsdotter
    Freja10 skrev 2010-04-12 08:42:51 följande:
    Jag vet inte vad han får klåda av, men har utgått från att det är spannmål eftersom det verkar vanligt med hudproblem från det och finns mer av i torrfoder som man köper i mataffären.Funderade på om det kan vara fisk. Det är lax i den mat han nu vägrar äta, men kom på att det även var fisk i Iiams som han åt med god aptit och inte fick klåda av. Så fisk verkar det inte vara - om det inte finns olika fiskprod. i olika foder då förstås.
    Det är vanligast med allergi mot nötkött, fisk och mejeriprodukter. Inte helt ovanligt med allergi mot kyckling också. Just spannmålsallergi är inte så himla vanlig hos katt, än men för mycket kolhydrater kan slita på tarmen och ge irriterad tarm.

Om katten inte vill äta Specific, prova något annat allergifoder tex. Hill's (har två varianter). Många allergiska katter tål James Wellbeloved också (finns i djuraffären).
  • Freja10
    lennartsdotter skrev 2010-04-12 10:33:37 följande:
    Det är vanligast med allergi mot nötkött, fisk och mejeriprodukter. Inte helt ovanligt med allergi mot kyckling också. Just spannmålsallergi är inte så himla vanlig hos katt, än men för mycket kolhydrater kan slita på tarmen och ge irriterad tarm.Om katten inte vill äta Specific, prova något annat allergifoder tex. Hill's (har två varianter). Många allergiska katter tål James Wellbeloved också (finns i djuraffären).
    Tycker mig ha märkt mer kliande av billigare mat från livsmedelsbutiken än av olika födoämnen, som fisk, kött osv.

Däremot är det större risk att han inte gillar den dyrare maten, men det beror väl kanske mer på att de inte innehåller något "lukta & smaka gott-medel".

Har testat James W, gick inte hem alls, han gillade det inte och åt inte.

Däremot Hills verkar ju vara mångas favvo här :)
  • bridezilla

Jag rekommenderar Hills bara för att jag har testat det och var nöjd, har aldrig provat Iams så kan inte säga så mkt om det

Svar på tråden Nån som testat Specific kattfoder?