• Freja10

Nån som testat Specific kattfoder?

Jag var hos veterinären för en rutinkoll och passade då på att tala om att min kattkille lätt får klåda av torrfoder.

Hon rekommenderade märket Specific, som tydligen endast säljs hos veterinären. Det finns i flera olika varianter, bl a ett för allergiska katter som innehåller omega.

Nu har jag testat det i några dagar, men min kisse äter jättelite av maten, verkar inte gilla smak och lukt och han är redan åt det smalare hållet så jag är såklart inte jätteglad just nu.

Någon med erfarenheter av detta torrfoder?

• Svar på tråden Nån som testat Specific kattfoder?
  • Misery

mina katter har ätit specific i flera år. Tycker att det funkar bra. Visst är det dyrt men det får man ta.

• basil
    Freja10 skrev 2010-04-12 08:42:51 följande:
    Jag vet inte vad han får klåda av, men har utgått från att det är spannmål eftersom det verkar vanligt med hudproblem från det och finns mer av i torrfoder som man köper i mataffären.Funderade på om det kan vara fisk. Det är lax i den mat han nu vägrar äta, men kom på att det även var fisk i Iiams som han åt med god aptit och inte fick klåda av. Så fisk verkar det inte vara - om det inte finns olika fiskprod. i olika foder då förstås.
    Men spannmål finns i alla torrfoder, dock mest av detta i billiga torrfoder. Men om du tror att det är just spannmål katten inte tål, varför inte ge enbart blötfoder till katten? Helt utan spannmål och mycket bättre kattmat enligt min åsikt, liknar mer vad katten skulle äta ute i naturen dvs gnagare och fåglar och annat gott.
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-12 18:00:55 följande:
    Men spannmål finns i alla torrfoder, dock mest av detta i billiga torrfoder. Men om du tror att det är just spannmål katten inte tål, varför inte ge enbart blötfoder till katten? Helt utan spannmål och mycket bättre kattmat enligt min åsikt, liknar mer vad katten skulle äta ute i naturen dvs gnagare och fåglar och annat gott.
    Ja, lite gör nog inget och ris ska tydligen vara bättre än annat spannmål. Han har oftast fått fisk"smak" i olika torrfoder och reagerar på en del, så jag tror inte det är fisk/kött han reagerar på. T.ex. Bilanx har han käkat med både fisk och kött och han reagerar alltid med kliande.

Han har mest ätit torrfoder genom åren och jag har, precis som du, tänkt att blötmat måste vara mer naturligt osv. för en katt. Har därför sedan några månader gått över mer och mer till blötmat med resultatet att han gått ner i vikt - det är därför jag nu vill ge honom torrfoder igen för att få upp vikten och sedan i forts. ge honom både blöt- och torrmat.

Ang. blötmat så har jag gett honom olika sorter, från biligare som Mjau till dyrare som Bozita (eller vad den heter), samt köttfärs regelbundet - han har fått så mycket köttfärs att han nästan tröttnat. (KRAV såklart btw)

Problemet är alltså att jag nu känner ryggrad, axelparti och revben tydligt, vilket jag tycker är väldigt obehagligt. Därav återinförandet av torrfoder.

Veterinären reagerade dock inte över vikten men sa ändå att jag kunde öka på hans portioner. Jag tycker ändå inte att ben ska sticka ut så skarpt som det gör på min misse. Han är en blandning norsk skogkatt/perser och vägde i torsdags hos vet. 2,57 kg. Kankse bara är jag som är ovan vid att han är smalare ...
  • basil
    Freja10 skrev 2010-04-13 10:32:17 följande:
    Ja, lite gör nog inget och ris ska tydligen vara bättre än annat spannmål. Han har oftast fått fisk"smak" i olika torrfoder och reagerar på en del, så jag tror inte det är fisk/kött han reagerar på. T.ex. Bilanx har han käkat med både fisk och kött och han reagerar alltid med kliande.Han har mest ätit torrfoder genom åren och jag har, precis som du, tänkt att blötmat måste vara mer naturligt osv. för en katt. Har därför sedan några månader gått över mer och mer till blötmat med resultatet att han gått ner i vikt - det är därför jag nu vill ge honom torrfoder igen för att få upp vikten och sedan i forts. ge honom både blöt- och torrmat.Ang. blötmat så har jag gett honom olika sorter, från biligare som Mjau till dyrare som Bozita (eller vad den heter), samt köttfärs regelbundet - han har fått så mycket köttfärs att han nästan tröttnat. (KRAV såklart btw)Problemet är alltså att jag nu känner ryggrad, axelparti och revben tydligt, vilket jag tycker är väldigt obehagligt. Därav återinförandet av torrfoder. Veterinären reagerade dock inte över vikten men sa ändå att jag kunde öka på hans portioner. Jag tycker ändå inte att ben ska sticka ut så skarpt som det gör på min misse. Han är en blandning norsk skogkatt/perser och vägde i torsdags hos vet. 2,57 kg. Kankse bara är jag som är ovan vid att han är smalare ...
    Blötfoder är bra att användas som bantningsfoder men din misse behöver uppenbarligen inte gå ner i vikt.
    Prova att ge missen större portioner av blötmaten så kanske han går upp i vikt. Du har inte funderat på barf utfodring? Det är också ett sätt att undvika det som kan trigga igång allergier. Allergier är knepigt då man aldrig vet hur mycket man kan ge katten av det som triggar igång och ger klåda eller utslag. Jag har haft en katt som utvecklade fiskallergi och fick ordentliga utslag med klåda i öron.För katten räckte det att utesluta all torrfoder och äta enbart blötmat utan fisk i.
  • LunaLunatic

Tänk på att inte för mycket "ren" köttfärs, eftersom det inte är balanserad kost.

• Freja10
    basil skrev 2010-04-14 11:09:08 följande:
    Blötfoder är bra att användas som bantningsfoder men din misse behöver uppenbarligen inte gå ner i vikt. Prova att ge missen större portioner av blötmaten så kanske han går upp i vikt. Du har inte funderat på barf utfodring? Det är också ett sätt att undvika det som kan trigga igång allergier. Allergier är knepigt då man aldrig vet hur mycket man kan ge katten av det som triggar igång och ger klåda eller utslag. Jag har haft en katt som utvecklade fiskallergi och fick ordentliga utslag med klåda i öron.För katten räckte det att utesluta all torrfoder och äta enbart blötmat utan fisk i.
    Min katt har alltid fri tillgång till både torr- och blötmat, dvs han får så mkt att det alltid finns kvar på tallriken - han har aldrig varit någon hetsätare och reglerar själv.

Jag har funderat på barf och det är lite därför jag introducerat köttfärs i hans diet. Har dock inte gått över till barf då jag varit arbetslös och inte haft ekonomi till det. Vill nämligen enbart köpa KRAV om han ska få olika köttsorter. Nu har jag jobb så jag får se om jag går över till det.

Tycker enbart blötmat verkar för "mjukt" för katter. I naturen får de ju tuggmotstånd osv genom att de äter gnagare med ben i m.m. Har iof för mig att barf har tänkt på detta och inkluderar föda som katten får tugga ordentligt.

Han har fått blötmat med fisk i och det har han inte fått klåda av. Kanske är det nåt speciellt med fisk i torrfoder? Kanske ska testa att utesluta det ur just torrmaten.

Just nu äter han Hill's torrfoder Tuna och han kliar sig litegrann, men inte lika mkt som av vissa andra märken.
  • Freja10
    LunaLunatic skrev 2010-04-14 17:03:59 följande:
    Tänk på att inte för mycket "ren" köttfärs, eftersom det inte är balanserad kost.
    Jadå, jag vet att han behöver olika vitaminer, mineraler osv, så han har alltid fått köttfärsen som en del i sitt matintag, inte som enda föda. Tack ändå!
  • basil
    Freja10 skrev 2010-04-18 10:43:10 följande:
    Min katt har alltid fri tillgång till både torr- och blötmat, dvs han får så mkt att det alltid finns kvar på tallriken - han har aldrig varit någon hetsätare och reglerar själv.Jag har funderat på barf och det är lite därför jag introducerat köttfärs i hans diet. Har dock inte gått över till barf då jag varit arbetslös och inte haft ekonomi till det. Vill nämligen enbart köpa KRAV om han ska få olika köttsorter. Nu har jag jobb så jag får se om jag går över till det.Tycker enbart blötmat verkar för "mjukt" för katter. I naturen får de ju tuggmotstånd osv genom att de äter gnagare med ben i m.m. Har iof för mig att barf har tänkt på detta och inkluderar föda som katten får tugga ordentligt.Han har fått blötmat med fisk i och det har han inte fått klåda av. Kanske är det nåt speciellt med fisk i torrfoder? Kanske ska testa att utesluta det ur just torrmaten.Just nu äter han Hill's torrfoder Tuna och han kliar sig litegrann, men inte lika mkt som av vissa andra märken.
    Tål katten blötfoder med fisk så är någon specifik fisksort eller något helt annat katten inte tål.Torrfoder är ett hopkok av ingredienser som kan trigga igång en allergi, alla ingredienser anges inte heller så tydligt. Har man intresse och kunskaper om barf tror jag personligen att det överträffar all torrfoder och blötmat som finns att köpa på marknaden.
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-18 13:25:35 följande:
    Tål katten blötfoder med fisk så är någon specifik fisksort eller något helt annat katten inte tål.Torrfoder är ett hopkok av ingredienser som kan trigga igång en allergi, alla ingredienser anges inte heller så tydligt. Har man intresse och kunskaper om barf tror jag personligen att det överträffar all torrfoder och blötmat som finns att köpa på marknaden.
    Jag tycker att barf-mat låter naturligare och bättre att ge sin katt bara man, som du säger, ser till att lära sig vad en balanserad kost består av så de får i sig allt de ska.
  • basil
    Freja10 skrev 2010-04-18 15:58:53 följande:
    Jag tycker att barf-mat låter naturligare och bättre att ge sin katt bara man, som du säger, ser till att lära sig vad en balanserad kost består av så de får i sig allt de ska.
    katter.nu hänger det en del kattägare som barfmatar sina katter och kan säkert vägleda dej om hur du ska gå till väga.
  • Freja10
    basil skrev 2010-04-18 17:01:41 följande:
    katter.nu hänger det en del kattägare som barfmatar sina katter och kan säkert vägleda dej om hur du ska gå till väga.
    Japp, tack, jag är medlem där, så jag ska kolla upp det där så småningom.
  • Majsan87
    basil skrev 2010-04-12 18:00:55 följande:
    Jag håller med dig att spannmål inte bör ges för mycket utav (som det finns mängder av i billiga torrfoder), men i naturen då katten äter en mus eller fågel så finns ju kolhydrater i bytets magsäck, så helt utan spannmål är det ju inte även om katten har för kort tarm för att tillgodogöra sig spannmålet tillräckligt. Bara för att ett foder är blötmat så finns ju tyvärr spannmål i de flesta ändå (+70-90% vatten). Bäst är ju ett köttbaserat torrfoder av bra kvalitet som fungerar för individen.. men det är bara så som jag tänker =)
  • basil
    Majsan87 skrev 2010-04-18 20:21:53 följande:
    Jag håller med dig att spannmål inte bör ges för mycket utav (som det finns mängder av i billiga torrfoder), men i naturen då katten äter en mus eller fågel så finns ju kolhydrater i bytets magsäck, så helt utan spannmål är det ju inte även om katten har för kort tarm för att tillgodogöra sig spannmålet tillräckligt. Bara för att ett foder är blötmat så finns ju tyvärr spannmål i de flesta ändå (+70-90% vatten). Bäst är ju ett köttbaserat torrfoder av bra kvalitet som fungerar för individen.. men det är bara så som jag tänker =)
    I de märken jag ger finns inget spannmål i blötmaten, i vilka burkar har du sett spannmål som ingrediens?
    Att blötmat innehåller mycket vatten är bara av godo, dels motverkar det urinstensproblem som är förknippat med torrfoder i många fall. Dels så innehåller de gnagare som katter fångar ute också mycket vatten, helt som det ska vara med andra ord. De mängder spannmål katten kan få i sig när gnagaren äts upp är i jämförelse med torrfoder som vi köper i handeln är mycket liten. Köttbaserat torrfoder är inte så köttbaserat som du tror, studera innehållsförteckningen så kommer du märka att proteinet (kött) är både vegetabilisk och animaliskt vilket inte är det bästa för katten att äta.
  • Freja10

Köpte Hill's, som många här tycker är bra, med tuna för ett par v. sen men det har kliat lite smått på honom av det.

Köpte idag Iams kyckling, vilket han haft förr men då med fisk och det verkade klifritt. På djuraffären sa de att det oftast är kycklingen i torrfodret som är boven bakom klåda, och fågel (kyckling) tycks finnas i de flesta torrfoder - även de som benämns "fisk".

Blandar med blötmat, just nu olika smaker av Sheba. Ska kolla upp barf lite mer och se hur det funkar o testa framöver.

• ForReal

En av våra katter led av någon allergi när hon var liten. Vi kom aldrig fram till exakt vad den berodde på, men vi fick i alla fall bukt på det tillslut. hon blev bra efter att ha ätit Hill´s Prescription Diet Feline D/D Venison & Green Pea. Vi fick den rekommenderad just för att hjortkött och ärter i princip aldrig ger allergi hos katt, enligt den vet. Lite lustigt med ärter i men vad gör man inte för att katten ska bli bra. Hon blev helt klådfri också, men jag vet ju inte om det faktiskt var så att denna mat hjälpte henne eller om det berodde på något annat. Kan i alla fall rekommendera den utifrån att katten blev bra efteråt. Vi provade senare med annan mat och nu funkar all sorts kött t ex, så den allergi hon haft verkar inte finnas kvar längre.

Så återigen, frågan är om hon ens hade matallergi och mot vad. Men om du tror att din har det så är det värt ett försök med just detta torrfoder tycker jag, eftersom det är fritt från fisk och kyckling som är vanliga foderallergier. Rekommenderar annars som många andra att försöka med bara blötmat utan fisk, men ser att du tycker din kisse är lite för smal för det. Lycka till!

Svar på tråden Nån som testat Specific kattfoder?