Inlägg från: mammageno |Visa alla inlägg
  • mammageno

Mina bästa tips inför förlossningen!

bra tips! puffar för fler!

• mammageno

tänkte just puffa upp tråden men kom på att jag har ju ett eget tips!

-ifrågasätt sovdosen!

Jag fick sovdos redan 10-12 h in i fl och hade sovit gott innan och var inte trött (jo på att det gick långsamt, men jag hade orkat mer)

Det hela resulterade i att jag blev som drogad, dottern med antagligen (peditin+morfin, eller är det samma?) och att hela förloppet stannade av ytterligare! helknäppt!

-var noga med att meddela dig 

Berätta det du kan/hinner/orkar, så du inte håller det inom dig, det kan bli din "räddning"
    Det kan vara att det inte hjälper det som du fått till hjälp, att du vill ha hjälp, att du behöver...osv!
    DVs fjärma inte dig av fel anledningar.

- ha strategier om hur du skall hantera a)smärta b) stress c)oro d)otygghet osv.

gör upp innan hur du skall göra för att hantera detta, det kommr hjälpa!

-byt BM!

inte bara om hon är dum, och om ni inte klickar vilket man ofta hör, utan om hon inte ger dig tillräckligt med stöd och tips!
    Det förtjänar man!

-rör på dig!

Inte under värkarna om du inte vill men emellan. Det hjälper förloppet om det är segt.

Så sänder jag ut en uppmaning: vad tyckte du hjälpte dig fundera och skriv in! 

• mammageno
    Mimmi P skrev 2010-04-14 10:52:56 följande:
    Jag tror det är bra att vara påläst men vara beredd på att det som står i böckerna är oftast en "standard"förlossning. Var öppen och beredd på att vad som helst kan hända. Det är tex inte alltid man får värkvila och min bm hade sagt att man aldrig behövde ha krystvärkar mer än en timme utan då blev det sugklocka el snitt el så. Jag hade krystvärkar i tre timmar innan sonen sjönk ner så jag kunde krysta, sen tog det nästan en halvtimme till innan han var ute. Fundera igenom innan hur du skulle vilja ha det men lås dig inte vid nåt utan häng med i hur det känns just då!  När du väl är där kanske du inte alls vill ha massage och lyssna på delfiner som du tänkt innan utan då kanske du vill ha den där edan och lustgas, ta det då! Min man höll koll på att jag kissade med jämna mellanrum och erbjöd vatten, saft och resorb mer el mindre mellan varje värk. Jättebra! Speciellt eftersom jag nästan inte åt nåt på ung 24 timmar och jag förlorade 2 liter blod och var rejält uttorkad efteråt. Läs även lite om hur det är efteråt, många blir överraskade över avslag och att det kan göra ont att sitta osv. OM det inte känns bra efteråt, ta upp det redan på bb så du kan få hjälp att bearbeta det på en gång!
    Jag har läst MYCKET böcker och i ALLA står det att det alltid blir värkpauser, det hände inte mig, tråkigt...

Sedan finns det studier som visar att många läser och går kurser men som har gjort födandet till ett projekt.
    Faktiskt visade det sig att ofta var det förstföderskor som karriärmedvetna och behov att lyckas med projektet går hand i hand med att känna sig misslyckad om det inte blir som det var tänkt.

Sedan håller jag delvis med, delvis inte, för jag har läst och förberett mig (detta med utgångspunkt från mig själv, jag vet) men varit noga med att förankra  detta både i kroppen (via yoga eller vad det kan vara) och genom känslor. Så jag tror inte detta gäller riktigt generellt...det beror SÅ mycket på inställning! 

Känslomässigt tyckte jag det var svårt att föreställa mig när jag skulle föda min dotter, men nu är det lättare, jag har inga föreställningar som jag hade då om att allt skulle nog gå.

nu är jag lite mer öppen och vågar varken se det varken svart eller vitt.

Fler tips!
    Kom i håg att just ditt tips kan vara "livsavgörande om det är någon som plötsligt minns en liten detalj härifrån på sin förlossning!!!

En sak jag tagit till vara på som jag vet att min man hade glömt är mat till sig själv som inte luktar! 
    Jag tål inte lukt när jag skall koncentera mig, jag kan bli helt lipig tom. (behöver jag säga att jag har supernäsa och skulle antaligen bli en super bra näsa, som det heter i parfymbranchen eller liknande) 

• mammageno

mitt sista tips som jag kan komma på är att Ha det mörkt om det går trögt med öppningsstadiet, det är tydliigen väldigt effektivt!

• mammageno
    Toka2 skrev 2010-04-15 12:50:03 följande:
    Mitt bästa tips: Ha med något att läsa/lösa, en bok eller en korsordstidning. För om man måste vänta och vänta och vänta på att få åka hem när bebis väl är ute så kan timmarna gå väääääldiiiiiigt låååååångsaaaaamt..
    bra tips!
  • mammageno
    hasseldorf skrev 2010-04-15 19:10:29 följande:
    Tips på annan underhållning som passade oss perfekt: Bärbar DVD, alltså en sån liten man tex kan ha i bilen. Hade med den och massa frasieravsnitt + en del mer lättsmält typ komedier. Var räddningen när det drog ut på tiden och även sedan i tre dagar på BB. Funkade även bra att spela musik i vår spelare så jag flåsade till Lasse Winnerbäck
    SYPer smart! säger till min man att det är hans uppgift!

Jag tycker det är svårt med musiken, jag kan ju inga artister precis men jag vill ha lite sing and songwriter, lättsmält halvlugn/lugn...får fråga om tips av syrran hon vet tror jag.
  • mammageno
    Mimmi P skrev 2010-04-15 19:21:03 följande:
    Precis, det fokuseras ju oerhört mycket på de där pauserna, när de sen kanske inte kommer blir man jävligt snopen. Jag minns hur vår instruktör på profylaxkursen om och om igen sa att kom ihåg att man har alltid mer paus än värk. Nä, inte alltid, jag hade typ värkvila, värkarna avtog men jag hade en fruktansvärd smärta konstant i nedre delen av ryggen som gjorde att så fort jag rörde på mig det minsta så trodde jag att jag skulle gå sönder. 
    ja, det kallas kopplade värkar och jag fasar för dem, om det blir så igen. i mitt fall berodde det på det värkstimulerande droppet och mitt enda hopp är att jag slipper dem nästa gåg för jag slipper droppet. kommer de ändå så har jag snittgaranti så slipper jag ligga lika länge med dem...

Juppepuppe skrev 2010-04-15 20:55:53 följande:
    Usch nej, där är vi väldigt olika. Hade blivit vansinnig om någon fotat mig då. Jag har också väldigt luddigt minne av värkarbetet. Var också väldigt inne i mig själv. Har varit spännande att läsa journalen efteråt, men tycker att det helt klart räcker. Kanske kan man ha nåt avtal med mannen att han frågar om man vill att han ska fota. För det som man tycker innan är inte säkert att man vill då...
    det beror ju på hur det går för mig, är allt ok är det ok, men jag har bara några kort från min första fl.  några är jag inte medveten ens om att min man tar, och ett par från när jag fått epiduralen, det är två helt olika människor typ.
Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!