Mina bästa tips inför förlossningen!
I fredags föddes vår andra son och denna förlossning var totalt annorlunda än den första. Är kvar på BB och tänkte att nu när jag har allt färskt i minnet skall jag skriva ner mina bästa konkreta tips till er andra som har det framför er.
Lustgas
Fick det inte att fungera alls under första förlossningen utan vi missade oftast värkarna till stor del. Denna gången så fick vi till det och den minskade säkert smärtan med 40%. Det som gjorde skillnade var att min man insåg att kurvan på CTG maskinen inte är absoluta tal utan olika beroende på hur jag satt eller stod. Dvs en sammandragning sittandes kunde börja på 35 medans om jag stod upp kunde den börja på 70. Iom att han förstod detta så kunde han hjälpa mig att ta gasen i tid så att jag hade "full gas" i toppen och sen minskade ruset alltsom värken avtop. KALASBRA! Det kändes mentalt otroligt bra att känna hur värken avtog och inte vara helt groggy då.
Be barnmorskan att du skall svara på direktiv
Förra förlossningen så missade jag mycket info iom att jag var "i min bubbla" och hörde henne inte. Denna gången bad jag henne att kräva ett svar av mig. På det sättet så säkerställde vi att jag åtminstonde hört henne och sen kunde välja att göra enligt hennes förslag eller inte.
Kissa
Be pappan att påminna er att kissa. Vi glömde bort det och helt plötsligt så tog allt snabbt fart och då märkte BM att jag hade helt full urinblåsa som hon fick tappa. Sekunder efter att den var tömd så kom krystvärkarna i en rasande fart. Helt onödigt att ha en full urinblåsa i vägen för den gjorde ONT. Vilket jag först märkte när den väl var tömd.
Hoppas andra vill fylla på med era bästa tips!