• Caeruleus

Mina bästa tips inför förlossningen!

I fredags föddes vår andra son och denna förlossning var totalt annorlunda än den första. Är kvar på BB och tänkte att nu när jag har allt färskt i minnet skall jag skriva ner mina bästa konkreta tips till er andra som har det framför er.

Lustgas
    Fick det inte att fungera alls under första förlossningen utan vi missade oftast värkarna till stor del. Denna gången så fick vi till det och den minskade säkert smärtan med 40%. Det som gjorde skillnade var att min man insåg att kurvan på CTG maskinen inte är absoluta tal utan olika beroende på hur jag satt eller stod. Dvs en sammandragning sittandes kunde börja på 35 medans om jag stod upp kunde den börja på 70. Iom att han förstod detta så kunde han hjälpa mig att ta gasen i tid så att jag hade "full gas" i toppen och sen minskade ruset alltsom värken avtop. KALASBRA! Det kändes mentalt otroligt bra att känna hur värken avtog och inte vara helt groggy då.

Be barnmorskan att du skall svara på direktiv
    Förra förlossningen så missade jag mycket info iom att jag var "i min bubbla" och hörde henne inte. Denna gången bad jag henne att kräva ett svar av mig. På det sättet så säkerställde vi att jag åtminstonde hört henne och sen kunde välja att göra enligt hennes förslag eller inte.

Kissa
    Be pappan att påminna er att kissa. Vi glömde bort det och helt plötsligt så tog allt snabbt fart och då märkte BM att jag hade helt full urinblåsa som hon fick tappa. Sekunder efter  att den var tömd så kom krystvärkarna i en rasande fart. Helt onödigt att ha en full urinblåsa i vägen för den gjorde ONT. Vilket jag först märkte när den väl var tömd.

Hoppas andra vill fylla på med era bästa tips!

• Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!
  • mama90j

Tack för tipsen!

Är i v. 37 så är väl dags att börjaladda ordentligt snart.
    Och grattis till sonen!

• Tuvan07

mina bästa tips är, vad fokuserad på vad det är du ska göra, andas in genom näsan o ut genom munnen hela tiden, slappna av i hela kroppen mellan värkarna o ladda inför nästa.

• Elins mamma 2010

vilken bra tråd! hoppas det kommer in massa tips! jag går in i vecka 20 idag så jag har lååångt kvar till förlossningen men det känns bra att förbereda mig lite ändå

BF 100904 - Längtar!
  • Lilly mama

Det där med att kissa känner jag igen... Jag kissade till slut på mig för jag kände inte att jag var kissnödig. Inte för att jag brydde mig, men det kan vara bra att tänka på.

Mitt bästa tips är annars att äta så snabbt som värkarna börjar även om det är tidigt. Jag tänkte när mina värkar kom igång vid 4.30-tiden att jag skulle vänta in min sambo så vi kunde äta frukost tillsammans. Det var bara det att vid 8.30 så hade jag så täta värkar att jag inte kunde äta. Fick ner en halv polarkaka. Sen lyckades min sambo tvångsmata mig med lite bananbitar under dagen, men skulle ha behövt lite mer. Så kolhydratladda tjejer! Det är ett maratonlopp även om det går snabbt (dvs 12 timmar).

• Spexig

Jag hade väldigt svårt för starka lukter, så tar ni med mat till partnern, se till att det inte luktar. Maken, stackaren, fick inte äta nåt på hela tiden, för jag tålde inte hans piråger och vi ville inte att han skulle lämna mig.

Det finns jättebra spypåsar med en liten pappring överst. De lär finnas i alla förlossningsrum eller toaletter. Ett bra tips är att se till att ha en nära till hands, för OM man blir illamående kommer det gärna otroligt snabbt och det är bara så kul att kräkas på golvet eller bm eller sin älskade...

Annars är mitt absolut bästa tips inför fölossningen att läsa på, fråga så mycket man vill, skapa sig en målbild, men HÅLLA SIG SÅ ÖPPEN SOM MÖJLIGT. Man KAN INTE veta hur det kommer bli, hur man kommer må, hur lång tid det tar, vilken grad av smärtlindring man kan behöva, hur bebisen mår, vilken bm man får, om det är en stressig dag på förlosnnningen, hur du kommer uppleva smärtan, etc, etc, etc...

Ju öppnare inställning man har, desto större chans att man slipper känslan att "det inte blev som det skulle/jag ville/jag föreställt mig/jag skrivit i mitt förlossningsbrev..."

• mammageno

bra tips! puffar för fler!

• Jakobs mamma

Mitt bästa tips är att INTE HA EN BESTÄMD BILD av hur förlossningen ska vara! Jag var väldigt påläst och laddad. Jag ville inte ha någon smärtlindring, utan skulle bara andas och slappna av ordentligt så skulle det gå smidigt! Till att börja med gick jag över tiden och fick därför inte föda på det sjukhus jag tänkt och varit på besök. Så jag blev igångsatt. Förlossningen blev seg och utdragen och slutade med sugklocka, hade inte haft en tanke på det. Jag fick så ont att jag bad om epidural och det var fantastiskt! Allt blev helt tvärtom men ändå jättebra, för det var ju min unika förlossning! Ska föda igen snart och är helt öppen för alla eventualiteter. Känns väldigt skönt. Smärtlindring ska jag be om utan att tveka den här gången..

• lillajessi

Superbra tråd tycker jag :) Skönt att få lite tips innan det är dags.

• mammageno

tänkte just puffa upp tråden men kom på att jag har ju ett eget tips!

-ifrågasätt sovdosen!

Jag fick sovdos redan 10-12 h in i fl och hade sovit gott innan och var inte trött (jo på att det gick långsamt, men jag hade orkat mer)

Det hela resulterade i att jag blev som drogad, dottern med antagligen (peditin+morfin, eller är det samma?) och att hela förloppet stannade av ytterligare! helknäppt!

-var noga med att meddela dig 

Berätta det du kan/hinner/orkar, så du inte håller det inom dig, det kan bli din "räddning"
    Det kan vara att det inte hjälper det som du fått till hjälp, att du vill ha hjälp, att du behöver...osv!
    DVs fjärma inte dig av fel anledningar.

- ha strategier om hur du skall hantera a)smärta b) stress c)oro d)otygghet osv.

gör upp innan hur du skall göra för att hantera detta, det kommr hjälpa!

-byt BM!

inte bara om hon är dum, och om ni inte klickar vilket man ofta hör, utan om hon inte ger dig tillräckligt med stöd och tips!
    Det förtjänar man!

-rör på dig!

Inte under värkarna om du inte vill men emellan. Det hjälper förloppet om det är segt.

Så sänder jag ut en uppmaning: vad tyckte du hjälpte dig fundera och skriv in! 

• lightfish
    Jag håller med #7: ha inte en för bestämd bild hur förlossningen ska vara.

Jag vill inte gå in i detaljer på hur min var men inte ens i närheten av vad jag hade tänkt mig och det enda som stämde överens var att min man var där och att jag födde en son .
Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!