• Mimmi P

Mina bästa tips inför förlossningen!

Jag tror det är bra att vara påläst men vara beredd på att det som står i böckerna är oftast en "standard"förlossning. Var öppen och beredd på att vad som helst kan hända. Det är tex inte alltid man får värkvila och min bm hade sagt att man aldrig behövde ha krystvärkar mer än en timme utan då blev det sugklocka el snitt el så. Jag hade krystvärkar i tre timmar innan sonen sjönk ner så jag kunde krysta, sen tog det nästan en halvtimme till innan han var ute.

Fundera igenom innan hur du skulle vilja ha det men lås dig inte vid nåt utan häng med i hur det känns just då!  När du väl är där kanske du inte alls vill ha massage och lyssna på delfiner som du tänkt innan utan då kanske du vill ha den där edan och lustgas, ta det då!
    Min man höll koll på att jag kissade med jämna mellanrum och erbjöd vatten, saft och resorb mer el mindre mellan varje värk. Jättebra! Speciellt eftersom jag nästan inte åt nåt på ung 24 timmar och jag förlorade 2 liter blod och var rejält uttorkad efteråt.
    Läs även lite om hur det är efteråt, många blir överraskade över avslag och att det kan göra ont att sitta osv.
    OM det inte känns bra efteråt, ta upp det redan på bb så du kan få hjälp att bearbeta det på en gång!
  • Mimmi P
    mammageno skrev 2010-04-15 09:52:18 följande:
    Jag har läst MYCKET böcker och i ALLA står det att det alltid blir värkpauser, det hände inte mig, tråkigt...  
    Precis, det fokuseras ju oerhört mycket på de där pauserna, när de sen kanske inte kommer blir man jävligt snopen. Jag minns hur vår instruktör på profylaxkursen om och om igen sa att kom ihåg att man har alltid mer paus än värk. Nä, inte alltid, jag hade typ värkvila, värkarna avtog men jag hade en fruktansvärd smärta konstant i nedre delen av ryggen som gjorde att så fort jag rörde på mig det minsta så trodde jag att jag skulle gå sönder. 
    mammageno skrev 2010-04-15 09:52:18 följande:
    Sedan finns det studier som visar att många läser och går kurser men som har gjort födandet till ett projekt. Faktiskt visade det sig att ofta var det förstföderskor som karriärmedvetna och behov att lyckas med projektet går hand i hand med att känna sig misslyckad om det inte blir som det var tänkt.
    Just det var jag lite rädd för att råka ut för. Jag har extremt stor kontrollbehov och vill vara påläst och veta vad som kommer hända och hur lång tid det ska ta och jag är ganska inriktad på att prestera men just eftersom jag även läst om detta så kunde jag lite släppa det. Även om det inte blev riktigt som jag trodde så kände jag mig aldrig besviken. Men visst hade jag svårt att släppa kontrollen. Räknade tex ut hur lång tid det tagit att öppna mig/cm efter andra undersökningen på förlossningen och uppskattade utifrån det när jag borde vara fullt öppen och därmed när jag borde vara klar. Helt idiotiskt, fast min uträkning stämde ganska bra, höll ett jämnt tempo till 10 cm, det var sen det sket sig :)
  • Mimmi P

Jag tror man måste förbereda sig precis så mycket som man själv är bekväm med, men att helt förtränga förlossningen och vägra inse att bebisen faktiskt ska ut på slutet tror jag är en dum idé!

Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!