Mina bästa tips inför förlossningen!
Jag tror det är bra att vara påläst men vara beredd på att det som står i böckerna är oftast en "standard"förlossning. Var öppen och beredd på att vad som helst kan hända. Det är tex inte alltid man får värkvila och min bm hade sagt att man aldrig behövde ha krystvärkar mer än en timme utan då blev det sugklocka el snitt el så. Jag hade krystvärkar i tre timmar innan sonen sjönk ner så jag kunde krysta, sen tog det nästan en halvtimme till innan han var ute.
Fundera igenom innan hur du skulle vilja ha det men lås dig inte vid nåt utan häng med i hur det känns just då! När du väl är där kanske du inte alls vill ha massage och lyssna på delfiner som du tänkt innan utan då kanske du vill ha den där edan och lustgas, ta det då!
Min man höll koll på att jag kissade med jämna mellanrum och erbjöd vatten, saft och resorb mer el mindre mellan varje värk. Jättebra! Speciellt eftersom jag nästan inte åt nåt på ung 24 timmar och jag förlorade 2 liter blod och var rejält uttorkad efteråt.
Läs även lite om hur det är efteråt, många blir överraskade över avslag och att det kan göra ont att sitta osv.
OM det inte känns bra efteråt, ta upp det redan på bb så du kan få hjälp att bearbeta det på en gång!