Inlägg från: Puff Mummy |Visa alla inlägg
  • Puff Mummy

Mina bästa tips inför förlossningen!

tusselutt skrev 2010-04-15 20:33:05 följande:
    Har bara läst trådstart. Ta MYCKET kort och filma, även under värkarbete. Jag minns knappt min förlossning för jag gick in så mycket i mig själv. Kommer inte ihåg vilka barnmorskor jag hade, att jag var uppe och gick med gåstol eller så. Och då var jag inne i tolv timmar innan lillan behagade göra entre. Med bilder och film hade jag nog haft lite hjälp att minnas den största dagen i mitt liv.
     Har ett foto på mig i undersökningsrummet på förlossningen. Tagen mellan värkar, men den blicken jag har när jag tittar på min man är obetalbar. Ville helst inte bli fotad, men han insisterade.....
    Har också en bild där jag rullas i väg i rullstol efter förlossningen. Ser helt groggy ut med bebisen i famnen - ser ut som jag går på tunga droger eller nåt men försöker ändå uppbringa ett snett leende med svårt skelande ögon.
    De bilderna är faktiskt lite roliga så här i efterhand, så jag är benägen att hålla med om tipset. Fast jag är glad att jag inte blev filmad och att det inte finns så mycket mer foton på mig (däremot på dottern).
  • Puff Mummy

Någon kanske har skrivit det redan, men jag var grymt hjälpt av min vattenflaska med sportpip. Svettades floder och den var lätt att dricka ur från alla lägen utan att spilla ner sig helt.....

En annan grej som jag råkade ut för nu under min sista förlossning (en dryg vecka sedan): Lustgasen var inte på, kom de på efteråt Nu gick det så väldigt snabbt så det funkade ändå, men ni kan ju dubbelkolla med BM för det är inte kul att ha ont om man kan få hjälp. 
  • Puff Mummy
    Mumin80 skrev 2010-04-28 10:06:45 följande:
    Värkarna följer inte alltid standardmallen! (vad är värkvila förresten...? ) Jag öppnade mig till 3-4 cm utan några värkar alls och till 10 cm med värkar i kanske 3 timmar. 30 sek-1 minut långa värkar med 2-3 minuters mellanrum. Jag var helt öppen när jag släpptes in på förlossningen och äntligen fick lustgas, men det tog ytterligare 2 timmar innan vattnet gick. Så mitt råd: Om värkarna kommer med 2 minuters mellanrum och varar 1 minut, då hinner du inte andas syre emellan (eftersom man ju ska andas in gasen minst sisådär 30 sek innan värken kommer). Så slappna av och andas bara gas, gör inga "syrepauser" emellan. Vad BM än säger Och lita på din kropp! Bättre att åka till förlossningen och bli kollad och hemskickad än att inte åka in och föda hemma...
    Skriver under på detta. Tänk på att det kan gå snabbt med andra (eller senare) barn. Hade ett par förvärkar några nätter de sista veckorna. När det var dags, trodde jag också att det var förvärkar. De började kl 04:00 och som tur är hann jag ringa min pappa (barnvakt) vid 04:30. Var då osäker på om det verkligen hade satt igång. Pappa kom vid 05:00 och då var det helt uppenbart att förlossningen hade startat. Vi satte oss i bilen och åkte till sjukhuset. 20 min efter vi kom dit var dottern född. Hellre ringa barnvakt/förlossning en gång för mycket än att behöva föda hemma/i bilen!!!! Kan tillägga att min första vaginala födsel tog 12 timmar från första känning, så jag hade ingen aning om att det skulle gå så här fort denna gång.
  • Puff Mummy
    Mumin80 skrev 2010-04-28 10:35:30 följande:
    Men det gäller även förstföderskor Detta var alltså mitt första barn, från första kännbara värken till att tjejen var ute tog det 7,5 timmar. 5,5 timmar från att jag kom till förlossningen.
     Då får du nog se upp med nästa bebis  
    Blev själv chockad av hur snabbt det gick (2 timmar från första värk till födsel) och är tacksam över att barnvakten hann komma i tid och att vi hann fram till sjukhuset. 
Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!