Mina bästa tips inför förlossningen!
mer tips inkommande:dyktekniken: googla, läs läs läs. helt underbart om man får det att fungera.
läs på vad som händer både innan, under och efter fl, även fast det inte alltid stämmer så vet man ungefär vad det är som sker i kroppen när fl startar och under fl. sen det som händer efter fl tex: avslag, ev stygn/bristningar, eftervärkar, amning.
om inte lustgasen fungerar så är masken jätte bra att "bröla" i när man känner för det (den ljuddämpar, plus att man har nått att ta till när trycket nedåt blir för stort)
Som någon/några skrev: Be sambon skriva upp vad som sägs och görs och vilka tider, man hamnar lätt i sin egna lilla värld (sånt kan vara kul och ha då man efteråt inte minns något eftersom man var så upptagen i sitt egna)
glöm inte och andas och kissa! (inge kul att ha ont i flera veckor efter en kateter)
laptop med trådlöst internet. (räddningen om fl blir långvarig och underbar om man stannar länge på bb, glöm inte filmer eller serier om ni inte har tillgång till internet.)
var inte rädd för att stå upp för dig själv när det gäller ammningen, vill du inte så ska dom respektera det. (det råder ju oftast amningshysteri på sjukhusen.)
ta all hjälp du kan få på bb, ring på kl så ofta du behöver, dom är där för dig. (önskar jag gjort detta)
låt inte bb personalen springa in på rummet och rycka tag i tutten det första dom gör! dem får faktiskt inte göra det, men som sagt: sjukhusen har oftast amningshysteri. (dessutom så klarar sig barnet utmärkt utan föda dom 24 första timmarna, så ta ammningen med lugn och ro. När du behöver hjälp så fråga så kan dom förklara muntligt eller med ditt tycke: hjälpa till.)
införskaffa en bra bröstbump, inge kul alls när mjölken rinner till, bra och ha för att lätta på trycket när barnet inte suger.
många får skavsår i ljumskarna av sjukhusets bindor (ehm "blöjor"), så egna tex: always nattbindor eller liknande kan vara att föredra.
mina bästa tips:
borste och massor med balsam!! (inge kul och reda ut "knullrufset" om man blir sängliggande under fl.)
planera inte fl, ta allt med en nypa salt och våga tänka tanken: det blir ändå inte som jag tänkt. (jag själv skrev inte någon fl-plan och var helt öppen för att allt kunde hända, och allt slutade jätte bra.)
kommer inte på något mera just nu... men puffar för mera tips, kul och läsa andras erfarenheter