Mina bästa tips inför förlossningen!
Jag lägger till i favoriter och suger i mig! Första barnet beräknas anlända (om den behagar vara punktlig) den 12 september. Jag behöver alla tips och råd jag kan få.
Jag lägger till i favoriter och suger i mig! Första barnet beräknas anlända (om den behagar vara punktlig) den 12 september. Jag behöver alla tips och råd jag kan få.
Det där med lustgasen tog ett tag innan jag fick kläm på. Maken räknade sekunder och sa till när det var dags för en ny värk, de kom med exakta mellanrum. I början väntade jag tills jag kände av värken innan jag började andas lustgas, men då hjälpte den ju inte så bra. Så börja suga i dig när du VET att en värk på gång, eller när ANAR att det är det! Lustgasen är ju inte farligt på något vis, så sug i er bara! (Men det finns ingen anledning att försöka förklara för barnmorskan hur det känns, hon eller han har faktiskt redan koll på det.
)
FILMA. Vi ställde upp kameran i ett fönster, riktad mot sängen. Sen fick den stå där och göra sitt. Efteråt har man ingen tidsuppfattning, och det är häftigt att se hur allting var, för när man föder är man i sin lilla bubbla och har noll koll. Vi har inga close-ups, allting är filmat från håll, men klockan på väggen är med, och hela den yta som vi befann oss på under förlossningen och det är SÅ himla coolt att ha allt på film! Tyvärr tog minnet slut en halvtimme innan sonen föddes, se till att ha med er extra minneskort att byta till, och sätt larm på mobilen när det är dags att byta!
Be personalen att fotografera när det hela är klart, det är kul att ha bild på den pinfärska familjen! Det missade vi, men vi har flera bilder på moderkakan!
Innan förlossningen drar igång, vila så mycket det går! Dagen innan allt startade var jag ute och gick i skogen i flera timmar, kom hem sent, somnade ännu senare och tidigt på morgonen satte allt igång. Att krysta ut en bebis när man inte sovit på 34 timmar är ingen höjdare...
Om saker och ting känns konstigt efter förlossningen, om det är ett enda stygn som skaver till exempel, så ring tillbaka till förlossningen och be om råd! Hade jag varit lite snabbare med att höra av mig så hade jag förmodligen sluppit både njurbäckeninflammation (på grund av katetern) och smärtsam granulationsvävnad som upptäcktes efter sex veckor... Be att få komma och undersökas så det inte är något som behöver åtgärdas!
Xylocainsalva eller Emla-kräm. Se till att det finns hemma, det är guld värt! Likaså värktabletter. Och stanna hemma de första dagarna, ge er inte ut på några promenader, låt underlivet läka ifred!
I övrigt. Försök släppa kontrollen, lita på att personalen gör sitt bästa, men om det inte känns bra så be att få byta!