Inlägg från: Charmeuse |Visa alla inlägg
  • Charmeuse

Mina bästa tips inför förlossningen!

M a m m a A skrev 2010-08-18 17:00:19 följande:

Toppen tråd! Bra tips och råd är aldrig fel!

Ska snart föda vårat tredje barn - gulp - jag har börjat inse att även denna lilla skatt skall göra entre... Det är liksom bara att gilla läget

Tänkte fylla på för den som önskar. Att ha en positiv inställning till varje värk (den för dig närmre bebisen typ) tror jag är superviktigt samt att hur jävlig en värk än är, jag vet man tror man skall gå av på mitten, så tänk istället att det är inget farligt! Möt värken istället för att motarbeta den - dvs slappna av, inte spänna sig, andas lugnt - bli inte rädd!

Något jag minns också (vet inte om det nämns) men bli inte rädd för det enorma tryck man känner nedåt - helt galet sjukt tryck... Men det är heller inget farligt

Finns det någon som testat dyktekniken? Det är lite så jag menar ovan, ang värkarna.

Vad det gäller lustgasen, så håller jag med de flesta, den är fantastisk om den intas på "rätt sätt", dvs att man börjar andas in den precis då man känner minsta tillstymmelse till värk, för då tar den "bort" toppen på själva värken och man kan komma tillbaka "i nuet" när värken klingar av.

Har aldrig provat akupunktur, någon med bra erfarenhet?

Det där med att kissa regelbundet är också ett bra tips, blev tappad med första barnet strax innna han kom ut. Med andra barnet kissade jag regelbundet och slapp känna obehag av full blåsa. Så denna gång tänkte jag också kissa

Hm, sterila kvaddlar, vågar man testa det???

Åh, snart är man där - vare sig man vill eller ej

Lycka till allihop! 

Jag har testat dyktekniken, funkade fullständigt för mig i timmar. Så jag förstår vad du menar, dock får inte alla kläm på det. Man måste läsa ordentligt och öva på förvärkar.
  • Charmeuse
    Puma87 skrev 2010-08-18 23:44:31 följande:
    Juste en till sak. Det kommer kroppsvätskor, det kommer blod osv du kommer kanske skrika och svära och det är okej. Personalen på FL har varit med om det mesta så skäms inte.
    Jag var jätte orolig för att skita på mig (tack gode gud så gjorde jag inte det) men idag vet jag att det gör inget om det råkar hända för det är naturligt och man kan inte rå för det.
    Orka bry sig, jag gjorde både nr 1 och 2...
  • Charmeuse
    hejsvej skrev 2010-08-19 01:08:22 följande:
    Tack för bra tråd, ska föda vårt andra barn snart, är beräknat till 4:e oktober.

Jag är väldigt nyfiken på dyktekniken, så jag undrar om någon här vet vart man kan läsa mkt om den? Finns det någon bok eller internetsida?
    På denna sida finns en artikel om dyktekniken: http://www.enbrastart.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64 

I Katerina Janouch bok "Föda barn" står också lite om den.

Lite andra ställen där man kan läsa om den:

http://dyktekniken.wordpress.com/

http://www.barnmorska.net/artiklar/forlossning/103-dyktekniken.html

Det är viktigt att man vågar "släppa taget", det är det de handlar om. När det funkar så är det enorm skillnad
  • Charmeuse
    JochG skrev 2010-08-19 01:46:32 följande:
    behöver man införskaffa stora bindor själv eller får man det på bb?
    Man får det på BB. Sen kan det va bra att sno hem några också. Finns ingen binda i världen som man kan köpa som räcker till annars Efter några dagar går det dock bra med vanlig.
  • Charmeuse

Få en tandinfektion innan du föder så kommer förlossningen vara som ett myggbett i jämförelse smärtmässigt...

Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!