• Ingiz

Mina bästa tips inför förlossningen!

Ang. smärtlindring: Sterila kvaddlar gör inte alls så ont som alla säger. På mig la de dem under en värk när jag snusade lustgas (vilket jag iof slutade med mitt i värken för jag tyckte inte det hjälpte). Jag fick 30 stycken i ryggen på en gång - känndes knappt alls. Det som var tråkigt var att det visade sig vara i min första krystvärk de la dem så de hjälpte inte ett skvatt.

Lustgasen var lurig eller tja det var nog mest jag som var dum. Jag skulle av någon outsäglig anledning vara helt säker på att det var en värk innan jag började andas - istället för, som jag visste, andas lustgas så fort jag kände något som kunde vara en värk. Mina värkar gick inte att se på CTG så där hade jag ingen hjälp heller. Jag blev kall om händer, fötter och ansikte när jag började andas in lustgasen och det tyckte jag var otäckt.

Dusch vs bad: underbart i början men jag hade så här i efterhand hellre badat - för det får man ju inte göra på ca 6-8 veckor sedan.

Petedin: Jag ville inte ha morfin alls men eftersom barents huvud låg så långt ner och tryckte mot ryggen så kunde jag inte slappna av ens mellan värkarna eftersom det onda i ryggen stannade kvar som en spöksmärta. Hjälpte mig att slappna av vilket gjorde att barnet inte blev så stressat. Hade dessutom ett sanslöst högt blodtryck - både övre och undre - trots dubbel blodtryckssänkande medicinering, så petedin var otroligt skönt.

Att föda i gyn.ställning: Jag ville egentligen föda ståendes på knä eller liggandes på sida. De provade att jag fick ligga på sida men bebisens hjärtljud sjönk så dramatiskt så jag fick lägga mig på rygg och ha en läkare och en BM som tryckte ut bebisen samtidigt som jag krystade. Jag krystade i 30 min ungefär.

Mitt bästa råd är att vara förberedd på att ingenting behöver gå som man trott eller önskat. Med andra ord är det bra om man har en plan B, C och D som både du och maken känner till. När jag började krysta så försvinner helt mitt minne - jag vet inte att bebisen mår dåligt tex. eller att jag förbereds för snitt TROTS att jag svarar på tilltal, frågor och gör som de säger till mig. Ska bli så roligt att få gå igenom min journal i slutet av månaden.

Personalen är otroligt viktig! Om du inet är nöjd med din BM byt så du känner dig trygg. Jag kände mig otroligt trygg med min och det gjorde att allt gick så lätt ändå.

• Ingiz

oh, kom på ett tips nu. Fast det är kanske mer tills när man kommer hem.

Jag syddes bara med några få stygn invändigt men trots det så var det jätteskönt att slippa torka sig med papper hemma. Jag hade köpt 2 paket tvättlappar från IKEA som jag använde att torka mig med. Sedan kan man slänga dem eller köra de i 95 grader i tvättmaskinen.

En rulle hushållspapper eller egna tvättlappar till BB så du kan använda dem på bebisen. Där jag låg hade de bara ett styvt otäcktpapper eller toapapper som gick sönder bara man tittade på det.

Svar på tråden Mina bästa tips inför förlossningen!