• vittra

hur ofta badar ni era spädbarn?

Ca en vecka efter förlossningen och sedan ca varannan månad efter det. Har aldrig förstått vitsen med att bada så små bebisar särskilt ofta, de behöver det inte utan tvärtom förstör man ju deras naturliga skydd i huden och den naturliga hudfloran rätt omgående om man börjar bada och tvätta så mycket.

• vittra
    LuViGli skrev 2010-04-12 08:56:20 följande:
    en fråga till alla.. Ville ni inte att få tvätta bort allt blod och "smuts" från era bebisar efter förlossningen??? Märkte att det vara bara jag som skrev att jag bad barnmorskan att doppa min dotter typ 2 timmar efter förlossningen... Ni kanske tvättade med tvättlapp? Men det är ju lättare att bara doppa i vattnet med babyolja i... eller?...
    Men alltså fosterfettet ska ju egentligen vara kvar, detta även enligt många andra BB. Vi skulle absolut inte bada vår tjej de första dagarna tyckte de. Och det är förövrigt inte smuts! Det är ju naturligt!! Enormt märkligt hur det mest naturliga i världen har kommit att ses som smuts!

Eventuellt blod torkas ju givetvis bort med handduk, men som sagt så anser många att man ska undvika själva tvättandet.
  • vittra
    såffan skrev 2010-04-12 07:31:33 följande:
     Skönt att höra att inte alla badar flera gånger i veckan. Min fyra månaders har badat kanske 4 ggr i sitt liv, efter som att hon har varit lite torr i huden har jag inte velat bada för ofta. Men fick nästan lite dåligt samvete när jag läste hur ofta andra badade nu...
    Desto viktigare är det ju om man faktiskt har barn med lite känsligare hud, så tycker verkligen inte du ska ha dåligt samvete utan precis tvärtom, du gör ju det enda rätta
  • vittra
    Lil W skrev 2010-04-12 10:31:38 följande:
    Jag badade min pojk 1-2 ggr i veckan från han va nyfödd hade olja i vattnet och inte va han torr i hyn eller fick hudproblem.
    Nej det är väl klart att alla inte får hudproblem, men det är ju ändå ett faktum att hudfloran störs. Dock är det så att de som har större benägenhet att få hudproblem helt klart bör undvika att bada så ofta.

Ibland hör man om helt bisarra situationer där föräldrarna badar sina bebisar jätteofta, för att sedan lika ofta smörja in hela bebisen med diverse mjukgörande krämer och salvor för torr hud, utslag eller eksem. Då kanske man bör fundera en extra gång över vad man egentligen håller på med.
  • vittra
    Lil W skrev 2010-04-12 10:51:40 följande:
    Nä alla får inte hud problem eller eksem men att låta bli att bada i flera veckor skulle jag nog inte göra. Men ALLA gör ju självklart olika och det respekterar jag men jag själv vill inte låta det gå så pass lång tid.
    Varför borde man bada bebisarna oftare menar du?
  • vittra
    Lil W skrev 2010-04-12 17:33:38 följande:
    Jag har inte ifrågasatt er som badar era barn sällan så varför ifrågasätts jag är jag en sämre mamma för jag badade mitt barn 1-2 gånger i veckan? Likväl som jag ska stå och torka av med tvättservetter så kan jag ju bada mitt barn känns onödigt att stå och använda tvättlappar när jag likväl kan ge mitt barn ett bad. Som går snabbare om inte annat.
    Vem har ifrågasatt dig menar du? Vi undrade varför du inte kunde tänka dig att bada en bebis mer sällan, då kan ju ditt uttalande precis lika mycket ses som ett ifrågasättande som att vi faktiskt undrade vad du menade med det.
  • vittra

Vi körde också alltid tvättlappar i tyg när dottern var så liten, kan väl inte påstå att det "går en massa tvättlappar" då, man tvättar dom ju... förstår absolut att man tycker det är onödigt svinn om man kör våtservetter... men då kan man ju verkligen diskutera hur onödigt svinn det blir på huden också, stackars bebishud!

Svar på tråden hur ofta badar ni era spädbarn?