Åa8403 skrev 2010-04-24 16:59:29 följande:
hejhej!! =) ni som åkt in... o sen har bebben kommit ut ganska snart .. upplever ni att ni då varit hemma "länge" med värkar o sånt då? har ni väntat in i det sista för att åka in?? ungefär hur länge har nivart hemma innan?
Mina värkar var ganska regelbundna för första början. Vid 16 började det kännas lite jobbigt, innan hade det mest bara varit molvärk. Värkarna kom då med ca 4 minuter mellan. Runt 18 ringde jag till förlossningen och frågade lite förvirrat skillnad på förvärkar och riktiga värkar. Var helt övertygad om att det var förvärkar och att jag skulle ha det så i flera veckor till men samtidigt var jag lite orolig och ville veta hur länge det skulle hålla på innan jag skulle börja tänka på att åka in för en koll.
Hade då redan tagit alvedon, som inte hjälpte. Provade även att duscha utan resultat, fast inte heller då insåg jag att det var på allvar. (Sonen föddes 3,5 vecka för tidigt så jag var inte alls beredd på förlossning.) Vid 19.30 ringde jag och sa att jag kommer in. Då hade jag 1,5 minut mellan värkarna. Problemet var bara att jag fortfarande var ensam hemma ute på landet utan bil. Sambon kom hem precis innan jag skulle ringa efter taxi. Han fick packa en väska och sen åkte vi in. Skrevs in 20.25 och sonen föddes 23.12.
Hade jag haft möjlighet så hade jag nog åkt in vid 19.